Mi a franchise jövője?
A külföldi modell piacokhoz képest, mint amilyen az Egyesült Államok, hazánkban kisebb mértékben figyelhetők meg, de hasonlóak a piaci trendek. A COVID hatására felgyorsult átrendeződés a partnerek között például nálunk közel sem olyan extrém, mint a franchise hazájában. Ott ugyanis a franchise egységek több, mint felét már multi-unit átvevők kezelik - azaz olyan partnerek, akik egyedül több lokációt is üzemeltetnek. Ez a legtöbbször már nem csak egy-egy átvevőt jelent, hanem nagyobb csapatokat vagy cégeket. A McDonald's legnagyobb partnere például a hálózat összes éttermének több, mint 6%-át üzemelteti, 20 országban, 93.000 alkalmazottal. Az európai piacon vannak ugyan jelei hasonló centralizációnak, a kisebb méretből adódóan a hasonló "óriás-partnerek" ritkábbak. A karantén hatására azonban különösen a vendéglátó szektorban, ahol a legtöbb franchise rendszer működik a válság által komolyan érintett partnerek kivásárlása a nagyobb átvevők által egy gyakori trend. A több egységet üzemeltető partnerek tőkeerősebbek, így megengedhetik maguknak, hogy a kevésbé jövedelmező egységeket is átvegyék.
A szerkezeti átrendeződés mellett a legfontosabb változást a technológiai fejlesztések jelentik. Nehéz konkretizálni, hogy hány évvel is gyorsította fel pontosan a koronavírus a hálózatoknál az innovációt, de eddig nem volt példa hasonló sebességre a múltban. Egyelőre kérdéses, hogy a nyitás után mekkora része marad meg az online kereskedelemnek és a házhozszállításnak, de az éttermek már hosszútávon berendezkedtek és alkalmazkodtak az új helyzethez így, amennyiben a fogyasztói igény is meg lesz rá, akkor ez velünk marad.
A kényszerhelyzetben egyes hálózatok már-már futurisztikus megoldásokkal kísérletezhetnek, hogy tovább csökkentsék a költségeiket. Egy karantén esetén az éttermek nem tudnak teljes személyzettel működni. Az amerikai White Castle például már robotikával kísérletezik, hogy az éjjeli műszakban dolgozók egy részét helyettesíteni tudja. Ha fejlesztések beválnak és több hálózatban is sikeresek a tesztek - pl. a KFC esetében is, mely szintén hasonlóval próbálkozik - akkor a következő években egyre jobban elterjedhetnek a hasonló automatizációk. Ha a házhozszállítás a jövőben is népszerű opciónak bizonyul akkor az éttermek vendégtere összezsugorodhat és a szellemkonyhák is megjelenhetnek nálunk - olyan éttermek, amelyek kifejezetten csak házhozszállításra specializálódnak és nem lehet helyben fogyasztani. Az önvezető autók és a dróntechnológia fejlődésével pedig a kiszállítás is átalakulhat, amely tovább gyorsíthatja az éttermi szektor átrendeződését. A KFC Kínában például már önvezető kocsikkal - sofőr nélkül - viszi az utcára a rendeléseket.
A jövőben a szolgáltatók előnybe kerülhetnek, hiszen ilyen esetekben nehezen megoldható a házhozszállítás és az automatizáció sem lenne olyan kézenfekvő. Egyenlőre azonban ennél távolabb már csak spekulálni lehet, hogy mi vár a franchise szektorra pontosan.
Fotók: Miso Robotics, shanghaineko
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Októberben került sor a varsói franchise expóra, Kelet-Közép-Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállítására. De jövő év elején sem áll meg az élet külföldön.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...