Kétséges a plázastop-törvény sikere

Magyarországon a kereskedelmi forgalom kétharmadát nagy, - és középvállalatok bonyolítják, melyeknek többsége külföldi érdekeltségű. Ennek ellenére, a piac több mint 90%-át kiskereskedők teszik ki. Chikán Attila, a Versenyképesség Kutató Központ igazgatója szerint megkérdőjelezhetetlen a multinacionális cégek hazai gazdaságra gyakorolt pozitív hatása, de versenyelőnyüknél fogva kiszorítják a kisebb vállalatokat a piacról.
Az egyensúly helyreállítása érdekében az Országgyűlés tavaly december elején elfogadta azt a törvényt, amely 2014 végéig építkezési moratóriumot vezet be a 300 négyzetméternél nagyobb, kereskedelmi céllal épülő létesítményekre. Ennek értelmében Magyarországon nem épülhetnek külön engedély nélkül olyan új áruházak és bevásárlóközpontok, melyek meghaladják a 300 négyzetméteres limitet. A rendelet azt a célt szolgálja, hogy minél több magyar vállalat nője ki magát és lépjen nemzetközi piacra – magával húzva kisebb vállalkozásokat is.
A rendelet alól a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Vidékfejlesztési Minisztérium képviselőiből összeállított úgynevezett „plázastop-bizottság” adhat felmentést. Eddig összesen tíz felmentési kérelmet adtak be a testülethez, amelyből mindössze csak hármat utasítottak vissza. Ez vajon azt jelentené, hogy nem állnak le a beruházások, csupán gondosan megválogatják melyik vállalkozásnak van helye a magyar piacon?
Sajnos így, hogy egyetlen testület van felruházva a döntéshozatal jogával, könnyen kerülhetnek korrupció-gyanúba a felmentést megszerző vállalatok. Arról nem is beszélve, hogy jelentősen meglassítja a döntéshozatalt, hogy egyetlen bizottság foglalkozik az összes beruházás vizsgálatával. Esetleg a helyi kereskedők és civil szervezetek bevonásával több aspektust kellene megvizsgálnia és így átláthatóbb, hitelesebb döntéseket hoznia a testületnek.
A Népszabadság azt írta, hogy az Európai Bizottság asztalára került a plázastop-törvény. Azt vizsgálja a testület, hogy a rendelet megfelel-e a letelepedés és a szolgáltatásnyújtás szabadságáról szóló uniós alapelveknek.
(pcs)
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
Február 6-én került megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség 18. Díjkiosztó Gálája.
legolvasottabb

A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...