A közösségi médiától franchise birodalomig
Néhány évvel ezelőtt kevesen gondolták volna, hogy egy rövid TikTok videó egy fizikai üzlet, pláne egy egész franchise hálózat alapköve lehet. Ahogy azonban a fogyasztói szokások változnak és a figyelmünk egyre rövidebb ideig köthető le, a közösségi média vált a modern világ legerősebb marketingmotorjává. A TikTok pedig, a maga több mint egymilliárd felhasználójával, bebizonyította, hogy nem csupán szórakoztatásra jó. Néhány cég számára ez volt a szikra, ami robbanásszerű növekedést indított el – egy olyan növekedést, amelyet ma már a franchising keretein belül formalizálnak és sokszorosítanak.
Azok a vállalkozók, akik modern, gyorsan skálázható lehetőségeket keresnek, egyre inkább felfigyelnek azokra a márkákra, amelyek első vásárlóikat nem az utcán, hanem a képernyőn keresztül szerezték. Ezek a vállalkozások gyakran vizuálisan ütősek, a fiatalabb korosztályt célozzák, és erősen építenek a közösségi bizonyítékokra (social proof).
Desszertekből milliárd dolláros márka: Crumbl Cookies
Az egyik legékesebb példa a TikTok által felpörgetett franchise sikerre a Crumbl Cookies. Ez a Utah állambeli cég a hetente változó sütikínálatával országos őrületet váltott ki. A 2017-ben indult márka a közösségi médiát – különösen a TikTokot és az Instagram Reels-t – használta arra, hogy bemutassa a kulisszák mögötti sütési folyamatokat, a vásárlói reakciókat és a túlméretezett, ragacsos sütik közeli képeit. Tartalmaik milliókhoz jutottak el, és csak a TikTokon több mint 9,6 millió követőre tettek szert.
Ez a figyelem gyorsan vásárlókká, majd egy virágzó franchise modellé alakult át. Ma a Crumbl több mint 1 000 egységgel rendelkezik az Egyesült Államokban és Kanadában is terjeszkedik. A franchise ajánlatuk strukturált és jól támogatott. Egy Crumbl üzlet megnyitásának teljes beruházási költsége körülbelül 227 000 és 567 000 dollár között mozog, helyszíntől és kialakítástól függően. A franchise belépési díj 25 000 dollár. A franchise átvevők teljes körű képzést, hozzáférést kapnak a saját receptekhez és rendszerekhez, támogatást a helyszín kiválasztásában, valamint kiterjedt marketinganyagokat.
A jelentkezőktől nem elvárás a korábbi vendéglátós tapasztalat, de az erős vezetői készségek, a gyakorlatias működtetésre való hajlandóság, valamint a cég minőség és következetesség iránti elkötelezettségével való azonosulás kulcsfontosságú.
Csípős csirke, forróbb tartalom: The Red Chickz
A Los Angeles-i The Red Chickz helyi sültcsirkés étteremként indult egy fűszeres csavarral – de a TikTok volt az, ami igazán lángra lobbantotta a márkát. Videóik, amelyek gyakran ropogós szendvicseket és hatalmas csirkefalatokat mutattak be készítés és tálalás közben, milliós nézettséget értek el. A vonzerő egyszerre volt vizuális és zsigeri, a márka pedig kihasználta online hírnevét, hűséges vásárlóbázissá és skálázható éttermi modellé alakítva azt.
A franchise rendszer kiépítése a Kalifornián kívüli magas keresletre adott válaszként indult. Az érdeklődő befektetők most jelentkezhetnek egy Red Chickz egység nyitására, a teljes induló költséget 364 000 és 1 000 000 dollár közé becsülik. A franchise belépési díj 40 000 dollár, és az átvevőktől elvárják, hogy hozzájáruljanak a helyi marketing erőfeszítésekhez, ami gyakran magában foglalja a folyamatos TikTok tartalomkészítést a márka kreatív csapatának támogatásával.
A franchise partnerek segítséget kapnak a helyszín kiválasztásában, az építészeti tervezésben, teljes körű működési képzésben részesülnek, és folyamatos útmutatást kapnak, különösen a digitális marketing és a közösségépítés terén. A franchise jelenleg az Egyesült Államokban terjeszkedik, és már európai partnerek részéről is mutatkozik érdeklődés.
Tech-fókuszú franchise közösségi gyökerekkel: Dodo Pizza
A Dodo Pizza, amelyet eredetileg Oroszországban alapítottak és jelenleg az Egyesült Királyságban van a központja, egy másik példa arra, hogyan váltható a erős digitális márkaépítés nemzetközi növekedésre. Bár nem kifejezetten a TikTokon született, a Dodo egy olyan átláthatóság-központú üzleti megközelítést alkalmazott, amely jelentős figyelmet kapott olyan platformokon, mint a YouTube, az Instagram és a TikTok.
A cég történetmesélést és kulisszák mögötti tartalmakat használt annak bemutatására, hogyan építi technológiai rendszereit, támogatja franchise partnereit és készíti termékeit. Ez a nyitottság követőket szerzett mind a vásárlók, mind a leendő vállalkozók körében.
Ahhoz, hogy valaki Dodo Pizza franchise átvevő legyen, a befektetés országonként változik, de az európai piacokon általában 150 000 és 250 000 euró között mozog, beleértve a franchise díjat is. A franchise partnerek hozzáférést kapnak a Dodo saját fejlesztésű IT platformjához, egy mobilközpontú működési rendszerhez, valós idejű analitikához és erős márkaépítési eszközökhöz. A cég testreszabott marketingstratégiákat és lokalizált támogatást is kínál nemzetközi partnereinek. A Dodo jelenleg több mint 15 országban működik, és továbbra is keres mester franchise partnereket kulcsfontosságú európai régiókban.
Az ilyen és ehhez hasonló, online térben népszerű márkához csatlakozni eltérő lehet más tradicionális hálózatoktól. Sok ilyen vállalkozás nagymértékben támaszkodik a közösségi médiás aktivitásra, a felhasználók által generált tartalmakra és a márka hitelességére. Ennek eredményeként olyan franchise átvevőket keresnek, akik nemcsak tőkét és működési készségeket hoznak, hanem értik – vagy hajlandóak megtanulni – a digitális platformok nyelvét is.
Azok számára, akiket érdekel egy közösségi fókuszú franchise-hoz való csatlakozás, a jelentkezési folyamat általában egy online érdeklődéssel kezdődik, amelyet interjúk, a pénzügyi képesítések áttekintése és ún. "discovery day"-eken (bemutató napokon) való részvétel követ. Az olyan márkák, mint a Crumbl és a The Red Chickz, strukturált franchise onboarding programokat tartanak fenn, és olyan személyeket keresnek, akik sikeresen tudnak működtetni egy egységet, miközben igazodnak a márka digitális szellemiségéhez.
Bár a TikTokon elért sikereket nem lehet mesterségesen előállítani, ki lehet aknázni. A megfelelő befektető számára egy olyan franchise-hoz csatlakozni, amely a közösségi médián keresztül nőtt nagyra, nemcsak divatos lépés lehet – hanem talán az évtized legstratégiaibb döntése is.

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...