Egyedül vagy csapatban

Kockázatok csökkentése
Kockázatok csökkentése / A franchise nem garancia, csak a siker esélyének növelése.
Szerda
2020.12.30.
A vállalkozók gyakran úgy gondolják, hogy franchise-ban függetlenségük részleges feladásáért könnyebben és sikeresebben fognak vállalkozást indítani és vezetni. De melyek a franchise üzleti modell kevésbé vonzó oldalai?
 

A bevezetett márkanév, bevált üzleti modell és know-how, a másik oldalon pedig a royalty (havi franchise díj), marketing díj és rendszergazda folyamatos ellenőrzése. Röviden, ezek az érvek szólnak a franchise mellett és ellen. Ezek a tényezők elkerülhetetlenek egy franchise hálózatba való csatlakozáskor függetlenül attól, hogy fodrászatról, étteremről vagy éppen nyelviskoláról van szó.

Tapasztalat és ismert márkanév

A franchise megvásárlása csökkenti a kockázatot, hiszen a koncepció tulajdonosa már kidolgozott know-how-val rendelkezik. Így egy bevált modellt adhat átvevőinek, mely hosszú évek tapasztalatai alapján lett összeállítva. Ennek köszönhetően a partnerek elkerülhetik a kezdő vállalkozók tipikus hibáit, sok időt és pénzt megspórolva. Aki tehát a franchise vásárlása mellett dönt, az gyakorlatilag egy kész, bevált üzleti modellt kap, emellett számíthat a franchise központ állandó támogatására - a belsőépítészettől a beszerzésen át, a folyamatos képzésekig – amennyiben az átvevő népszerű, ismert hálózathoz csatlakozik, a siker esélye sokszorosára nő. Ebben az esetben a partnernek már sokkal könnyebb új egysége népszerűsítése, illetve bevezetése a helyi piacra. 

Kéz a kézben

A rendszergazdának ügyelnie kell arra, hogy partnerei mind elérjék az általuk kívánt eredményeket. Ez azt jelenti, hogy a márkanév és a know-how mellett a központnak, segítséget és támogatást kell nyújtania átvevőinek minden helyzetben. Például a lokáció választásánál. Noha a megfelelő helyszín megtalálása az átvevő feladata, a rendszergazdának fel kell mérnie a benne rejlő lehetőségeket - a tapasztalatai alapján megtudja ítélni, hogy a választott helyen az induló vállalkozás milyen forgalmat tud generálni, és természetesen, hogy nyereséges lesz-e. Jó példa erre ha egy olyan helyszínt választ az új partner amely látszólag jó, de a helyiség elrendezése, formája nem megfelelő így teljesen át kéne alakítani a bérleményt, mindez biztosan befolyásolná a vállalkozás megtérülését, vagyis azt, hogy mennyi idő alatt termelné ki a partner a befektetett összeget. 

A támogatás egyik, ha nem a legfontosabb része, melyre az átvevő számíthat, a képzés. Általában nemcsak a partner, mint a vállalkozás jövőbeni tulajdonosa, hanem az összes munkatársa is részt vesz a központ oktatásain. Ha például egy ruhaüzletet nyit, a franchise központ kiképzi dolgozóit arra, hogyan adják el a termékeket, ismerjék a palettát, és a vendégekkel való kommunikációt.

Nagy rendszer, nagyobb lehetőségek

A franchise megvásárlásának egyik legfontosabb előnye a beszállítókban rejlik. Gyakran az összes átvevő egyszerre és közösen rendel, így maga a hálózat hatalmas vásárlóerővel rendelkezik, mely lehetővé teszi, hogy alacsonyabb árakon szerezze be alapanyagait, eszközeit a gyártóktól, nagykereskedőktől.

Figyelembe kell venni a közös marketing előnyeit is. A központi kampányok az egész hálózat értékeit és jövőképét népszerűsítik, és olyan eléréssel rendelkeznek, amelyről a független vállalkozók csak álmodoznak. Az átvevő egyedül aligha tudna megszervezni és megfinanszírozni egy országos kampányt, bár ennek gazdasági értelme sem lenne, mert a partner tevékenysége, kisebb területre korlátozódik. Ugyanakkor egy országos kampányból minden egyes üzlet profitál, függetlenül attól, hogy hol működnek.

Díjak

A rendszergazda a know-how átadásáért és a logó, név stb. használat jogáért havi díjat úgynevezett royaltyt kér. Mindez, az egyszeri belépési díjjal a partnerek számára jelentős terhet jelent, különösen a megnyitás körüli időszakban. Emellett számos hálózatban van marketing díj fizetési kötelezettség is.

Az ellenőrzés előnyei

A franchise központ bármikor ellenőrizheti az átvevő munkáját. A kontroll azonban az együttműködés alapja, mely nem hagyható ki, de nem szabad démonizálni sem. A partnerek meg kell érteniük, hogy a fent említett előnyökért lemondanak a függetlenségről. Természetesen ez a hálózat sikeréhez szükséges, hiszen az egységes színvonal, megjelenés a franchise alapja, senki se menne be a McDonald’s-ba, ha nem lenne biztos, hogy a megszokott termékeket, a szokásos minőségben kapja.

Azt se felejtsük el, hogy a márka tulajdonosa a tapasztalatai és a bevált módszerei ellenére hibázhat. Előállhat olyan innovációkkal, melyek visszafelé sülnek el, és komoly veszteséget okoznak a partnereinek. Egy félrement marketing kampánnyal a brand hírneve veszélybe kerülhet. Az ilyen esetek ritkák, de annál nagyobb nyomot hagynak, és évek mire visszaáll a rendszergazdába vetett bizalom.


Franchise tanácsadó

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Franchise vagy saját vállalkozás? Melyik a jövedelmezőbb ingatlaniroda nyitásánál? /2024.11.19.

A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?

A franchise sikerének titka: Márkaerő és sokszínűség /2024.11.14.

Szeretnél saját vállalkozásba fogni, de nem tudod, hogyan kezdj neki? A franchise lehet a megoldás! Ez az üzleti modell lehetővé teszi, hogy ismert márkák erejét és üzleti tudásukat (know-how) kihasználva indítsd el saját vállalkozásodat.

Kinek való a franchise? A sikeres ingatlaniroda indítás 5 kulcskompetenciája /2024.11.11.

Sikerre vágysz az ingatlanszakmában, de nem akarsz mindent egyedül csinálni? Egy franchise hálózathoz való csatlakozás, mint az Immo1, kiváló lehetőség - de ahhoz, hogy valóban sikeres franchise partnerré válj, kulcsfontosságú képességekre van szükség. Íme az 5 kulcskompetencia, amely a sikeres induláshoz elengedhetetlen.

Oktatási franchise-ok hódítanak Európában: Üzleti lehetőség vagy kihívás? /2024.10.08.

Egyre több a magániskola és napközis programokra épülő hálózat Európában, innovatív tanulási megoldásokat kínálva a hagyományos iskolai oktatáson túl. De vajon mi áll e trend hátterében, és milyen lehetőségeket rejt a vállalkozók számára?

Partnereit keresi az Esotiq&Henderson fehérnemű franchise /2024.09.09.

Nemzetközi terjeszkedésbe kezdett az Esotiq&Henderson, az egyik legnagyobb lengyel franchise hálózat. A kiváló minőségű és saját gyártású fehérneműiről és kozmetikumairól ismert koncepció, izgalmas új fejezetet nyit a terjeszkedésének történetében. A női fehérneműk és férfi alsóneműk szakértőjeként a márka Lengyelországban már sikerrel építette fel a minőséggel és stílussal fémjelzett brandjét.

népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.