Franchise piacjelentés Lengyelországból
A 2012-es éves ugyanakkor sok változást hozott - derül ki a PROFIT system lengyelországi elemzéséből. Az élelmiszeriparban 1800-zal nőtt a franchise üzletek száma, az új franchise rendszerek több mint fele pedig a gasztronómia ágazatban kezdte meg működését. Ugyanakkor a másik oldalon bankok függesztik fel franchise partnerek keresését, és megtorpantak az ingatlaniroda hálózatok is a stagnáló piacon. A lengyel franchise piac összességében azonban helytállt a recesszióval szemben és az idei évben folytatódhat a több mint tíz éve tartó növekedés. 2013 végére a lengyel piacon 930 franchise koncepció lesz jelen.
A PROFIT system legfrissebb lengyelországi piacjelentéséből kitűnik, hogy a 2012-es évben az élelmiszeripar tudott igazán kiemelkedni a franchise mezőnyből. A riport alapján tavaly év végén 24.500 élelmiszert kínáló franchise üzlet, értékesítési pont működött, 1.800-zal több, mint az előző évben. Az ágazat vezetője - immár a második egymást követő évben – az Eurorach kisközért hálózat, amely 713 új értékesítési pontjával 5300-ra növelte üzletei számát.
Hullámvölgyek
2012 végén a franchise rendszerben működő üzletek száma Lengyelországban 51.200 volt, háromezerrel több, mint egy évvel azelőtt, és a szakértők arra számítanak, hogy ez a szám év végére meg fogja haladni az 54 ezret. Azonban a riport rámutat, hogy nem minden ágazat büszkélkedhet ilyen növekedési mutatókkal, sőt a bankszektorban még csökkent is a franchise jelenléte. 2011-ben még közel 3.400 bankfiók működött valamelyik franchise hálózat licence alapján, ez a szám tavaly év végére háromezer alá csökkent, annak ellenére, hogy az országban működő 15 hálózatból 9 növekedést jelentett - a legnagyobb mértékűt a 2008-ban alapított Alior bank, amely 120 franchise fiókkal növelte hálózatát.
A bankok mellett a ruházati és divat cégek számára sem volt könnyű év a tavalyi. A piacról eltűnt 20 ruha- és cipőbolt hálózat, a hozzájuk tartozó 320 üzlettel együtt. Annak ellenére, hogy ez a legnagyobb mértékű piaccsökkenés 2012-ben, továbbra is a ruhaiparban található a legtöbb franchise hálózat, szám szerint 142.
Lengyelországban 2012-ben 864 franchise hálózat tevékenykedett, ami 59-cel több az egy évvel korábbi adathoz képest - a legtöbb (29) ”újonc” a vendéglátásból került ki. A PROFIT system elemzők várakozásai alapján a hálózatok száma 2013 végére akár 930-ra is nőhet. - „A piacon még mindig van hely az új franchise koncepciók számára, azonban az elindulásuk jóval nehezebb, mint pár évvel ezelőtt. Egyrészt azért, mert a franchise átvevők jóval pontosabban értik az üzleti lehetőségeket és tudatosabban, alaposabban vizsgálják meg azokat. Emellett az a tendencia mutatkozik meg, hogy a franchise koncepciók átlagos futamideje folyamatosan növekszik, 2012-ben 100 új rendszer indult, és csak 41 fejezte be tevékenységét” – mondta el Michal Wisniewski, franchise tanácsadás igazgató.
A PROFIT system szakértői 3.000 új franchise üzletet jósolnak az év végéig, amelyek összesített száma így meghaladhatja az 54 ezret. |
Az átvevőknek már hallani a hangját
A 2012-es lengyel franchise-piaci változások megerősítették a franchise átvevők pozícióját – „az erős verseny és a franchise rendszerek száma azt eredményezi, hogy a franchise rendszergazdáknak meg kell küzdeniük jövőbeli partnereikért” – mondta el Arkadiusz Słodkowski, a Lengyel Franchise Szövetség igazgatósági tagja. – „Egyre nehezebb átvevőket találni, ezért a cégek is egyre többet költenek kampányokra a partnerek felkutatása érdekében. A franchise átadók találkozókat, bemutatókat szerveznek az érdeklődőknek, egyre többet reklámoznak és jelen vannak a különböző országos vagy nemzetközi franchise vásárokon is. A hálózatok egyre inkább alakítják ajánlataikat az átvevők igényeihez, és egyre jellemzőbb, hogy többféle koncepciót is kidolgoznak, amiből a jelentkezők kiválaszthatják a számukra legvonzóbbat.”
A piacjelentés alapján Lengyelországban egy franchise licence-be való átlagos befektetés 164,700 złoty volt (közel 12 millió Ft). A bizonyított üzleti ötletek legnagyobb arányban 21 és 50 ezer Zł (1,5-3,5 millió Ft) közötti befektetéssel járnak, ebbe a kategóriába tartozik a franchise ajánlatok 23 százaléka. Kiderült, hogy egy népszerű megoldás a költségek csökkentésére, ha a kisebb városokban nyitnak franchise üzletet a jövőbeli partnerek. Ilyen politikát követ például a BZ WBK (Lengyelország ötödik legnagyobb bankja), amely saját üzemeltetésű irodáit, bankfiókjait a nagyobb városokban nyitotta meg, míg franchise iroda nyitása csak a tízezernél kevesebb lakosú településeken lehetséges. Persze a hálózatok adnak lehetőséget franchise partnereknek a nagyobb városokban is, például a spanyol Telepizza hálózat maga kutatja fel a lehetséges helyszíneket és tárgyal a bérleti díjról vagy vételárról.
Biztos módszer vállalkozásindításhoz
A lengyel franchise piac az elmúlt több mint tíz évben évről évre növekedni tudott. Tavaly jelentősen felgyorsult a különböző szolgáltatásokhoz kapcsolódó koncepciók fejlődése, és ezáltal a lengyel franchise piac konfigurálása a fejlett, nyugati országok piacaihoz. Az éves riport alapján a szolgáltatói szektorban működő franchise rendszerek száma több mint 15 százalékkal nőtt, ami 56 új hálózat megjelenését jelentette tavaly.
A PROFIT system jelentéséből tisztán kirajzolódik, hogy a lengyel vállalkozók egy biztonságos módszerként tekintenek a franchise-ra. A franchise koncepciókba vetett bizalmat és a növekvő étvágyat mutatja, hogy egyre nő azon franchise partnerek száma, akik egynél több üzletet/irodát is működtetnek. Tavaly átlagosan 1,15 franchise outlet jutott egy átvevőre.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A franchising csapata, nem csak MUFC konferencián vett részt Amerikában hanem lejárta a helyi franchise hálózatokat, étterem láncokat is.
Öt vezető franchise ágazat, valamint azok a trendek, amik ezen szegmensek növekedését segítik.
Az elhúzódó gazdasági recesszió ellenére tíz év alatt közel duplájára nőtt a franchise szektor Franciaországban. Válság-biztos üzleti modell.
Sok változás történt tavalyhoz képest a Top100 franchise hálózat listáján, de a Subway idén is az első.
Ez a következtetése a Cseh Köztársaság franchise piacát bemutató legfrissebb jelentésnek. Húsz százalékkal több franchise koncepció, mint tavaly.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...