Nőhet-e túl nagyra egy franchise hálózat?
Az angol "survivorship bias", magyarul túlélési torzítás jól magyarázza, hogy miért gondolja a legtöbb üzletember ezt. Ennek lényege, hogy a befektetés előtt álló vállalkozó mások sikere alapján próbál következtetéseket levonni arra vonatkozólag, hogy neki mit kellene tennie. Ilyen logikával természetesnek tűnhet, hogy minél több egységet nyit egy hálózat, annál sikeresebb - hiszen a McDonald's, a Burger King és a KFC is ezt tette.
Ott van viszont rengeteg koncepció, amelyek hasonló stratégiát követtek, ma még sem hallani róluk. A Boston Market a 90-es években egy sikeres tőzsdére menetel után például gyorsan elégette a tartalékait, hogy robbanásszerű terjeszkedésbe kezdjen. A sors fintora, hogy a McDonald's birtokában lévő márka az anyacég támogatása ellenére képtelen volt lépést tartani a növekedéssel. 2019-ben a hálózat mérete - még a pandémia előtt - 60%-kal csökkent, míg a virágkorában több, mint 1100 egységgel rendelkezett.
A cél tehát nem a növekedés, hanem a stabil hálózatépítés. Az időzítés mindig nagyobb kihívást jelent a terjeszkedő márkák számára. A rendelkezésre álló tartalékokat könnyű felégetni, egy új egység nyitása sem jelent feltétlen nagy akadályt - a problémák ott kezdődnek, ha a lánc nem tudja nyitva tartani a megnyíló lokációkat.
Hazánkban az amerikai példákkal ellentétben kevesebb hasonló helyzetről hallani. Az Egyesült Államokban főleg ugyanis működő stratégia lehet a "fake it till you make it", azaz "játszd meg magad, amíg igaz nem lesz amit mondasz". Főleg a tőzsdére menetelben mutatkozik meg jól ez, hiszen itt a cégek értékét sokszor nem a valós tőkeerejük határozza meg, hanem hogy mennyire hisznek a jövőjében a befektetők. Az utóbbi években sok hálózat és feltörekvő márka próbálta meg erre támaszkodva megjátszani a piacokat, sokszor valótlan állításokra alapozva. A MidiCi (egy pizza franchise) például papíron sikeres növekedési pályán volt, ám 2018-ban mégis csődeljárásba került. A hálózatnál sorban álltak a partnerjelöltek és írták alá a szerződéseket, de a gyakorlatban végül egyetlen éttermük se nyílt meg. Ráadásul a koncepció maga a franchise építése előtt, egyetlen szelet pizzát sem értékesített, nem rendelkezett a szükséges know-how-val, még a recepteket sem készítette elő.
Egy franchise rendszer életútjában a legnagyobb buktató pontot középtávon a franchise központ növekedése jelenti. Sok rendszergazda találhatja magát ugyanis olyan helyzetben, hogy a hálózatába befolyó royalty díjak már nem tudják eltartani a központot, amely így képtelenné válik biztosítani a vállalt támogatást a hálózat partnerei számára. A cash flow irányítása tehát élet-halál kérdése. Egy induló hálózatnál könnyen lehet finanszírozni néhány kolléga munkáját, de amint 10-20 egység közelébe ér a franchise dőlhet a papírforma.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok lusták nem dolgoznak, és azt is, hogy lehetetlen velük dolgozni, lakást venniük, továbblépniük, de melyik igaz, ha egyáltalán bármelyik az?
Biztonságos üzlet a franchise? Új irányelvek az európai piacon
A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
Egy jól működő vállalkozást szeretnél franchise rendszerré alakítani és terjeszkedni? Íme néhány fontos szempont, amit érdemes figyelembe venned egy franchise koncepció kialakításakor.
legolvasottabb
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
Közép-Európa egyik legnagyobb étteremoperátora 144 Starbucks kávézóval bővítheti tovább hálózatát. Szlovákiába is belépnek.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...