Miért válságállóbb a franchise?

Mindezekre a kérdésekre próbál választ adni a Harvard, az Illinoisi Egyetem és a Chicagói Egyetem közös kutatása. A tanulmány becslése szerint az Egyesül Államokban csak márciusban 100,000 kis- és középvállalkozás zárta be kapuit végleg. Bár a franchise átvevőkre nem tér ki külön a szakirodalom, a becslések és megfigyelések alapján sokkal jobban bírták a krízist. Mi is írtunk korábban arról, hogy nagyobb partnerek vagy tengerentúli hálózatok csődöt hirdettek, ugyanakkor a jogi csőd szinte sose járt egységek bezárásával vagy a hálózat megszűnésével.
Sőt a FranConnect felmérése alapján a franchise hálózatok 2/3-a a pandémia alatt is növelni tudta átvevőinek számát, annak ellenére, hogy az éttermi láncok 75%-a felfüggesztette a terjeszkedést. A Domino’s Pizza mely közel 20,000 egységével a világ egyik legnagyobb pizzéria lánca, az elmúlt két hónapban 14%-kal nagyobb egységenkénti bevétellel számolhatott, mint tavaly ugyanebben az időszakban.
A franchise sok tekintetben eltér a hagyományos vállalkozásoktól, éppen ezért sokkal válság állóbb modell. Az első is legfontosabb tényező a rendszergazda, aki ilyen helyzetekben, mind pénzügyi, mind pedig szakmai segítséget biztosíthat átvevőinek.
Az ismert márkanév és az uniformitás segíthet megtartani a vásárlókört. Emellett a hálózatok gyakran egységesen szerzik be alapanyagaikat, ezzel jobb alku pozícióba helyezve átvevőiket. Bár az innováció minden vállalkozásnál elengedhetetlen, a franchise egyik legnagyobb előnye, hogy ez több helyről érkezhet, nem csak a franchise központ, hanem minden egyes átvevő azon dolgozik, hogy a hálózat alkalmazkodjon a változó világunkhoz.
A rendszergazdák a franchise-t a gyors terjeszkedés miatt választják, míg az átvevők a magas túlélési arány miatt. Gyakran írunk arról, hogy az első öt éveben a vállalkozások 85%-a tönkre megy, míg a franchise-ban ez a szám 15%. De a franchise legnagyobb előnye mégsem ez, hanem az az alkalmazkodó képeség, mellyel bármilyen válság alatt meg tudnak újulni.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A Balloide-Photo héliummal töltött, rögzített ballonokat használ légifelvételek készítésére, ami legális és zajtalan alternatívát kínál a drónokkal szemben egész Európában.
A TikTok, több mint egymilliárd felhasználójával, mára sokkal több lett, mint egy szórakoztató alkalmazás. Fedezd fel, hogyan vált a platform valódi, fizikai üzletekből álló franchise hálózatok ugródeszkájává!
Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
legolvasottabb

Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...