A franchise helyzete kínában (2. rész)
A távol-keleti ország Kereskedelmi és Franchise Adminisztrációs Szabályzata pontosan meghatározza azokat a feladatokat és kötelességeket, melyekre a rendszergazdának figyelniük kell.
Az első megkötés, csak már működő vállalkozások léphetnek be a kínai piacra franchise név alatt. Jól működő üzleti modellel kell rendelkezni, hogy képesek legyenek a partnereik hosszú távú támogatására technikai segítségnyújtással és üzleti képzéssel.
A második feltétel, „2 + 1” szabály betartása, ami azt jelenti, hogy a vállalkozásnak a világ bármely részén legalább két saját tulajdonú üzletet kell működtetnie több mint egy év óta, – a saját kínai egység nem előírás.
A harmadik lényeges kritérium pedig a nemzeti nyilvántartásba vétel. A franchise hálózatokat Kínában regisztrálni kell. Ez megköveteli, hogy a rendszergazda a szerződés megkötésétől számított 15 napon belül benyújtsa az érintett kereskedelmi hatóságoknak a franchise szerződést.
Belépési stratégiák
Külföldi franchise rendszerek számára a kínai piacra való belépésnek két általános módja van:
Franchise jog értékesítése kínai vállalkozóknak, vagy saját egység létrehozása, mely általában egy teljesen külföldi tulajdonban lévő vállalkozás vagy közös vállalat formájában valósul meg.
Franchise szabályozás Kínában
Kínában a franchise-szerződéseknek meg kell felelniük a kínai kormány által meghatározott általános elveknek, ezen túlmenően a franchise megállapodásokat a következő szabályozások és adminisztratív intézkedések határozzák meg: A Kereskedelmi Franchise Adminisztratív Rendelet, A Kereskedelmi Franchise Regisztrációs Igazgatási Előírások, A Kereskedelmi Franchise Információs Közzététel, A Kereskedelmi Területeken a Külföldi Befektetésekre Vonatkozó Igazgatási Intézkedések, Megfelelő gondosság és jogi óvintézkedések.
A legtöbb üzleti tevékenység nem korlátozott Kínában, de egyes iparágak zártak külföldi befektetések előtt, ilyen többek között a bankszektori, a távközlés és kötelező iskolai oktatás. Piacra lépés előtt feltétlenül győződjön meg arról, hogy az üzleti profilja nem szerepel a kormány által védendőnek minősített iparágak listáján.
Franchise partneri viszony létesítése előtt elengedhetetlen a leendő átvevők hátterének vizsgálata. A cégekről szóló általános információk megtalálhatók a vállalati adatbázisokban, ezek tartalmazzák a társaság részvényeseit, tulajdonosi körét, a jegyzett tőkét, a menedzsmentet, a leányvállalatokat és a múltbeli peres ügyeket. Az adminisztratív szabályok betartásán túlmenően lényeges a különböző régiók és etnikai csoportok közötti szokások és kulturális különbségek megfelelő kutatása és megértése. A gyorséttermek és a vendéglátás területén különösen igaz ez, csak így lehet sikeresen alkalmazkodni a helyi piacokhoz és versenyképessé válni.
Milyen márkavédelmet tesznek lehetővé a kínai törvények?
A védjegy megsértése, engedély nélküli birtoklása gyakori Kínában. Kezdő lépésként a védjegyet kell regisztrálni a kínai jog szerint. A Starbucks védjegybitorlás ügye a precedens – egy helyi kávézó lánc megsértette a Starbucks védjegyét, a neve és logója másolásával. Mivel a Starbucks a Kínában használt védjegyét Tajvanon regisztrálta, ez nagyon elnyújtotta a jogi procedúrát, és jogsértés leállítását. Már az üzleti tevékenysége megkezdése előtt regisztrálható védjegy Kínában. Ugyanakkor gyakori, hogy a helyi cégek ismert nemzetközi logókat és a márkaneveket kínai nyelven bejegyeztetnek, mielőtt még az eredeti márkatulajdonos megtenné, számos külföldi kozmetikai márka, mint a Hera, a Coppertone, a KIEHL-ek is ettől szenvedtek. Legyen elővigyázatos! Akkor is védje a márkáját, amikor információt ad át a potenciális átvevőjének. Írasson alá titoktartási megállapodást, amelyen keresztül a titoktartási kötelezettséget és a felelősséget írásban egyértelműen meghatározza.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...