Egyre több franchise hálózat
Jozef Šétaffy, a Szlovák Franchise Szövetség (SFA) nemrégiben kinevezett elnöke
Hogyan értékeli a franchise piac helyzetét Szlovákiában?
Jelenleg összesen több mint 120 franchise márka van jelen Szlovákiában, melyeknek mintegy negyedét adják a szlovák koncepciók. A fejlett országokban ez az arány pont az ellenkezőjét mutatja, azaz a hazai rendszerek érvényesülnek inkább. Ebben a tekintetben tehát még fel kell zárkózni. Ugyanakkor mind a külföldi, mind pedig a szlovák hálózatokhoz tartozó egyéni franchise partnerek száma folyamatosan növekszik és egyre több vállalkozó van tisztában a franchise elméleti, jogi és üzleti vonatkozásaival. A franchise üzleti alkalmazásának és térnyerésének legnagyobb akadályait eddig a tudatlanság és a bizalmatlanság jelentette, azonban ez megtörni látszik – egyre szélesebb körben ismert ez a vállalkozásfejlesztési forma, és egyre szélesebb fogyasztói rétegeket érnek el segítségével a hálózatok.
Milyen területeken, ágazatokban tapasztalható leginkább a fejlődés?
Franchise márkákat legnagyobb számban a gasztronómia, az egészséges táplálkozás és a fitnesz szegmensekben találunk. Sok vállalat, vállalkozás dolgozott ki és valósít meg sikeres franchise stratégiát élelmiszer áruház, szépségápolási, ruházati és sportszer koncepciókhoz is, de találkozhatunk több külföldi és hazai franchise márkával pl. az ingatlanszektorban is. A különböző franchise márkák jelenléte tehát változatos és ebben a tekintetben hasonló szerkezetet mutat, mint az európai átlag. Ugyanakkor a mennyiségi mutatók továbbra is elmaradnak Európától.
Pozitív, hogy egyre több szlovák alapítású hálózat jön létre – a jövőben elsősorban ezen a területen várunk fellendülést, illetve nagyobb cselekvési teret a Szövetség számára. Igyekszünk ezeket a vállalkozásokat segíteni, elsősorban tanácsadás és a franchise koncepció fejlesztése révén, de közvetítés és márkaépítés segítségével is.
Hogyan működik a Szlovák Franchise Szövetség, illetve hogyan segíti a franchise térnyerését az országban?
Az SFA egy non-profit szakmai szervezetet jelent, amely a franchise-t, mint vállalkozásfejlesztési módszert alkalmazó (egyaránt külföldi és szlovák alapítású) cégek és vállalkozók számára kínál szakmai szolgáltatásokat. Mivel még kevésbé elterjedt Szlovákiában, továbbra is a franchise ismertségének előmozdítása és az elméleti háttér minél szélesebb vállalkozói körökkel való megismertetése a fő cél.
Tervezik valamilyen együttműködés kialakítását a szomszédos országok szakmai szervezeteivel?
Igen, mindenképp. A Cseh Franchise Szövetséggel már néhány évvel ezelőtt el is indult egy szorosabb együttműködés, aminek eredményeként kölcsönösen részt veszünk a különböző franchise eseményeken, aktívabb média együttműködést alakítottunk ki és a piaci információkat is megosztjuk egymással. Hasonló együttműködés kialakításán dolgozunk az osztrák szövetséggel is, illetve idővel, a határos országokkal is szeretnénk. Elindítottunk egy franchise kiállítást is Pozsonyban, ami reméljük, hogy meghatározóvá válik a régióban és ahová a környező országokból is várjuk az érdeklődőket.
Milyen eredménnyel zárult ez a kiállítás? Ön hogyan értékeli a rendezvényt?
Az első franchise kiállítás Pozsonyban sikeres volt és az ötlet életképesnek bizonyult. A rendezvény nemcsak a kiállítóként résztvevő (nemzetközi és hazai) franchise márkák számára teremtett lehetőséget koncepciójuk bemutatásához és népszerűsítéséhez, de az ellátogatók is rengeteg ismerettel és tapasztalattal gazdagodhattak, ráadásul első kézből a már több éve tevékenykedő franchise gazdáktól. A két napos kiállításon összesen 423 látogató vett részt. A szervezők által végzett felmérés alapján a megkérdezett résztvevők 82 százaléka nagyon elégedett volt az előadásokkal és 65% döntött valamelyik franchise koncepció megvásárlása mellett.
Ezek szerint lesznek további franchise expók is Szlovákiában?
Az első kiállítás sikere mindenképp megteremtette a lehetőséget a folytatáshoz, így a következő években is megrendezésre kerül az expó. Hisszük, hogy a következő években még vonzóbb eseménnyé fog válni a régióban, érdekes kiállítókkal és magas szintű kísérő programokkal.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Interjú Nagy Andreával, a Party Point hálózat alapítójával.
Augusztus utolsó napjaiban Szigetszentmiklóson megnyitotta első franchise egységét a miskolci székhelyű Gofrim. A kategóriájában kiemelkedően alacsony befektetést igénylő koncepció vélhetően fel fogja magára hívni a figyelmet a vendéglátóipari üzletet és vállalkozást kereső és indítani szándékozó átvevőjelöltek között.
Magyarországon jelenleg több legalább nagy városban tervezünk új fánkozót nyitni” – árulta el Peter Straňák, a La Donuteria hálózat tulajdonosa.”
Kiss Tímea és párja Péter amellett, hogy magániskolát üzemeltet, már a második franchise hálózathoz csatlakoznak, ám most, mint mester partnerek.
Interjú Orovica Szilárddal, a Bubbles önkiszolgáló mosodahálózat új vezérigazgatójával.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...