Családi vállalkozásból franchise

A sikeres mintaegység után hálózat építés / A BioHair is a saját egységek jó eredményeit látva kezdett bele a franchise hálózat építésébe.
Péntek
2020.11.13.
Amennyiben egy koncepció sikeres adódik, hogy terjeszkedjen, gyarapodjon. A növekedésnek azonban rengeteg formája van, sokszor nehéz kiválasztani a vállalkozásunknak legmegfelelőbbet.
 

Gyakori kérdés például, hogy mikor érdemes elindítani a franchise hálózatot, egy induló vagy inkább egy rég működő családi vállalkozásnál.

Mit is jelent ilyenkor pontosan a franchise?

Röviden és tömören megengedjük átvevőinknek, hogy a mi nevünkkel nyissanak egy hasonló egységet az útmutatásainkat követve. A partner természetesen nem ingyen kapja ezeket a szolgáltatásokat, fizet egy úgy nevezett royaltyt (havi díj, melyet álltalában a forgalom alapján határoznak meg), illetve egy egyszeri belépési díjat. 

Az előnye a franchisenak, mint üzleti modellnek, hogy az átvevő finanszírozza meg az új egységet, és üzemelteti azt. A rendszergazda pedig az üzleti tudása átadása mellett, folyamatos szakmai támogatást nyújt a partnereinek, ezzel biztosítva sikerüket. Emellett a franchise központ feladata a fejlesztés, az állandó innováció is.

Mikor jó megoldás a franchise?

A legegyértelműbb kritérium a siker, ha egy koncepció egyáltalán nem vagy alig nyereséges, akkor általában nincs értelme belőle hálózatot építeni. Amennyiben mi magunk sem nem tudjuk sikerre vinni üzletünket, akkor nem várhatjuk el mástól, hogy belekezdjen.

Már kevésbé egyértelmű, hogy legyen egy megfogható brand identitás, és könnyen másolható koncepció, mely ugyanúgy sikeres lehet máshol is. A másolhatóság abban rejlik, hogy az egység működéséhez és sikeréhez nem szükséges sem nagyon egyedi, sem nagyon szerencsés körülmény. Például, ha egy ruha üzlet vagy egzotikus étterem nyereséges a Váci utcában az nem feltétlenül jelenti azt, hogy érdemes máshol újabb egységeket nyitni, ahol nincs legalább olyan mennyiségű forgalom és olyan vásárlóerő, mint a belvárosban.

A nehezen utánozhatóra a legjobb példa talán a személyes varázs például, ha egy híres sportoló, zenész visz egy éttermet, akinek puszta jelenlétért betérnek a vendégek vacsorázni.

Akkor mi is kell franchisehoz?

Egy sikeres, minimum egy éve működő vállalkozás mely, másolható és nem olyan egyedi körülmények okozzák sikerét melyeket nem lehet máshol megtalálni. Emellett fontos még a védett márkanév, és a kézikönyv, mely alapján az átvevők sikerre vihetik saját egységeiket. A dokumentációnak tartalmazni kell minden információt az egység működtetéséről a marketingtől a takarításon át, az esti zárás utolsó percéig.

Egy hálózat, franchise rendszer kialakítása komoly lehetőség a bevételek növelésére, a koncepciónk terjesztésére külső tőke bevonásával. Ugyanakkor komplikált manőver nem kevés jogi hercehurcával, és teljesen új problémákkal járhat (hogyan kell partnereket találni? honnan tudom, hogy jó-e az átvevő, akit találtam? .....).


Nem csak hagyományos vállalkozások indulhatnak el franchiseban / A tradicionális vendéglátás/kereskedelmen túl számos új területen is megjelentek a franchise rendszerek, mint például az IT szektorban.

népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.