Robusztus növekedés az online hirdetések piacán

A 10 leggyorsabban növekvő piac (a megelőző év adataihoz viszonyítva):
  1. Oroszország – 26,8%
  2. Törökország – 24,3%
  3. Szlovákia – 17,3%
  4. Nagy-Britannia – 16,2%
  5. Magyarország – 16,0%
  6. Ausztria – 15,7%
  7. Norvégia – 14,7%
  8. Szerbia – 13,4%
  9. Olaszország – 13,3%
  10. Románia – 13,0%
Szombat
2014.09.27.
A mobil és videó hirdetések innovációi és a program alapú kereskedés vezetésével a digitális reklámozás tovább növelte részesedését a teljes média kiadásokon belül.
 

Az IHS Technology piackutató céggel együttműködve az IAB Europe kiadta az európai online hirdetési kiadásokat összegző és elemző riportját* – egy útmutatót az európai online reklám piachoz. Az idei riport jelentése alapján az online hirdetések piaca 11,9 százalékkal növekedett 27,3 milliárd eurós piaci értékre, és nem csak a fejlődő piacokon (melyek egyébként vezették ezt az erősödést) tapasztaltak növekedést 2013-ban – az ágazat fenntarthatóságát demonstrálja, hogy a nagy (leginkább az online reklámozási technológiák innovációjából profitáló nyugat-európai) piacok szintén növekedni tudtak a tavalyi évben.
Mióta az IAB Europe 2006-ban elkezdte dokumentálni az európai online reklám piac méretét, a kiadások minden évben növekedtek. Az online immár második éve a második legnagyobb média kategória Európában, illetve 2014-ben az online és a nyomtatott média közötti különbség további eszkalálódására számítanak.

Magyarország az 5. leggyorsabban növekvő európai piac az online hirdetések számára, az ágazat forgalma 2013-ban 136 millió eurót tett ki. Azonban az átlagnál nagyobb, 16 százalékos növekedés ellenére is, az egy főre jutó online hirdetési kiadás (13,7 euró) hazánkban továbbra is az európai átlag (37,4 euró) alatt van. Magyarországon az európai átlagnál nagyobb arányban nőtt a videó (75,4%), az apróhirdetések (30,3%) és a kattintás-utáni (PPC, 26,1%) hirdetések piaca.

2013-ban az online reklámozás minden formában nőtt szerte Európában. A szabványosítás, a fejlesztések a célcsoport meghatározás terén és a videó hirdetések nekilódulása megerősítette a bizalmat a kijelzőkön való reklámozásban és további kiadásokra ösztönöztek, különösképp a márka-hirdetők körében.

Townsend Feehan, az IAB Europe ügyvezető igazgatója elmondta, hogy „a riport nemcsak néhány tradicionális médiakiadás folytatódó vándorlását mutatja a digitális médiumok felé, de – ami még fontosabb – új hirdetési lehetőségek megteremtődését is a digitális médián belül, a program alapú kereskedés, valamint a mobil és videó hirdetések növekvő piacrészesedésével és kifinomultságával a főszerepben. Ahogy a márka-hirdetők észreveszik az online csatornákban rejlő lehetőségeket, az IAB Europe a videó hirdetéseket magába foglaló prémium digitális reklám kategória további növekedését vetíti előre.

Az online videó hirdetések jelentős növekedést mutattak, több mint 45 százalékos erősödést felmutatva 2013-ban, közel 1,2 milliárd eurós forgalmat eredményezve. Sok márkának egyre vonzóbbak az online videó hirdetések, és sokan már a TV-reklámokhoz hasonlítják a kreatív formátum, a kampány célok és a mérési mutatók függvényében.

Daniel Knapp, az IHS Technology reklám-kutató igazgatója és a kutatás társszerzője szerint, „az online hirdetés piaca ellenállóbb a makrogazdasági kavarodásokkal szemben, mint más médiák. Az összes médiumot magába foglaló hirdetések forgalma 2,9 százalékkal csökkent Európában 2013-ban, de egy ennél is nagyobb, 8,3 százalékos visszaesést szenvedtek volna el az online hozzájárulása nélkül. A teljesítmény alapú modellek, a márkakiadások növekedése, valamint az adatvezérelt ”targeting” és automatizálás használata a mobil és közösségi média hirdetések növekedése mellett lehetővé tette az online számára, hogy felülmúlja a többi médiát, még a gazdaságilag nehezebb időkben is.”

A kattintás utáni hirdetések (PPC, mint pl. a Google AdWords) továbbra is a legnagyobb online hirdetési formátum, a reklám büdzsé minden második euróját erre költik Európában. A PPC ma mintegy 13,4 milliárdos piacot jelent és 13 százalékkal növekedett tavaly óta. A szegmens legnagyobb piacai Nagy-Britannia, Németország, Franciaország és Hollandia, míg a leggyorsabban növekvők Oroszország, Szerbia, Magyarország, Szlovákia és Svédország voltak.

Az IAB Europe riportjában a nemzeti IAB irodák által biztosított adatokat elemezte az IHS Technology vállalat. A mostani riport 27 európai tagország, köztük Magyarország adatait dolgozta fel, és a 2013-as naptári év (január 1 – december 31.) eredményeit, levont következtetéseit mutatja be.

 


*: A riport az európai online hirdetési kiadások egy átfogó nézőpontját jelenti, melynek fontossága egyre növekszik, különösen a digitális üzletpolitika kialakítás és az európai piacok egy még globálisabb keretbeli összefonódásának fényében. A riport egy válasz ezekre a kihívásokra és követelményekre. Felismervén a feladat fontosságát, a 2006-os kezdetek óta, a kutatásban résztvevő országok száma megduplázódott.

A teljes riport elérhető angolul ide kattintva. 


népszerű a fórumban