Egyedül vagy csapatban
A bevezetett márkanév, bevált üzleti modell és know-how, a másik oldalon pedig a royalty (havi franchise díj), marketing díj és rendszergazda folyamatos ellenőrzése. Röviden, ezek az érvek szólnak a franchise mellett és ellen. Ezek a tényezők elkerülhetetlenek egy franchise hálózatba való csatlakozáskor függetlenül attól, hogy fodrászatról, étteremről vagy éppen nyelviskoláról van szó.
Tapasztalat és ismert márkanév
A franchise megvásárlása csökkenti a kockázatot, hiszen a koncepció tulajdonosa már kidolgozott know-how-val rendelkezik. Így egy bevált modellt adhat átvevőinek, mely hosszú évek tapasztalatai alapján lett összeállítva. Ennek köszönhetően a partnerek elkerülhetik a kezdő vállalkozók tipikus hibáit, sok időt és pénzt megspórolva. Aki tehát a franchise vásárlása mellett dönt, az gyakorlatilag egy kész, bevált üzleti modellt kap, emellett számíthat a franchise központ állandó támogatására - a belsőépítészettől a beszerzésen át, a folyamatos képzésekig – amennyiben az átvevő népszerű, ismert hálózathoz csatlakozik, a siker esélye sokszorosára nő. Ebben az esetben a partnernek már sokkal könnyebb új egysége népszerűsítése, illetve bevezetése a helyi piacra.
Kéz a kézben
A rendszergazdának ügyelnie kell arra, hogy partnerei mind elérjék az általuk kívánt eredményeket. Ez azt jelenti, hogy a márkanév és a know-how mellett a központnak, segítséget és támogatást kell nyújtania átvevőinek minden helyzetben. Például a lokáció választásánál. Noha a megfelelő helyszín megtalálása az átvevő feladata, a rendszergazdának fel kell mérnie a benne rejlő lehetőségeket - a tapasztalatai alapján megtudja ítélni, hogy a választott helyen az induló vállalkozás milyen forgalmat tud generálni, és természetesen, hogy nyereséges lesz-e. Jó példa erre ha egy olyan helyszínt választ az új partner amely látszólag jó, de a helyiség elrendezése, formája nem megfelelő így teljesen át kéne alakítani a bérleményt, mindez biztosan befolyásolná a vállalkozás megtérülését, vagyis azt, hogy mennyi idő alatt termelné ki a partner a befektetett összeget.
A támogatás egyik, ha nem a legfontosabb része, melyre az átvevő számíthat, a képzés. Általában nemcsak a partner, mint a vállalkozás jövőbeni tulajdonosa, hanem az összes munkatársa is részt vesz a központ oktatásain. Ha például egy ruhaüzletet nyit, a franchise központ kiképzi dolgozóit arra, hogyan adják el a termékeket, ismerjék a palettát, és a vendégekkel való kommunikációt.
Nagy rendszer, nagyobb lehetőségek
A franchise megvásárlásának egyik legfontosabb előnye a beszállítókban rejlik. Gyakran az összes átvevő egyszerre és közösen rendel, így maga a hálózat hatalmas vásárlóerővel rendelkezik, mely lehetővé teszi, hogy alacsonyabb árakon szerezze be alapanyagait, eszközeit a gyártóktól, nagykereskedőktől.
Figyelembe kell venni a közös marketing előnyeit is. A központi kampányok az egész hálózat értékeit és jövőképét népszerűsítik, és olyan eléréssel rendelkeznek, amelyről a független vállalkozók csak álmodoznak. Az átvevő egyedül aligha tudna megszervezni és megfinanszírozni egy országos kampányt, bár ennek gazdasági értelme sem lenne, mert a partner tevékenysége, kisebb területre korlátozódik. Ugyanakkor egy országos kampányból minden egyes üzlet profitál, függetlenül attól, hogy hol működnek.
Díjak
A rendszergazda a know-how átadásáért és a logó, név stb. használat jogáért havi díjat úgynevezett royaltyt kér. Mindez, az egyszeri belépési díjjal a partnerek számára jelentős terhet jelent, különösen a megnyitás körüli időszakban. Emellett számos hálózatban van marketing díj fizetési kötelezettség is.
Az ellenőrzés előnyei
A franchise központ bármikor ellenőrizheti az átvevő munkáját. A kontroll azonban az együttműködés alapja, mely nem hagyható ki, de nem szabad démonizálni sem. A partnerek meg kell érteniük, hogy a fent említett előnyökért lemondanak a függetlenségről. Természetesen ez a hálózat sikeréhez szükséges, hiszen az egységes színvonal, megjelenés a franchise alapja, senki se menne be a McDonald’s-ba, ha nem lenne biztos, hogy a megszokott termékeket, a szokásos minőségben kapja.
Azt se felejtsük el, hogy a márka tulajdonosa a tapasztalatai és a bevált módszerei ellenére hibázhat. Előállhat olyan innovációkkal, melyek visszafelé sülnek el, és komoly veszteséget okoznak a partnereinek. Egy félrement marketing kampánnyal a brand hírneve veszélybe kerülhet. Az ilyen esetek ritkák, de annál nagyobb nyomot hagynak, és évek mire visszaáll a rendszergazdába vetett bizalom.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Szeretnél saját vállalkozásba fogni, de nem tudod, hogyan kezdj neki? A franchise lehet a megoldás! Ez az üzleti modell lehetővé teszi, hogy ismert márkák erejét és üzleti tudásukat (know-how) kihasználva indítsd el saját vállalkozásodat.
Sikerre vágysz az ingatlanszakmában, de nem akarsz mindent egyedül csinálni? Egy franchise hálózathoz való csatlakozás, mint az Immo1, kiváló lehetőség - de ahhoz, hogy valóban sikeres franchise partnerré válj, kulcsfontosságú képességekre van szükség. Íme az 5 kulcskompetencia, amely a sikeres induláshoz elengedhetetlen.
Egyre több a magániskola és napközis programokra épülő hálózat Európában, innovatív tanulási megoldásokat kínálva a hagyományos iskolai oktatáson túl. De vajon mi áll e trend hátterében, és milyen lehetőségeket rejt a vállalkozók számára?
Nemzetközi terjeszkedésbe kezdett az Esotiq&Henderson, az egyik legnagyobb lengyel franchise hálózat. A kiváló minőségű és saját gyártású fehérneműiről és kozmetikumairól ismert koncepció, izgalmas új fejezetet nyit a terjeszkedésének történetében. A női fehérneműk és férfi alsóneműk szakértőjeként a márka Lengyelországban már sikerrel építette fel a minőséggel és stílussal fémjelzett brandjét.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
Hazánkban a szállodaiparban és a gyorsétkeztetésben bukkant fel először a franchise, azóta sokat változott. A franchise fejlődése jól halad Magyarországon.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...