Lassuló profitnövekedés

A 2001-es tőzsdei bevezetése óta minden évben profitot termelő Inditex csoport arra a képességére építette népszerűségét, hogy az új termékeket mindössze két hét alatt képes eljuttatni a dizájn asztalról az üzletek kirakatába.
Kedd
2014.04.01.
A nemzetközi árfolyam-ingadozások következtében, az elmúlt öt év legalacsonyabb nyereségét jelentette a spanyol divatóriás Inditex.
 

A Zara, Bershka, Stradivarius és további 5 divatmárkát tulajdonló Inditex csoport éves beszámolójában jelentette az elmúlt öt év első profit csökkenését. Az előző évekhez képest szerényebb eredmény mögött elsősorban az áll, hogy a külföldi valutaárfolyamok kedvezőtlen változása ellenére jelentős mértékben fektetett be új üzletek nyitásába a világ legnagyobb ruházati- és divatáru kiskereskedője. Annak ellenére, hogy idén (részben a többé-kevésbé magára talált, a csoport első számú piacát jelentő Dél-Európa forgalomnövekedésének köszönhetően) az összesen 16,72 milliárd eurót kitevő értékesítések 4,9 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, az adózás előtti eredmény mindössze 2,5 százalékkal nőtt tavalyhoz képest, 3,05 milliárd euróra.

Az idén március 15-ével véget ért pénzügyi év szerényebb eredményei azonban nem szegték kedvét a divatóriásnak, ugyanis bejelentették, hogy a jövő évben tovább növelik az új üzletnyitások számát és folytatják meglévők felújítását is. Erre a célra – a tavalyi 1,2 milliárd euró után – idén 1,35 milliárd eurót szán a vállalat, így a tervek szerint 500 új üzlettel bővülhet a hálózat, a 2013-mas 330 új egységhez képest.

Az éves jelentés kitér arra is, hogy az online értékesítést már idén márciusban megkezdték Görögországban és indítják Romániában is áprilisban, amit Dél-Korea és Mexikó követ majd valamivel később az év folyamán. Ezzel 27-re nőhet az Inditex online piacainak száma, szemben a nagy rivális H&M tervezett 13 országával. „Az online megjelenés nagyon természetesen és könnyedén jött a számunkra… Úgy gondoljuk a növekedési lehetőség hatalmas” – nyilatkozta Pablo Isla elnök-vezérigazgató.

A 2001-es tőzsdei bevezetése óta minden évben profitot termelő Inditex csoport arra a képességére építette népszerűségét, hogy az új termékeket mindössze két hét alatt képes eljuttatni a dizájn asztalról az üzletek kirakatába. Ez segítetett a vállalatnak a gazdasági válság elkerülésében is, ami pedig a hazai piacán, Spanyolországban évekre gyökeret eresztett. A csoport 6340 üzletének közel harmada a hazai piacán található.

Franchise, a kegyvesztett?
Érdekesség, hogy az Inditex az elmúlt években számos franchise üzletet vásárolt vissza saját tulajdonba. A vállalat szerint ezzel az a céljuk, hogy közvetlenebbül irányíthassák működésüket a piacokon. Tavaly év elején az Inditex visszavásárolta mind a négy finnországi Zara üzletet és saját tulajdonban működteti tovább. Egy évvel korábban tette ezt a portugál és belga Massimo Dutti üzletekkel, amelyek franchise rendszerben működtek, de ugyanez történt például Szerbiában is, 2011-ben.
Igaz, nemrég a Litvániában és a Balti államokban franchise jogokkal rendelkező és a Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius és Massimo Dutti márkák fejlődéséért felelős Apranga csoporttal 2016-ig meghosszabbították a franchise szerződést.

A vállalat elmondása szerint elsősorban a kisebb vagy kulturálisan különböző piacokon terjeszkednek helyi, piacvezető kiskereskedelmi cégek bevonásával, franchise szerződések alapján. Az Inditex franchise modell fő jellemzője a teljes integráció: a franchise üzleteknek mindenben – termékek, emberi erőforrások, képzés, kirakatrendezés, belső dizájn, logisztikaoptimalizálás, stb. – meg kell egyezniük a vállalat saját tulajdonú és működtetésű egységeivel. Ez biztosítja és védi a standardizált üzletvezetést és a nemzetközi márka imázs-t. 2012 végén a 6009 üzlet közül 763 működött franchise szerződés alapján.

A franchise tehát nyilvánvalóan nem a legfontosabb része az Inditex átfogó vállalati stratégiájának. A cég inkább azokban az országokban rendelkezik franchise üzletekkel, ahol a vállalkozások létrehozása nem lehetséges külföldi többségi tulajdonnal, mint például a Közel-Keleten vagy egyes ázsiai piacokon. A 2011/2012-es üzleti évben az összes egység 12 százalékát kitevő franchise üzletek generálták a divatóriás teljes forgalmának a 14 százalékát.