A nemzetközi terjeszkedés hibái
A legtöbb nagy hálózat legyen amerikai vagy európai, bár otthon is sikeres mégis a nemzetközi terjeszkedése által lett ismert és világszinten bevett márka, elég csak a Tescora vagy a McDonald’s-ra gondolni. De még az itthon kevésbé ismert Walmart is, amelyet szinte mindig a tengerentúli országgal párosítunk, több egységgel rendelkezik a hazáján kívül, mint belül, jelen van 24 országban 4 kontinensen, több mint 10 000 üzlettel.
Ezzel szemben a Target, melyet még halásból is alig ismerünk, csak Amerikában van jelen. A több mint 120 éves brand, mind a 2000 egysége az országon belül található. Röviden 10-20 000 m2-es üzletekre kell gondolni, ahol minden, ami elképzelhető kapható, a cég pedig körülbelül évi 100 milliárd dollár forgalmat generál.
De miért nincs más országban?
A hálózat nagyjából 2010-re töltötte meg a saját piacát, kevés üres folt maradt a térképen, ekkor merült fel a nemzetközi terjeszkedés. Mint a legtöbb amerikai hálózat a Target először Kanadát célozta meg, mely kulturálisan és vásárlóerőt tekintve nagyon hasonló. A siker mellett szólt, hogy a kanadaiak jelentős része rendszeresen jár át az Államokba, így a márkát szinte mindenki ismerte.
Végül 2011-ben jött a lehetőség, a helyi Zellers a saját hanyatlása végett megvált 189 áruházától, melyekért a Target 1,8 milliárd dollárt fizetett, 54-et azonnal tovább értékesített más kisebb hálózatoknak. A fennmaradó üzleteket azonnal elkezdte átalakítani a hálózat, 10-11 millió dollárt költve minden egyes egységre. Az első három egység 2013 márciusában indult Ontarioban, a következő 10 hónapban pedig minden második nap nyitott egy új Target Kanadában.
A problémák furcsa módon nem a keresleti oldalon jelentkeztek, sőt a vártnál nagyobb igény miatt, sok egység ugyanis üres polcokkal fogadta vásárlóit. A hálózat új software-e pedig nem tudta kezelni a helyzetet. A különböző mértékegységek (láb-méter, font-kiló stb.), illetve a pénznem miatt egy teljesen új rendszer felállítása mellett döntött a Target, mely később készült el, mint az üzletek.
A software másik nagy problémája az adat, azaz megadni mind a 75 000 forgalmazott termék minden egyes részletét, színét, súlyát, rövid leírását stb., és a méreteit egy új metrikus rendszerben. Emellett az új programnak nem csak angolul, franciául is kellett minden tudnia. Annak köszönhetően, hogy a szoftver későn készült el a dolgozókat nem volt idő betanítani.
Tehát az áruházak üresen álltak, ugyanakkor a szükséges termékek mind be lettek rendelve azaz, a hálózat központi elosztó pontjai megteletek áruval, csak nem tudták hova vigyék, úgyhogy további raktárakat kellett bérelni. Később derült ki, hogy a software-nek megadott adatok 70%-a hibás volt, vagy elírás történt, vagy inchben maradt-cm helyett, vagy csak nem került megadásra.
Végül 133 áruház került kialakításra, a világ második legnagyobb országában, ezt azért érdemes kiemelni, mert összesen 3 elosztó központ látta el az egységeket. Volt olyan üzlet, mely több mint 2000 km-re volt a legközelebbi központtól arról nem is beszélve, hogy ez kompos utat is tartalmazott. A magasabb szállítási költségek miatt az árakat is emelte a Target 15%-kal.
Az eredmény
Üres polcok és a szokottnál magasabb árak várták a vásárlókat, mindössze a megkérdezettek 18%-ka volt megelégedve a szolgáltatással.
A Target 2015 április 1-én jelentette be, hogy kivonul Kanadából, eddigre 7 milliárd dollárt költött el a hálózat, és több 17 000 embert vett fel. A 133 egységet ugyanúgy adta tovább, mint a Zellers alig 3 évvel korábban.
Tanulság
Bár könnyű lenne a software-re mutogatni a valódi hiba a terjeszkedés sebességében történt, a Target ajtóstul rontott a házba és legkisebb esélye sem volt alkalmazkodnia a piachoz, az árazást kialakítani, az elosztó központokat elhelyezni, vagy az informatikai hátteret kiépíteni mely éveket vett volna igénybe. Egy-két egység megnyitása és egy lassabb bővülés sokkal nagyobb teret biztosított volna a hibázásnak, mely az élet legtermészetesebb része. Arról nem is beszélve, hogy egy esetleges kudarc esetén nem 133 10-20 000 m2-es áruházat kell bezárni, hanem csak néhányat. Emellett a Zellers egységei nem ok nélkül mentek tönkre, hiszen többségében kedvezőtlen lokációval rendelkeztek, amelyen nem változtatott a Target felirat kirakása.
Érdekesség, hogy azok a kanadaiak, akik kevesebb, mint 160 km-re (vagy 100 mérföldre, ha helyi mértékegységet adunk a software-nek) laknak a határtól a mai napig átjárnak a 2000 Target valamelyikébe.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
10 év után 800 egységet nyitott és 20%-os piaci részesedést szerzett a lengyel gasztro szektor kültéri szegmensében a Sweet Gallery.
legolvasottabb
A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...