4 további indok, amiért 10-ből 7 vállalkozás tönkre megy 10 éven belül (3. rész)

Hétfő
2024.02.26.
A kisvállalkozások fele még az 5 évet sem éli meg.
 

Az Egyesült Államokban alapított vállalkozások (nem egyéni vállalkozók) 70%-a 10 éven belül tönkremegy, azonban a statisztikák alapján ezt nem a jelenlegi gazdasági környezet okozza. A legtöbben (80%) túlélik az első évet, azonban utána jelentős részük lehúzza a rolót, a cégek 2/3-a jut második éven túl. Habár a vállalkozásalapítás továbbra is az önállósodást és a kiugrási lehetőséget jelenti sokaknak, érdemes megvizsgálni a tényezőket, melyek megnehezíthetik ezt a lehetőséget.

Cikksorozatunk első és második részét folytatva, az alább kigyűjtött tippek támpontot adhatnak a sikeres vállalkozás működtetésében, habár fontos hozzátenni, hogy a legtöbb esetben - és ezt a statisztikák is igazolják - a franchise hálózatokhoz való csatlakozás is növeli egy cég túlélőképességét.

Nem szabsz gátat a kiadásoknak

A 2023-as év trendje volt a leépítési hullám mely a piacvezető tech cégeket érintette. Könnyű ugyanis költekezni, amikor a piac előre mutat és vannak tartalékai a cégnek. Viszont ha belassul a piac, akkor hirtelen sarokba szorítva találja magát a vállalkozás, - többek között ez vezetett az elbocsátásokhoz is.

A Google, Facebook, Spotify és egyéb tech óriások példáján okulva látható, hogy ezt a hibát még a legnagyobbak is elkövetik. A problémát itt leginkább a hirtelen piaci változás okozza. A veszteséges működés sokáig tolerálható, de amint cash flow problémák jelentkeznek gyorsan eljuthat oda egy cég, hogy nem tudja kifizetni a havi bérleti díjat és le kell húznia a rolót.

Nincs stratégia vagy hiányos a vezetőképesség

A stratégia hiánya egy komplex probléma, többnyire ugyanis a legtöbb vállalkozónak ilyen-olyan formában, de van elképzelése arról, hogy mit akar elérni. A hiba akkor jelentkezik, amikor a gyakorlati döntések ködös célokra épülnek. Ha egy vállalkozó elhatározza, hogy az ügyfélélményre építve próbál meg kitűnni a piacon (például egy prémium életérzést nyújtva a szolgáltatás közben), akkor hibásan dönt, ha költségcsökkentés címszó alatt kerti székekkel bútorozza be az egységét. A stratégia definiálása - hogy kinek, mit, miért állít elő egy vállalkozás - nem elég! Hiszen ennek gyakorlati alkalmazása is elengedhetetlen. Erre a legjobb mód, ha minden döntésnél megkérdezi magát a cégvezető: párhuzamban van-e ez a lépés a stratégiával?

A vezetői képességek leginkább közép- és hosszútávon tereli zsákutcába a cégeket. A gyakorlatban egy inkompetens vezetővel az élén a cégek nem tudnak egy bizonyos szinten túl nőni, hiszen a kisvállalkozásokon túl már nem elég néhány alkalmazott, egy nagyobb csapatra van szükség. A nagyobb tömegek menedzselésére nem mindenki alkalmas, jobb esetben ez csak a cég megrekedését okozza, rosszabb esetben a létszámnövelés és a rosszul menedzselt alkalmazottak pénzügyi terhe alatt az egész rendszer megroskadhat. Pontosan ezért elengedhetetlen, hogy a vállalkozó a cégé fejlődésével együtt fejlessze magát!

Nincs csapatépítés

A stratégia mellett másik ködös kifejezés lehet sokaknak a vállalati kultúra, ezt is hasonlóan nehéz definiálni. Munkavállalóként a legtöbben körül tudnák írni azt a légkört, amely a céget jellemzi. Ez lehet "élvezetes, nyitott, baráti" vagy "szigorú, hierarchikus, agresszív", egyik nem feltétlen rosszabb, mint a másik. A problémát az okozza, amikor a csapattagok elvárásai nincsenek összhangban a céges kultúrával. Ilyenkor történhet meg, hogy egy szabadszellemű kreatív alkalmazottra adminisztratív terheket ró a vezetés. De lehet szó arról is, hogy a szigorú munkavégzést baráti csevegés váltja fel a hatékonyság rovására.

Amikor a vezető-alkalmazott ellentétek elég nyilvánvalóvá válnak és egyik fél sem felel meg a másik elvárásainak, akkor ez kilépésekhez vezet. Sokkal nagyobb problémát jelent viszont, hogy ez csak hosszú távon jelenik meg a vállalkozásokban. Egy új alkalmazottnak hónapokba vagy évekbe is telhet, hogy rájöjjön nem illik bele egy céges környezetbe, ekkor viszont a távozásával több éves bele fektetett munkát és szaktudást vesz el a vállalkozástól. Fontos tehát, hogy a nyereségesség mellett a vezetők már korán el kezedjenek foglalkozni a csapatépítéssel és a céges kultúra tudatos formálásával.

Nincsenek rendszerek

Az ad hoc működés és a tettvágy kell ahhoz, hogy egy vállalkozó belépjen a piacra. Sok vállalkozni vágyó ember ugyanis az álmodozás szintjén reked meg. De ha egyszer már létrejött a vállalkozás, akkor pont ez a rendszertelen működés az, amivel a veszélybe sodorhatja leginkább önmagát.

Volt már szó a sales funnel kiépítéséről, stratégiáról, a sikeres cégek ismérve azonban mindenek felett a rendszerszerű működés. Nem hirtelen felindulásból készítenek egy marketingkampányt; egyszerre több promóció fut és be vannak ütemezve az újak. Nem papíron vezetik az ügyféladatokat; automatikusan bekerülnek egy központi CRM rendszerbe. Nem egyeztetnek minden számlát a könyvelővel; online küldik be a vásárlás pillanatában. Nem manuálisan küldenek ki hírleveleket; külön programot használnak az automatikus küldésre. A 21. században már egy vállalkozó nem engedheti meg magának, hogy manuálisan kezelje azt, amit automatizálni is lehet. Ilyenkor ugyanis egy-egy fától nem látja az erdőt, amikor pedig túlterheltté válik, hirtelen azt veszi észre, hogy a létfontosságú funkciók nem működnek, ha nem tartja őket életben manuálisan.

 


Franchise tanácsadó

népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.