A franchise helyzete kínában (2. rész)
A távol-keleti ország Kereskedelmi és Franchise Adminisztrációs Szabályzata pontosan meghatározza azokat a feladatokat és kötelességeket, melyekre a rendszergazdának figyelniük kell.
Az első megkötés, csak már működő vállalkozások léphetnek be a kínai piacra franchise név alatt. Jól működő üzleti modellel kell rendelkezni, hogy képesek legyenek a partnereik hosszú távú támogatására technikai segítségnyújtással és üzleti képzéssel.
A második feltétel, „2 + 1” szabály betartása, ami azt jelenti, hogy a vállalkozásnak a világ bármely részén legalább két saját tulajdonú üzletet kell működtetnie több mint egy év óta, – a saját kínai egység nem előírás.
A harmadik lényeges kritérium pedig a nemzeti nyilvántartásba vétel. A franchise hálózatokat Kínában regisztrálni kell. Ez megköveteli, hogy a rendszergazda a szerződés megkötésétől számított 15 napon belül benyújtsa az érintett kereskedelmi hatóságoknak a franchise szerződést.
Belépési stratégiák
Külföldi franchise rendszerek számára a kínai piacra való belépésnek két általános módja van:
Franchise jog értékesítése kínai vállalkozóknak, vagy saját egység létrehozása, mely általában egy teljesen külföldi tulajdonban lévő vállalkozás vagy közös vállalat formájában valósul meg.
Franchise szabályozás Kínában
Kínában a franchise-szerződéseknek meg kell felelniük a kínai kormány által meghatározott általános elveknek, ezen túlmenően a franchise megállapodásokat a következő szabályozások és adminisztratív intézkedések határozzák meg: A Kereskedelmi Franchise Adminisztratív Rendelet, A Kereskedelmi Franchise Regisztrációs Igazgatási Előírások, A Kereskedelmi Franchise Információs Közzététel, A Kereskedelmi Területeken a Külföldi Befektetésekre Vonatkozó Igazgatási Intézkedések, Megfelelő gondosság és jogi óvintézkedések.
A legtöbb üzleti tevékenység nem korlátozott Kínában, de egyes iparágak zártak külföldi befektetések előtt, ilyen többek között a bankszektori, a távközlés és kötelező iskolai oktatás. Piacra lépés előtt feltétlenül győződjön meg arról, hogy az üzleti profilja nem szerepel a kormány által védendőnek minősített iparágak listáján.
Franchise partneri viszony létesítése előtt elengedhetetlen a leendő átvevők hátterének vizsgálata. A cégekről szóló általános információk megtalálhatók a vállalati adatbázisokban, ezek tartalmazzák a társaság részvényeseit, tulajdonosi körét, a jegyzett tőkét, a menedzsmentet, a leányvállalatokat és a múltbeli peres ügyeket. Az adminisztratív szabályok betartásán túlmenően lényeges a különböző régiók és etnikai csoportok közötti szokások és kulturális különbségek megfelelő kutatása és megértése. A gyorséttermek és a vendéglátás területén különösen igaz ez, csak így lehet sikeresen alkalmazkodni a helyi piacokhoz és versenyképessé válni.
Milyen márkavédelmet tesznek lehetővé a kínai törvények?
A védjegy megsértése, engedély nélküli birtoklása gyakori Kínában. Kezdő lépésként a védjegyet kell regisztrálni a kínai jog szerint. A Starbucks védjegybitorlás ügye a precedens – egy helyi kávézó lánc megsértette a Starbucks védjegyét, a neve és logója másolásával. Mivel a Starbucks a Kínában használt védjegyét Tajvanon regisztrálta, ez nagyon elnyújtotta a jogi procedúrát, és jogsértés leállítását. Már az üzleti tevékenysége megkezdése előtt regisztrálható védjegy Kínában. Ugyanakkor gyakori, hogy a helyi cégek ismert nemzetközi logókat és a márkaneveket kínai nyelven bejegyeztetnek, mielőtt még az eredeti márkatulajdonos megtenné, számos külföldi kozmetikai márka, mint a Hera, a Coppertone, a KIEHL-ek is ettől szenvedtek. Legyen elővigyázatos! Akkor is védje a márkáját, amikor információt ad át a potenciális átvevőjének. Írasson alá titoktartási megállapodást, amelyen keresztül a titoktartási kötelezettséget és a felelősséget írásban egyértelműen meghatározza.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Októberben került sor a varsói franchise expóra, Kelet-Közép-Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállítására. De jövő év elején sem áll meg az élet külföldön.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...