Egy zárás mellett öt nyitás

„Sokat kellett dolgoznunk a márka kiépítésén, a különböző média kampányok (hirdetés online keresőkön és franchise portálokon, közterületi kampány, rádiós hirdetés) mellett bejártuk az egész országot is.” – Bedő Ákos, az Ír Használtruha franchise tulajdonosa.
Csütörtök
2012.10.11.
Az Ír Használtruha hálózat 2008-as elindulása óta már 34 településen nyitotta meg üzleteit. Bedő Ákos hálózat-tulajdonossal beszélgettünk az elmúlt 4 évről.
 

Az első Ír Használtruha üzlet megnyitása előtt dolgozott vállalkozóként, esetleg ruha- kis/nagykereskedésben? Mennyire volt újdonság egy ilyen típusú vállalkozásba belefogni?
Teljesen ismeretlen terület volt számomra mind a használt ruhakereskedelem, mind a vállalkozói lét. Írországban voltam alkalmazásban egy autópálya üzemeltető cégnél, ahol az egyik kollégám félállású munkája mellett használt ruha nagykereskedelemmel foglalkozott és mutatta meg ennek a mikéntjét. Mikor haza jöttem úgy döntöttem, hogy belevágok.

Az elmúlt 4 év alatt már 34 településén elérhető az Ír Használtruha kínálata. Mi volt a legnagyobb akadály, amit le kellett küzdeni ahhoz, hogy ez megvalósulhasson?
A legnagyobb kihívást talán a szakmabeli ismertség és a márka kiépítése jelentette. Az elején lassabban ment a bővülés, mert az Ír Használtruha, mint márkanév nem volt benne az emberek köztudatában. Sokat kellett dolgoznunk ezen, a különböző média kampányok (online keresőkön és franchise portálokon való hirdetés és toborzás, közterületi kampány, rádiós hirdetés) mellett bejártuk az egész országot is, városról városra. Az első, győri partnerüzletünk megnyitása után azonban folyamatosan érkeztek az érdeklődők, egyik a másik után. A partnerhálózat bővülésével ruha készletünket és raktárunkat is ki tudtuk bővíteni, így mára sokkal több alternatívát tudunk kínálni a csatlakozáshoz.

Az Ír Használtruha hálózat folyamatosan bővül. Tudjuk azonban, hogy a franchise láncok élete nem csak új üzletnyitásokról, de – főleg kedvezőtlenebb gazdasági körülmények között – néha bezárásokról is szól. Volt ilyen az Ír Használtruha esetében?
Mint minden franchise rendszernél a hálózathoz való csatlakozás következtében a siker valószínűsége sokkal nagyobb, azonban a partner egyéni vállalkozóként tevékenykedik és a központ teljes támogatása ellenére sem szűnik meg teljesen a kockázat. Nálunk is volt már példa bezárásra, általában azért, mert a helyszínen nem volt meg a fizető képes kereslet. Szerencsére azonban ma egy üzletzárás mellett a másik oldalon öt új nyitás van és az 1-2 boltból vállalkozásunk kinőtte magát egy közel 40 üzletből álló hálózattá.

Mik a tervek a közeljövőre? Terveznek több országban is megjelenni? Ha igen, mely országok piacai a kiszemeltek?
Külföldön Romániában már van Ír Használtruha kereskedés és a jövőben itt szeretnénk – a magyarországihoz hasonló – bővülést. Magyarországon a múlt héten 2 új üzletünk is megnyitott, Soroksáron és Szigetszentmiklóson. Így már 34 településen vagyunk jelen és fontos, hogy ne nyissunk új partnerüzletet egy már meglévő boltunk közvetlen közelében, de továbbra is folyamatosak a tárgyalások az érdeklődőkkel, a következő évben még 8-10 új üzletet szeretnénk nyitni.