Őszinte elismerés – a jó morál titkos hozzávalója

Minden embernek megvan a saját ”értékelési nyelve” vagy jelrendszere, és minden egyes nyelven belül vannak specifikus tettek, amelyeket a személy a legjobban értékel.
Szombat
2014.09.06.
A dolgozók kilépésének egyik fő oka az, hogy nem érzik magukat értékesnek. Holott a munkahelyi fluktuáció sokba kerül, az elismerés pedig szinte semmibe.
 

A dolgozók gyakori munkahely-változtatása, a munkaerő vándorlás (fluktuáció) a legkevésbé hatékony üzleti költség. A termelékenység visszaesése, a kapcsolódó veszteségek, sérülések a vásárlókkal és kereskedőkkel, a munkahelyi morálra gyakorolt negatív hatásai és a (tovább)képzési idő mind jelentős költséget termelnek egy cég számára.
Emellett, manapság gyakorlatilag minden vállalkozásnak ”többet kell elérnie kevesebből”. Az erőforrások mindenhol szűkösek, míg a verseny egyre nagyobb. Ez egy hatalmas mértékű stresszt eredményez a szervezeten belül, elsősorban azon menedzserek, vezetők és az első vonalban lévő alkalmazottak között, akik munkaórája és felelőssége tovább nő.

A magasabb kereslet kevesebb erőforrással történő kiszolgálása tökéletes recept a stresszre, ami hosszú távon kiégéshez, elkedvetlenedéshez és magasabb fluktuációhoz vezet. Számtalan tanulmány kimutatta már, hogy az egyik fő oka a dolgozók kilépésének az, hogy nem érzik magukat értékesnek vagy megbecsültnek.
A következőkben bemutatunk néhányat azok közül a módok közül, melyekkel tartalmasan és hatásosan kommunikálhatja megbecsülését kollégái, csapattársai felé anélkül, hogy mindez különösebb pénz vagy energia befektetésével járna:

1. Személyes, face-to-face kommunikáció az általános, szervezeti levelezés helyett
A megbecsülés és bátorítás hatékony közvetítésének egyik kulcsfontosságú összetevője, hogy a befogadó számára világos legyen, hogy úgy is gondolja, amit mond és vette rá az időt, hogy személyesen gondolkozzon róla. És fordítva, egy több embernek elküldött, ”Köszi a remek munkát!” kör e-mail igazából negatív reakciót vált ki a legtöbb csapattagból, a személytelen természete és az érzékelhetően minimális erőfeszítés miatt, amit a végrehajtása igényelt.

2. Beszéljen egy nyelvet a személlyel, akit bátorítani akar
Ha az erőfeszítés, amit kollégáink nagyrabecsülésének kommunikálásáért teszünk, nem az, ami igazán fontos és jelentőséggel bír számukra, akkor az időnket és az energiánkat is elpazaroltuk. A hatékony és hatásos kommunikáláshoz muszáj eltalálni a befogadó ”értékrendjét”. Például, míg a verbális frázisok valakinek fontosak és sokat jelentenek, addig mások úgy gondolják, hogy a szavak helyett beszéljenek a tettek.

3. A dolgozók által leginkább értékelt erőfeszítések kerülnek a legkevesebbe
Nyilván mindenki szeretne bónuszt vagy fizetésemelést, de – a legtöbb szervezet számára – ez nem lehetséges. A lehetséges motivációs lépések, amelyek segítségével egy cég éreztetheti a dolgozókkal, hogy munkahelyükön megbecsülik és értékelik őket, öt kategóriába sorolhatók: szóbeli megerősítés, közösen eltöltött idő (quality time), apró segítségnyújtás/szolgálat, kézzelfogható ajándékok és megfelelő testbeszéd (kézfogás, vállon-veregetés, stb.). Ezek legtöbbje semmilyen költséggel nem jár és az ajándékoknak sem kell sokba kerülni.

Néhány a legtöbbet idézett helyzetek közül, amikor a munkavállaló úgy érezte, hogy megbecsülik:

  • Egy személyre szóló üzenet/cédula a felettestől, amiben a jól elvégzett munkát vagy jelenlegi erőfeszítéseit dicséri.
  • Egy csapattag megáll az irodájánál egy pár perce, hogy megtudja, hogyan érzi magát.
  • Segítséget kap egy munkatárstól, aki észreveszi, hogy nyakig ül a munkában.
  • Egy ajándékutalvány, miután hosszú órákat dolgozott, hogy befejezzen egy nagy projektet.
  • ”High-five” (pacsi) egy munkatárstól, miután sikeresen teljesítettek egy fontos prezentációt.

Minden embernek megvan a saját ”értékelési nyelve” vagy jelrendszere, és minden egyes nyelven belül vannak specifikus tettek, amelyeket a személy a legjobban értékel.

 

A fenti erőfeszítések közül egyik sem kerül sok pénzbe. A kulcs, a megfelelőt használni a megfelelő emberrel, a megfelelő időben, az értékelés és megbecsülés egy őszinte megnyilvánulásával. Így a tettek elérik céljukat abban, hogy bátorítsák azokat, akikkel együtt dolgozik – így erősítve elkötelezettségüket (és ezáltal hosszabb távú foglalkoztatásukat) a cég felé.

 

Forrás: Paul White, Entrepreneur


népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.