Egyedül vagy csapatban

Kockázatok csökkentése
Kockázatok csökkentése / A franchise nem garancia, csak a siker esélyének növelése.
Szerda
2020.12.30.
A vállalkozók gyakran úgy gondolják, hogy franchise-ban függetlenségük részleges feladásáért könnyebben és sikeresebben fognak vállalkozást indítani és vezetni. De melyek a franchise üzleti modell kevésbé vonzó oldalai?
 

A bevezetett márkanév, bevált üzleti modell és know-how, a másik oldalon pedig a royalty (havi franchise díj), marketing díj és rendszergazda folyamatos ellenőrzése. Röviden, ezek az érvek szólnak a franchise mellett és ellen. Ezek a tényezők elkerülhetetlenek egy franchise hálózatba való csatlakozáskor függetlenül attól, hogy fodrászatról, étteremről vagy éppen nyelviskoláról van szó.

Tapasztalat és ismert márkanév

A franchise megvásárlása csökkenti a kockázatot, hiszen a koncepció tulajdonosa már kidolgozott know-how-val rendelkezik. Így egy bevált modellt adhat átvevőinek, mely hosszú évek tapasztalatai alapján lett összeállítva. Ennek köszönhetően a partnerek elkerülhetik a kezdő vállalkozók tipikus hibáit, sok időt és pénzt megspórolva. Aki tehát a franchise vásárlása mellett dönt, az gyakorlatilag egy kész, bevált üzleti modellt kap, emellett számíthat a franchise központ állandó támogatására - a belsőépítészettől a beszerzésen át, a folyamatos képzésekig – amennyiben az átvevő népszerű, ismert hálózathoz csatlakozik, a siker esélye sokszorosára nő. Ebben az esetben a partnernek már sokkal könnyebb új egysége népszerűsítése, illetve bevezetése a helyi piacra. 

Kéz a kézben

A rendszergazdának ügyelnie kell arra, hogy partnerei mind elérjék az általuk kívánt eredményeket. Ez azt jelenti, hogy a márkanév és a know-how mellett a központnak, segítséget és támogatást kell nyújtania átvevőinek minden helyzetben. Például a lokáció választásánál. Noha a megfelelő helyszín megtalálása az átvevő feladata, a rendszergazdának fel kell mérnie a benne rejlő lehetőségeket - a tapasztalatai alapján megtudja ítélni, hogy a választott helyen az induló vállalkozás milyen forgalmat tud generálni, és természetesen, hogy nyereséges lesz-e. Jó példa erre ha egy olyan helyszínt választ az új partner amely látszólag jó, de a helyiség elrendezése, formája nem megfelelő így teljesen át kéne alakítani a bérleményt, mindez biztosan befolyásolná a vállalkozás megtérülését, vagyis azt, hogy mennyi idő alatt termelné ki a partner a befektetett összeget. 

A támogatás egyik, ha nem a legfontosabb része, melyre az átvevő számíthat, a képzés. Általában nemcsak a partner, mint a vállalkozás jövőbeni tulajdonosa, hanem az összes munkatársa is részt vesz a központ oktatásain. Ha például egy ruhaüzletet nyit, a franchise központ kiképzi dolgozóit arra, hogyan adják el a termékeket, ismerjék a palettát, és a vendégekkel való kommunikációt.

Nagy rendszer, nagyobb lehetőségek

A franchise megvásárlásának egyik legfontosabb előnye a beszállítókban rejlik. Gyakran az összes átvevő egyszerre és közösen rendel, így maga a hálózat hatalmas vásárlóerővel rendelkezik, mely lehetővé teszi, hogy alacsonyabb árakon szerezze be alapanyagait, eszközeit a gyártóktól, nagykereskedőktől.

Figyelembe kell venni a közös marketing előnyeit is. A központi kampányok az egész hálózat értékeit és jövőképét népszerűsítik, és olyan eléréssel rendelkeznek, amelyről a független vállalkozók csak álmodoznak. Az átvevő egyedül aligha tudna megszervezni és megfinanszírozni egy országos kampányt, bár ennek gazdasági értelme sem lenne, mert a partner tevékenysége, kisebb területre korlátozódik. Ugyanakkor egy országos kampányból minden egyes üzlet profitál, függetlenül attól, hogy hol működnek.

Díjak

A rendszergazda a know-how átadásáért és a logó, név stb. használat jogáért havi díjat úgynevezett royaltyt kér. Mindez, az egyszeri belépési díjjal a partnerek számára jelentős terhet jelent, különösen a megnyitás körüli időszakban. Emellett számos hálózatban van marketing díj fizetési kötelezettség is.

Az ellenőrzés előnyei

A franchise központ bármikor ellenőrizheti az átvevő munkáját. A kontroll azonban az együttműködés alapja, mely nem hagyható ki, de nem szabad démonizálni sem. A partnerek meg kell érteniük, hogy a fent említett előnyökért lemondanak a függetlenségről. Természetesen ez a hálózat sikeréhez szükséges, hiszen az egységes színvonal, megjelenés a franchise alapja, senki se menne be a McDonald’s-ba, ha nem lenne biztos, hogy a megszokott termékeket, a szokásos minőségben kapja.

Azt se felejtsük el, hogy a márka tulajdonosa a tapasztalatai és a bevált módszerei ellenére hibázhat. Előállhat olyan innovációkkal, melyek visszafelé sülnek el, és komoly veszteséget okoznak a partnereinek. Egy félrement marketing kampánnyal a brand hírneve veszélybe kerülhet. Az ilyen esetek ritkák, de annál nagyobb nyomot hagynak, és évek mire visszaáll a rendszergazdába vetett bizalom.


népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.