Mitől lehet egy hálózat a legnagyobb a világon
Amikor a legnagyobb franchise hálózatra gondolunk mindenkinek a McDonald’s jut eszébe, azonban ez csak forgalom tekintetében igaz. Az étterem lánc 40 000 egysége eltörpül a 7-Eleven közel 80 000 boltjához képest.
(7-Eleven a világon.)
De mi is az a 7-Eleven?
Bár a hálózat rengeteg üzlettel rendelkezik, Európában csak három országban van jelen. Norvégiában, Svédországban és Dániában található 500-600 egység, nagyjából egyenletes elosztva az-az országonként körülbelül 150-200 üzlet üzemel. A boltokat valahogy úgy kell elképzelni, mint egy kisebb ABC-t, főleg élelmiszerek és üdítők kaphatók, a környező országok hálózatai közül talán a lengyel Zabka hasonló méretét és kialakítását tekintve. Ennél nagyobb általánosításba azonban nem lehet menni, ugyanis minden kontinensen egészen máshogy néz ki egy-egy egység.
(1946-ig indián totem hirdette a boltot.)
A hálózat 1927-ben indult Amerikában, akkor még Totem boltnak hívták, ami bár ugyanúgy vegyesbolt volt, minden üzletben volt néhány indián totem, sőt a bolt előtt is nehogy valaki eltévessze. 1946-ban kaptai mai nevét, mely a nyitvatartásból jött, azaz minden nap reggel 7-től este 11-ig várta vevőit, ma már általánosnak tűnhet, de akkoriban az üzletek nagyrésze kora délután bezárt. Később a 70-es években álltak át a 0-24-es nyitvatartásra, melyben szintén az elsők között voltak a piacon.
A következő nagy változást az 1987-es válság hozta, a gyors terjeszkedés és magas piaci várakozások bedöntötték a hálózatot, ekkor vette meg (pontosabban fizette ki a tartozásait) az Ito-Yokado, japán vegyesbolt lánc, mely azóta is üzemelteti, bár a nevet átvette és mára Seven & I Holdings Co. néven működik évi körülbelül 60 milliárd dolláros forgalommal.
A logó rövid megtekintése után, valami zavaró apróságot vehet észre az ember. Ez azért van, mert 1968-ban John P. Thompson (az alapító) felesége szerint, az embléma túl agresszív és maszkulin volt, úgyhogy azóta az eleven utolsó, n betűje le lett kicsinyítve, „mert így sokkal kecsesebb”.
Európa
Mint említettem a skandináv országokban van jelen a hálózat, a maga 500-600 boltjával a kontinensen itt a „legkevésbé sikeres” a hálózat. Az üzletek szinte teljesen az impulzív vásárlásra fókuszálunk, vannak péksütemények, szendvicsek, hotdogok stb. leginkább olyan mintha egy Fornettit egészítene ki az ember. Nem feltétlenül egy CBA-ra emlékezetet, kicsik és zsúfoltak, kávéval és elviteles nasikkal, mint egy jól felszerelt benzinkút.
Bár arra nincs egzakt válasz miért nincs több Európában, a legtöbb forrás a nyitvatartási idők korlátozására mutat, sok országban jelen van a vasárnapi boltzár vagy korlátozott az éjszakai nyitvatartás. Valószínűleg hasonló boltok a második világháború miatt nem alakulhattak ki az öreg kontinensen, ugyanis a fogyasztása visszafogása érdekében, csak rövid ideig lehetek nyitva az üzletek, és ez épült be a kultúrába.
Következő cikkünkben foglalkozunk a fennmaradó 79 500 bolttal azaz a 7-ELEVEn-nel Amerikában és Ázsiában.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Októberben került sor a varsói franchise expóra, Kelet-Közép-Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállítására. De jövő év elején sem áll meg az élet külföldön.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
A lengyel Edukido az elavuló lexikális tudás átadása helyett, játékos megoldással készítené fel a fiatalokat az új generáció kihívásaira.
A teljesen új megközelítéssel dolgozó My Infraslim hálózat hazánkban folytatja a franchise terjeszkedését. A szlovén franchise rendszer már 15 infra stúdióval rendelkezik a saját piacán, most pedig elérkezettnek látták az időt, hogy Magyarországon is megnyissák az első szalonjukat.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...