Mitől lehet egy hálózat a legnagyobb a világon
Amikor a legnagyobb franchise hálózatra gondolunk mindenkinek a McDonald’s jut eszébe, azonban ez csak forgalom tekintetében igaz. Az étterem lánc 40 000 egysége eltörpül a 7-Eleven közel 80 000 boltjához képest.
(7-Eleven a világon.)
De mi is az a 7-Eleven?
Bár a hálózat rengeteg üzlettel rendelkezik, Európában csak három országban van jelen. Norvégiában, Svédországban és Dániában található 500-600 egység, nagyjából egyenletes elosztva az-az országonként körülbelül 150-200 üzlet üzemel. A boltokat valahogy úgy kell elképzelni, mint egy kisebb ABC-t, főleg élelmiszerek és üdítők kaphatók, a környező országok hálózatai közül talán a lengyel Zabka hasonló méretét és kialakítását tekintve. Ennél nagyobb általánosításba azonban nem lehet menni, ugyanis minden kontinensen egészen máshogy néz ki egy-egy egység.
(1946-ig indián totem hirdette a boltot.)
A hálózat 1927-ben indult Amerikában, akkor még Totem boltnak hívták, ami bár ugyanúgy vegyesbolt volt, minden üzletben volt néhány indián totem, sőt a bolt előtt is nehogy valaki eltévessze. 1946-ban kaptai mai nevét, mely a nyitvatartásból jött, azaz minden nap reggel 7-től este 11-ig várta vevőit, ma már általánosnak tűnhet, de akkoriban az üzletek nagyrésze kora délután bezárt. Később a 70-es években álltak át a 0-24-es nyitvatartásra, melyben szintén az elsők között voltak a piacon.
A következő nagy változást az 1987-es válság hozta, a gyors terjeszkedés és magas piaci várakozások bedöntötték a hálózatot, ekkor vette meg (pontosabban fizette ki a tartozásait) az Ito-Yokado, japán vegyesbolt lánc, mely azóta is üzemelteti, bár a nevet átvette és mára Seven & I Holdings Co. néven működik évi körülbelül 60 milliárd dolláros forgalommal.
A logó rövid megtekintése után, valami zavaró apróságot vehet észre az ember. Ez azért van, mert 1968-ban John P. Thompson (az alapító) felesége szerint, az embléma túl agresszív és maszkulin volt, úgyhogy azóta az eleven utolsó, n betűje le lett kicsinyítve, „mert így sokkal kecsesebb”.
Európa
Mint említettem a skandináv országokban van jelen a hálózat, a maga 500-600 boltjával a kontinensen itt a „legkevésbé sikeres” a hálózat. Az üzletek szinte teljesen az impulzív vásárlásra fókuszálunk, vannak péksütemények, szendvicsek, hotdogok stb. leginkább olyan mintha egy Fornettit egészítene ki az ember. Nem feltétlenül egy CBA-ra emlékezetet, kicsik és zsúfoltak, kávéval és elviteles nasikkal, mint egy jól felszerelt benzinkút.
Bár arra nincs egzakt válasz miért nincs több Európában, a legtöbb forrás a nyitvatartási idők korlátozására mutat, sok országban jelen van a vasárnapi boltzár vagy korlátozott az éjszakai nyitvatartás. Valószínűleg hasonló boltok a második világháború miatt nem alakulhattak ki az öreg kontinensen, ugyanis a fogyasztása visszafogása érdekében, csak rövid ideig lehetek nyitva az üzletek, és ez épült be a kultúrába.
Következő cikkünkben foglalkozunk a fennmaradó 79 500 bolttal azaz a 7-ELEVEn-nel Amerikában és Ázsiában.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...