Franchise trendek 2014-ben
Az Entrepreneur magazin franchise szakértői immár 35. alkalommal állították össze a ’Top 500 Franchise’ listát, amely a legvonzóbb amerikai franchise hálózatokat hivatott rangsorolni. Ezek a hálózatok jelentős globális kiterjedtséggel rendelkeznek, és nagy hatással vannak nemcsak az amerikai, de a világ franchise piacaira is. Az idei ötszázas lista sok szempontból jól mutatja be a franchise piac változásait a megelőző évekhez képest (egy év alatt például az 500 hálózat összesen 8332 új üzletet, szolgáltató/értékesítési pontot hozott létre az Egyesült Államokon kívül), így többek közt következtethetünk az aktuális franchise piaci trendekre, valamint azokra a szegmensekre, iparágakra, amelyek jelentős fejlődésen mentek át vagy mennek át jelenleg is.
A következőkben bemutatjuk az Entrepreneur.com által, az ötszázas lista alapján kiemelt öt vezető franchise ágazatot , valamint azokat a trendeket, amik ezen szegmensek növekedését segítik.
Gyermekoktatás
A gyermek-központú franchise hálózatok folyamatos sikere az elmúlt években bizonyítéka annak, hogy a szülők mindig készek áldozatot hozni utódjaik fejlődéséért. És köszönhetően a franchisenak, erre van lehetőségük bőven – a korai gyermekgondozástól kezdve a hagyományos oktatási és nyelvtanulási programokon át a fitnesz, rekreáció és gazdaságtan egyre változatosabb választékáig.
Az idei évben a szegmens egyik legnépszerűbb irányzata a tudományos és mérnöki programok. Példának okáért a Bricks 4 Kidz franchise olyan 3-13+ éveseknek szóló csoportos foglalkozásokat kínál, ahol mérnökök és építészek által összeállított programok keretében, LEGO segítségével építenek és tanulnak a gyerekek. A vállalat 2009 óta működik franchise rendszerben, idén a legdinamikusabban fejlődő hálózatnak választották.
Étterem
Az éttermi, gyorséttermi franchise-ok dominálnak az 500 franchise hálózat között, ők adják az első tíz helyezett felét, az összes vállalatnak pedig több mint a negyedét. Ez persze nem nagy meglepetés, hiszen az ágazatot képviseli egyik-másik legidősebb és legnagyobb franchise is. Ugyanakkor számos új versenyző is van, és a kisebb franchise rendszerekkel is egyre inkább számolni kell.
Az olyan ”alappillérek”, mint a szendvicsek, burgerek és a pizza továbbra is erősek, és valószínűleg mindig azok lesznek. De úgy tűnik, hogy olyan koncepciók is tartósan megvethetik a lábukat a szegmensben, mint a hóbortként indult fagyasztott joghurt franchise-ok. Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek és egyre nagyobb szerephez jutnak a joghurt alapú termékekre építő rendszerek.
Egy másik kirajzolódni látszó irányzat az értékesítő automaták telepítése. Ugyan egy olyan szegmensről van szó, amelyet a múltban már száműztek a franchise világából, azonban idén három vállalat is bekerült a legjobb 500 közé, a jövőben pedig mások is a nyomukba léphetnek.
Fitnesz
Összesen 20 fitnesz franchise került fel az idei rangsorba, héttel több előző évhez képest (úgy, hogy a hálózatok fele kevesebb, mint öt éve indította el franchise rendszerét). A végső bizonyíték a kategória jelentőségére az Anytime Fitness, amely 12 évvel alapítása után első helyen végzett a teljes, ötszázas rangsorban.
Sokak számára a fitnesz ágazatban a gyors növekedés motorja az az üzleti terv, ami jóval alacsonyabb kezdőtőkét követel meg franchise partnereitől, mint a hagyományos edzőtermek. Egyúttal több és változatosabb szolgáltatásokat, fitnesz lehetőségeket is kínálnak, mint például a tánc, harcművészet, jóga, stb.
Idősgondozás
21, az ötszázas listában szereplő (és több további jelölt) vállalattal az idősgondozás az egyik legnagyobb kategóriává vált idén a Franchise 500 listán, méghozzá úgy, hogy növekedése, dinamikája egyelőre nem mutatja semmilyen jelét bármilyen jövőbeli megtorpanásnak, és különösképpen Amerikában nő a szegmens támogatottsága, ahogy a 65 év feletti korosztály egyre gyarapszik.
A nem-gyógyászati otthonok segítenek az időseknek megőrizni függetlenségüket, és ez az elsőszámú szolgáltatás, amit a kategória franchise hálózatai kínálnak. Az elmúlt években azonban több vállalat is bővítette szolgáltatásai körét, például egészségügyi ellátással és személyzettel, idős költöztetéssel.
Személyes elektronika
Az elektronikai bolthálózatok népszerűsége alábbhagyott az elmúlt pár évben, de az okos telefonok és tabletek felemelkedése egy teljesen úgy piaci rést teremtett, ami mint egy pohár víz, úgy kellett a szegmensnek. Ugyan egyelőre csak néhány van belőlük, de gyorsan fejlődnek és egyre előrébb kerülnek a rangsorban a személyes elektronikát, tartozékokat értékesítő és javító franchise hálózatok. A következő években biztosan fognak érkezni további versenyzők is.
Forrás: Tracy Stapp Herold, Entrepreneur magazin
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A franchising csapata, nem csak MUFC konferencián vett részt Amerikában hanem lejárta a helyi franchise hálózatokat, étterem láncokat is.
Az elhúzódó gazdasági recesszió ellenére tíz év alatt közel duplájára nőtt a franchise szektor Franciaországban. Válság-biztos üzleti modell.
Sok változás történt tavalyhoz képest a Top100 franchise hálózat listáján, de a Subway idén is az első.
Ez a következtetése a Cseh Köztársaság franchise piacát bemutató legfrissebb jelentésnek. Húsz százalékkal több franchise koncepció, mint tavaly.
Képes volt ellenállni a válságnak és tavaly ismét tovább gyarapodott a lengyel franchise piac. A várakozások alapján 2013 végéig 930-ra nőhet a franchise hálózatok száma.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...