Mik a spanyol vállalkozók fő problémái
Két hete tartották a madridi franchise kiállítást, melynek az Atlético de Madrid stadionja adott helyet. A spanyol fővárosban évi több kiállítás is helyet kap, mi most a Spanyol Franchise Szövetség eseményére látogattunk el.
Az őszi esemény körülbelül a hazai kiállításhoz mérhető, kevesebb látogatóval (pár száz) és hasonló számú standdal (kb. 40), a tavaszi madridi exponál jóval kisebb és csendesebb esemény. A kiállítók többségében spanyolok, néhány olasz, portugál, dél-amerikai.
A kerekasztal beszélgetések - ellenben nagyon izgalmasra sikerültek - az, alábbi témát járták körbe: mik a fő problémák a spanyol éttermi piacon?
Munkaerő hiány
Hozzánk hasonló helyzetben vannak, annyi különbséggel, hogy rengeteg dél-amerikai, és észak-afrikai érkezik az országba, és ők végzik a kétkezi munka nagyrészét, a vendéglátóhelyeken is velük találkozhatunk.
A spanyol fizetések bár meghaladják a hazait, de nyugati viszonylatban nem kiemelkedők, így onnan is sokan vándorolnak északra, Franciaországba és a Benelux térségbe.
Az éttermi fogyasztás csökkenése
A pandémia alatt az emberek elszoktak attól, hogy beülnek, és nem történt meg a várt visszarúgás, még mindig nagyon sokan rendelnek házhoz.
Ami viszont külön izgalmas, hogy a spanyol fiatalok (valószínűleg az itthoniakhoz hasonlóan) nem szeretnek főzni, és így a teljes fogyasztási volumen nem esett jelentősen vissza, és a vendéglátósok arra számítanak, hogy ugyanúgy szükség lesz rájuk. Az egyik rendszergazda kiemelte, bár a fiatalok rendszeresen rendelnek, viszont nem a leggazdagabb célközönség, ciklikusan vásárolnak (hónap végére elfogy a pénzük).
Olaj és marhahús ár
Mindkét termék ára nagyon komolyan nőtt a piacon, a marha termelés nem csökkent az utóbbi néhány éveben, azonban nem tudta tartani a lépést az igény növekedésével. A nagy kereslet pedig hajtja fel az árakat, érdekesség, hogy ez még csökkenti is a termelést hiszen, ha jövőre több állatot akarunk eladni idén szaporítani kell őket nem megenni.
(Spanyolországban komoly kultúrája van a kis beülős kocsmáknak, tapas-os helyeknek, itt hazai árakon 2-4 ezer forintért lehet enni kisebb, egyszerű ételeket, inni, beszélgetni. Bár a szektor megmarad, ezeknek a helyeknek a száma drasztikusan csökkent, részben a nagy hálózatok, részben a covid miatt.)
Többen egyetértettek abban, hogy a kis helyeknek (7 fő alatt) hosszú távon nem lesznek profitabilitásak, nem elég hatékonyak. Emellett a teljes napos nyitvatartást emelték ki, azaz külön reggel, ebéd és vacsora menü.
A turisták nem a helyi éttermeket keresik és a fiatalok is a nagy hálózatok felé nyitnak, ami a helyi vendéglátósok kiszorulásához vezet. Ez egyébként nagyon jól látható Madrid belvárosában, ahol minden sarkon belefutunk egy tengerentúli gyorséterembe, a Popeyes-tól, a Mekin át a Tim Hortons-ig, minden kicsi és nagy külföldi márka jelen van.
A 2025-ös év ott se volt jó, komolyan visszaesett a fogyasztás (szinten minden szektorban, nem csak horecában), a vásárlók bizonylatok, inkább félre tesznek tartva a következő időszaktól. 2026-tól már többet várnak a rendszergazdák.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Új, világszerte ismert amerikai márkák jelenhetnek meg Magyarországon
/2025.09.03.
Világszerte ismert amerikai márkák képviselői érkeznek Budapestre szeptember 16-án, hogy bemutassák hazai terjeszkedési terveiket és leendő partnereikkel találkozzanak. A küldöttségben komoly ismert cégek vesznek részt, mint például a Wendy’s vagy az Olive Garden, amelyek élvezik a Nemzetközi és a Magyar Franchise Szövetség támogatását is.
A Balloide-Photo héliummal töltött, rögzített ballonokat használ légifelvételek készítésére, ami legális és zajtalan alternatívát kínál a drónokkal szemben egész Európában.
A TikTok, több mint egymilliárd felhasználójával, mára sokkal több lett, mint egy szórakoztató alkalmazás. Fedezd fel, hogyan vált a platform valódi, fizikai üzletekből álló franchise hálózatok ugródeszkájává!
Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
legolvasottabb
Mennyibe kerül egy McDonald’s?
/2022.02.02.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
Spanyol gasztro-óriással a háttérben már a szomszédban jár az amerikai pizzérialánc. A magyarországi mester franchise jog is elkelt.
A több mint 2500 egységgel rendelkező, tengerentúli sikertörténettel büszkélkedő hálózat a magyar piacot vette célba.
Hogyan épült fel Amerika első pizza hálózata és milyen kihívásokkal néz szembe ma.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...