Az első és legfontosabb javaslatom, hogy a céljaitokkal mindig tiszták legyenek – kezdte előadását Tánczos-Székely Gabriella, Cafe Frei nemzetközi franchise igazgatója, korábban a Logiscool franchise igazgatója - a következő a stratégia, ami nem egy egyszerű játék, mi is sokszor billegtünk, hogy mester franchise koncepcióval menjünk vagy inkább a multi-unit partnerek keresünk esetleg egy joint venture-t alapítsunk, tehát, hogy milyen formában induljunk külföldre.
Nyilván ez az anyagiakon is múlik,, amennyiben saját egységek nyitása mellett döntünk, akkor jelentős tőkét kell befektetnünk. Ezt követi a joint venture, a multi-unit partner és végül a mester franchise. Ám amennyiben egy átvevővel dolgozunk együtt, mindig hatalmas energiákat kell fektetnünk a kiválasztásba, hiszen ezekben az esetekben nem garantált, hogy a másik fél, az átvevő is beleteszi azt az energiát, amit mi szeretnénk.
Hol? És miért pont ott? Ez is gyakran felmerülő kérdés. A hazai hálózatokat gyakran kitelepült magyarok viszik külföldre, ám változó és nagyon a szektortól függő, hogy ez a modell mennyire működőképes. A Logiscool esetében például nagyon fontos, hogy ismerje az átvevő a helyi tanmenetet, szokásokat, a vendéglátásban inkább a piac általános ismerete előnyös.
A terjeszkedés üteme legalább ilyen fontos, érdemes végig gondolni, hogy 5 országot egyszerre le tud-e a központ menedzselni. Általában a nagy országokban szeretnénk előszőr terjeszkedni, mert akkor lesz „komoly” a brand ha már bent van Németországban, Franciaországban stb. De ez nem feltétlenül van így a Logiscool például Romináiban indult el igazán. Úgyhogy erre sajnos nincs recept, mindenkinek egyedileg kell megtalálnia, hogy számára mi a legideálisabb.
A következő pont az ideális partner meghatározása, amíg nem tudjuk, kit keresünk, nem tudjuk profilozni, addig nem leszünk sikeresek. Például fontos-e, hogy a partner lokálpatrióta legyen, vagy, milyen kapcsolatai vannak. De az is lehet, hogy ez mind irreleváns.
A szolgáltatások vagy termékek portfoliója is változhat, például nálunk Törökországban felmerült, hogy az átvevő árulhatna baklavát. Itt is kell kompromisszumokat kötni, mi úgy gondolkodunk, hogy van egy fix szortiment, tudjuk mik a kötelező termékek, viszont van egy olyan része is a portfóliónknak (körülbelül a 20 százaléka), ami szabad mozgásteret ad a partnernek a kínálatban. De például a Cafe Frei-el szemben a Logiscool-nál nem lehetett eltérni sem a tantervtől, így a különféle koncepciók adaptációs lehetősége nagyon eltérő.
Az utolsó kulcs pont pedig az ellenőrzés. Fontos, hogy már a partner kiválasztás előtt összeállítsuk a saját minőségbiztosítási rendszerünket és ezt biztosítsuk is be a szerződésben. Ezt követően pedig folyamatosan ellenőrizzük a működésüket mind központilag, mind pedig mystery shoppinggal.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Októberben került sor a varsói franchise expóra, Kelet-Közép-Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállítására. De jövő év elején sem áll meg az élet külföldön.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
A lengyel Edukido az elavuló lexikális tudás átadása helyett, játékos megoldással készítené fel a fiatalokat az új generáció kihívásaira.
A teljesen új megközelítéssel dolgozó My Infraslim hálózat hazánkban folytatja a franchise terjeszkedését. A szlovén franchise rendszer már 15 infra stúdióval rendelkezik a saját piacán, most pedig elérkezettnek látták az időt, hogy Magyarországon is megnyissák az első szalonjukat.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...