A nemzetközi terjeszkedés nehézségei

Péntek
2022.12.09.
Mit tegyünk ha, lassul a növekedés? Hogyan profilozzuk a partnereket? Beszámoló a Magyar Franchise Szövetség novemberi webinárjáról.
 

Az első és legfontosabb javaslatom, hogy a céljaitokkal mindig tiszták legyenek – kezdte előadását Tánczos-Székely Gabriella, Cafe Frei nemzetközi franchise igazgatója, korábban a Logiscool franchise igazgatója - a következő a stratégia, ami nem egy egyszerű játék, mi is sokszor billegtünk, hogy mester franchise koncepcióval menjünk vagy inkább a multi-unit partnerek keresünk esetleg egy joint venture-t alapítsunk, tehát, hogy milyen formában induljunk külföldre.

Nyilván ez az anyagiakon is múlik,, amennyiben saját egységek nyitása mellett döntünk, akkor jelentős tőkét kell befektetnünk. Ezt követi a joint venture, a multi-unit partner és végül a mester franchise. Ám amennyiben egy átvevővel dolgozunk együtt, mindig hatalmas energiákat kell fektetnünk a kiválasztásba, hiszen ezekben az esetekben nem garantált, hogy a másik fél, az átvevő is beleteszi azt az energiát, amit mi szeretnénk. 

Hol? És miért pont ott? Ez is gyakran felmerülő kérdés. A hazai hálózatokat gyakran kitelepült magyarok viszik külföldre, ám változó és nagyon a szektortól függő, hogy ez a modell mennyire működőképes. A Logiscool esetében például nagyon fontos, hogy ismerje az átvevő a helyi tanmenetet, szokásokat, a vendéglátásban inkább a piac általános ismerete előnyös. 

A terjeszkedés üteme legalább ilyen fontos, érdemes végig gondolni, hogy 5 országot egyszerre le tud-e a központ menedzselni. Általában a nagy országokban szeretnénk előszőr terjeszkedni, mert akkor lesz „komoly” a brand ha már bent van Németországban, Franciaországban stb. De ez nem feltétlenül van így a Logiscool például Romináiban indult el igazán. Úgyhogy erre sajnos nincs recept, mindenkinek egyedileg kell megtalálnia, hogy számára mi a legideálisabb. 

A következő pont az ideális partner meghatározása, amíg nem tudjuk, kit keresünk, nem tudjuk profilozni, addig nem leszünk sikeresek. Például fontos-e, hogy a partner lokálpatrióta legyen, vagy, milyen kapcsolatai vannak.  De az is lehet, hogy ez mind irreleváns. 

A szolgáltatások vagy termékek portfoliója is változhat, például nálunk Törökországban felmerült, hogy az átvevő árulhatna baklavát.  Itt is kell kompromisszumokat kötni, mi úgy gondolkodunk, hogy van egy fix szortiment, tudjuk mik a kötelező termékek, viszont van egy olyan része is a portfóliónknak (körülbelül a 20 százaléka), ami szabad mozgásteret ad a partnernek a kínálatban.  De például a Cafe Frei-el szemben a Logiscool-nál nem lehetett eltérni sem a tantervtől, így a különféle koncepciók adaptációs lehetősége nagyon eltérő.

Az utolsó kulcs pont pedig az ellenőrzés. Fontos, hogy már a partner kiválasztás előtt összeállítsuk a saját minőségbiztosítási rendszerünket és ezt biztosítsuk is be a szerződésben. Ezt követően pedig folyamatosan ellenőrizzük a működésüket mind központilag, mind pedig mystery shoppinggal.


Franchise tanácsadó

népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.