Egyedül vagy csapatban
A bevezetett márkanév, bevált üzleti modell és know-how, a másik oldalon pedig a royalty (havi franchise díj), marketing díj és rendszergazda folyamatos ellenőrzése. Röviden, ezek az érvek szólnak a franchise mellett és ellen. Ezek a tényezők elkerülhetetlenek egy franchise hálózatba való csatlakozáskor függetlenül attól, hogy fodrászatról, étteremről vagy éppen nyelviskoláról van szó.
Tapasztalat és ismert márkanév
A franchise megvásárlása csökkenti a kockázatot, hiszen a koncepció tulajdonosa már kidolgozott know-how-val rendelkezik. Így egy bevált modellt adhat átvevőinek, mely hosszú évek tapasztalatai alapján lett összeállítva. Ennek köszönhetően a partnerek elkerülhetik a kezdő vállalkozók tipikus hibáit, sok időt és pénzt megspórolva. Aki tehát a franchise vásárlása mellett dönt, az gyakorlatilag egy kész, bevált üzleti modellt kap, emellett számíthat a franchise központ állandó támogatására - a belsőépítészettől a beszerzésen át, a folyamatos képzésekig – amennyiben az átvevő népszerű, ismert hálózathoz csatlakozik, a siker esélye sokszorosára nő. Ebben az esetben a partnernek már sokkal könnyebb új egysége népszerűsítése, illetve bevezetése a helyi piacra.
Kéz a kézben
A rendszergazdának ügyelnie kell arra, hogy partnerei mind elérjék az általuk kívánt eredményeket. Ez azt jelenti, hogy a márkanév és a know-how mellett a központnak, segítséget és támogatást kell nyújtania átvevőinek minden helyzetben. Például a lokáció választásánál. Noha a megfelelő helyszín megtalálása az átvevő feladata, a rendszergazdának fel kell mérnie a benne rejlő lehetőségeket - a tapasztalatai alapján megtudja ítélni, hogy a választott helyen az induló vállalkozás milyen forgalmat tud generálni, és természetesen, hogy nyereséges lesz-e. Jó példa erre ha egy olyan helyszínt választ az új partner amely látszólag jó, de a helyiség elrendezése, formája nem megfelelő így teljesen át kéne alakítani a bérleményt, mindez biztosan befolyásolná a vállalkozás megtérülését, vagyis azt, hogy mennyi idő alatt termelné ki a partner a befektetett összeget.
A támogatás egyik, ha nem a legfontosabb része, melyre az átvevő számíthat, a képzés. Általában nemcsak a partner, mint a vállalkozás jövőbeni tulajdonosa, hanem az összes munkatársa is részt vesz a központ oktatásain. Ha például egy ruhaüzletet nyit, a franchise központ kiképzi dolgozóit arra, hogyan adják el a termékeket, ismerjék a palettát, és a vendégekkel való kommunikációt.
Nagy rendszer, nagyobb lehetőségek
A franchise megvásárlásának egyik legfontosabb előnye a beszállítókban rejlik. Gyakran az összes átvevő egyszerre és közösen rendel, így maga a hálózat hatalmas vásárlóerővel rendelkezik, mely lehetővé teszi, hogy alacsonyabb árakon szerezze be alapanyagait, eszközeit a gyártóktól, nagykereskedőktől.
Figyelembe kell venni a közös marketing előnyeit is. A központi kampányok az egész hálózat értékeit és jövőképét népszerűsítik, és olyan eléréssel rendelkeznek, amelyről a független vállalkozók csak álmodoznak. Az átvevő egyedül aligha tudna megszervezni és megfinanszírozni egy országos kampányt, bár ennek gazdasági értelme sem lenne, mert a partner tevékenysége, kisebb területre korlátozódik. Ugyanakkor egy országos kampányból minden egyes üzlet profitál, függetlenül attól, hogy hol működnek.
Díjak
A rendszergazda a know-how átadásáért és a logó, név stb. használat jogáért havi díjat úgynevezett royaltyt kér. Mindez, az egyszeri belépési díjjal a partnerek számára jelentős terhet jelent, különösen a megnyitás körüli időszakban. Emellett számos hálózatban van marketing díj fizetési kötelezettség is.
Az ellenőrzés előnyei
A franchise központ bármikor ellenőrizheti az átvevő munkáját. A kontroll azonban az együttműködés alapja, mely nem hagyható ki, de nem szabad démonizálni sem. A partnerek meg kell érteniük, hogy a fent említett előnyökért lemondanak a függetlenségről. Természetesen ez a hálózat sikeréhez szükséges, hiszen az egységes színvonal, megjelenés a franchise alapja, senki se menne be a McDonald’s-ba, ha nem lenne biztos, hogy a megszokott termékeket, a szokásos minőségben kapja.
Azt se felejtsük el, hogy a márka tulajdonosa a tapasztalatai és a bevált módszerei ellenére hibázhat. Előállhat olyan innovációkkal, melyek visszafelé sülnek el, és komoly veszteséget okoznak a partnereinek. Egy félrement marketing kampánnyal a brand hírneve veszélybe kerülhet. Az ilyen esetek ritkák, de annál nagyobb nyomot hagynak, és évek mire visszaáll a rendszergazdába vetett bizalom.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A teljesen új megközelítéssel dolgozó My Infraslim hálózat hazánkban folytatja a franchise terjeszkedését. A szlovén franchise rendszer már 15 infra stúdióval rendelkezik a saját piacán, most pedig elérkezettnek látták az időt, hogy Magyarországon is megnyissák az első szalonjukat.
Vállalkozóként az ember számos nehéz üzleti döntés elé áll, az egyik ilyen lehet az, hogy belevágjon-e egy saját franchise hálózat építésébe?
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
Egy érdekes megfigyelés állhat egyes szolgáltatások sikere mögött.
A sikeres marketing elengedhetetlen eleme, hogy fel tudjuk tenni a megfelelő kérdéseket. Minden kérdés egy spektrumon helyezkedik majd el attól függően, hogy mennyire cél- vagy kivitelezés-orientált.
legolvasottabb
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2024. április 4-én megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
Szeretettel várjuk önt is április 4-én a Lurdy Házba az évtized első hazai franchise kiállításán.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...