Franchise marketing kicsiben és nagyban

Szerda
2023.07.19.
Egy tipikus multival szemben, a franchise hálózatok egy sokszereplős rendszert alkotnak, ami jelentősen megbonyolítja – és bizonyos szempontból megkönnyíti – a benne résztvevők kommunikációját.
 

Egy olyan rendszerben, mint például a McDonald’s az egységes megjelenés elsődleges szempont. A hálózatba tartozás legnagyobb előnyét az átvevők számára ugyanis pont az ismert márka által kölcsönzött elérés adja. Ez ugyanakkor kétirányú utca, ugyanis a hálózat akár egyetlen étteremi botránya lerombolhatja ezt a képet. Ezt élte ált a Taco Bell az Egyesült Államokban, amikor kikerült egy kompromitáló kép egy alkalmazottukról – mindezt a hálózat egyik éttermének Facebook oldalán. Az ő esetükben a PR rémálom futótűzként terjedt a közösségi médiában, végül a márka itta meg a levét egyetlen éttermi személyzet döntésének.

A franchise rendszerek marketingje tehát leginkább arról szól, hogy a rendszergazdák, hogyan és mennyi önállóságot adnak a belépő partnereknek. Ezt az egészet tovább nehezíti, hogy a közösségi médiában ma egyetlen hiba is, a korábbi példához hasonlóan széles tömegeket ér el ezért a kontroll jelentősége is felértékelődik.

Szintén látványos különbségek mutatkoznak kis és nagy hálózatok között. Főleg az induló franchise koncepciók esetében jelent nehézséget a központi kommunikáció. Ha pl. Bob úgy dönt, hogy hálózatot csinál burgerfalodájából és partnereket keres akkor felmerül, hogy a belépő vállalkozó esetében ki kommunikál majd online. Bob megteheti ezt egyedül, a partner nevében, ez egészen 1-5 franchise átvevőig működhet is, utána viszont fokozatosan kinövi a rendszer. A rendszergazda dönthet úgyis, - és ez a gyakoribb -, hogy ellenőrzés mellett a franchise partnerre bízza a kommunikációt, aztán ha elég partner belépett és elég royalty fut be a kasszába, akkor majd központosítja a marketinget.

Hosszútávon, főleg a közösségi média miatt egyre inkább a központosított marketing irányába mozdulnak el a hálózatok. Ez azt jelenti, hogy egy-egy új étteremláncnak már csak központi felületei vannak online; éttermeit külön-külön nem lehet követni. Ennek méretgazdaságossági előnye is van, a partnereknek is kényelmesebb, hogy nem kell posztolással foglalkozni, a rendszergazda pedig egy központból kezelhet mindent.

Franchise partnerek számára tehát, nagy hálózatok esetében főleg, egyre kevésbé van igény marketing ismeretekre a csatlakozáshoz. Induló hálózatok esetében viszont jelentős előnyt jelenthet, sőt egy kiemelkedő partner akár befolyásolhatja is a hálózat marketingkommunikációjának irányát.

 

SAJTÓKÖZLEMÉNY

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Amikor nemcsak egy márkához, hanem egy szakmai közösséghez is csatlakozol – Interjú Bartal Melindával” /2025.06.11.

Hogyan építette fel az alapoktól az ország legnagyobb magyar tulajdonú utazási iroda franchise hálózatát? Bartal Melinda, a Summer Time Travel alapítója nem csak a szakmában elért sikereiről mesél, hanem arról is, miért hisz az emberközeli működésben és olykor miért fontosabb a szenvedély, mint a tapasztalat.

Expo körkép – Használt termékekből is lehet jó befektetés /2025.03.26.

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.

Franchise körkép: önkiszolgáló kávéautomata /2025.03.12.

A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.

Franchise Expo 2025: egyenes út az üzleti siker felé /2025.03.05.

Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.

Franchise képzés indul! /2025.02.21.

A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.

népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.