A nemzetközi terjeszkedés hibái
A legtöbb nagy hálózat legyen amerikai vagy európai, bár otthon is sikeres mégis a nemzetközi terjeszkedése által lett ismert és világszinten bevett márka, elég csak a Tescora vagy a McDonald’s-ra gondolni. De még az itthon kevésbé ismert Walmart is, amelyet szinte mindig a tengerentúli országgal párosítunk, több egységgel rendelkezik a hazáján kívül, mint belül, jelen van 24 országban 4 kontinensen, több mint 10 000 üzlettel.
Ezzel szemben a Target, melyet még halásból is alig ismerünk, csak Amerikában van jelen. A több mint 120 éves brand, mind a 2000 egysége az országon belül található. Röviden 10-20 000 m2-es üzletekre kell gondolni, ahol minden, ami elképzelhető kapható, a cég pedig körülbelül évi 100 milliárd dollár forgalmat generál.
De miért nincs más országban?
A hálózat nagyjából 2010-re töltötte meg a saját piacát, kevés üres folt maradt a térképen, ekkor merült fel a nemzetközi terjeszkedés. Mint a legtöbb amerikai hálózat a Target először Kanadát célozta meg, mely kulturálisan és vásárlóerőt tekintve nagyon hasonló. A siker mellett szólt, hogy a kanadaiak jelentős része rendszeresen jár át az Államokba, így a márkát szinte mindenki ismerte.
Végül 2011-ben jött a lehetőség, a helyi Zellers a saját hanyatlása végett megvált 189 áruházától, melyekért a Target 1,8 milliárd dollárt fizetett, 54-et azonnal tovább értékesített más kisebb hálózatoknak. A fennmaradó üzleteket azonnal elkezdte átalakítani a hálózat, 10-11 millió dollárt költve minden egyes egységre. Az első három egység 2013 márciusában indult Ontarioban, a következő 10 hónapban pedig minden második nap nyitott egy új Target Kanadában.
A problémák furcsa módon nem a keresleti oldalon jelentkeztek, sőt a vártnál nagyobb igény miatt, sok egység ugyanis üres polcokkal fogadta vásárlóit. A hálózat új software-e pedig nem tudta kezelni a helyzetet. A különböző mértékegységek (láb-méter, font-kiló stb.), illetve a pénznem miatt egy teljesen új rendszer felállítása mellett döntött a Target, mely később készült el, mint az üzletek.
A software másik nagy problémája az adat, azaz megadni mind a 75 000 forgalmazott termék minden egyes részletét, színét, súlyát, rövid leírását stb., és a méreteit egy új metrikus rendszerben. Emellett az új programnak nem csak angolul, franciául is kellett minden tudnia. Annak köszönhetően, hogy a szoftver későn készült el a dolgozókat nem volt idő betanítani.
Tehát az áruházak üresen álltak, ugyanakkor a szükséges termékek mind be lettek rendelve azaz, a hálózat központi elosztó pontjai megteletek áruval, csak nem tudták hova vigyék, úgyhogy további raktárakat kellett bérelni. Később derült ki, hogy a software-nek megadott adatok 70%-a hibás volt, vagy elírás történt, vagy inchben maradt-cm helyett, vagy csak nem került megadásra.
Végül 133 áruház került kialakításra, a világ második legnagyobb országában, ezt azért érdemes kiemelni, mert összesen 3 elosztó központ látta el az egységeket. Volt olyan üzlet, mely több mint 2000 km-re volt a legközelebbi központtól arról nem is beszélve, hogy ez kompos utat is tartalmazott. A magasabb szállítási költségek miatt az árakat is emelte a Target 15%-kal.
Az eredmény
Üres polcok és a szokottnál magasabb árak várták a vásárlókat, mindössze a megkérdezettek 18%-ka volt megelégedve a szolgáltatással.
A Target 2015 április 1-én jelentette be, hogy kivonul Kanadából, eddigre 7 milliárd dollárt költött el a hálózat, és több 17 000 embert vett fel. A 133 egységet ugyanúgy adta tovább, mint a Zellers alig 3 évvel korábban.
Tanulság
Bár könnyű lenne a software-re mutogatni a valódi hiba a terjeszkedés sebességében történt, a Target ajtóstul rontott a házba és legkisebb esélye sem volt alkalmazkodnia a piachoz, az árazást kialakítani, az elosztó központokat elhelyezni, vagy az informatikai hátteret kiépíteni mely éveket vett volna igénybe. Egy-két egység megnyitása és egy lassabb bővülés sokkal nagyobb teret biztosított volna a hibázásnak, mely az élet legtermészetesebb része. Arról nem is beszélve, hogy egy esetleges kudarc esetén nem 133 10-20 000 m2-es áruházat kell bezárni, hanem csak néhányat. Emellett a Zellers egységei nem ok nélkül mentek tönkre, hiszen többségében kedvezőtlen lokációval rendelkeztek, amelyen nem változtatott a Target felirat kirakása.
Érdekesség, hogy azok a kanadaiak, akik kevesebb, mint 160 km-re (vagy 100 mérföldre, ha helyi mértékegységet adunk a software-nek) laknak a határtól a mai napig átjárnak a 2000 Target valamelyikébe.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Októberben került sor a varsói franchise expóra, Kelet-Közép-Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállítására. De jövő év elején sem áll meg az élet külföldön.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...