Mi az a dualbranding?
Vannak dolgok, amiket jellemzően párban fogyasztunk. A közgazdasági részletek taglalása nélkül magától értetődőnek tűnhet például, ha a reggeli kávé mellé veszünk egy szendvicset is. A legtöbbször ebből a jelenségből úgy húznak hasznot a márkák, hogy bevezetik a kiegészítő terméket a kínálatba, akkor is ha az távol áll a márkától. Ezért találni a legtöbb kávézóban ilyen-olyan formában szendvicset vagy sütit, akkor is ha azok minősége hagy kívánni valót maga után.
Igen ám, de egy népszerű termék önmagában nem elég a sikerhez. Jól is kell csinálni. Erre volt jó példa a csirkés szendvicsek hulláma Amerikában, a Chick-fil-a "újítása" rendre a toppon tartotta a hálózat forgalmát, a konkurencia elkezdte lemásolni, de nem nagyon akadtak versenytársak, akik valóban fel is tudták venni a versenyt a termékkategória "megalkotójával". Hiába készít a McDonald's jó csirkés hamburgert, ha a fogalom összeforrott a Chick-fil-a márkájával, egyszerűen mást várnak el az emberek ha egy mekibe mennek.
Ez a gondolat áll a dualbranding mögött, melynek lényege, hogy az egy ernyő alá tartozó márkákat az üzemeltetők közösen nyitják. Erre a legjobb példa a Baskin-Robbins és a Dunkin' márkáinak összeboronálása. Előbbi egy fagyizó/cukrászda, utóbbi egy fánkozó/kávélánc - papíron és ízvilágban is jól passzolnak egymáshoz, részben ennek a ténynek köszönhető, hogy sok Baskin-Robbins és Dunkin' közvetlen szomszédságában nyílik egymásnak. Ebben az esetben a márkák közötti kapcsot a közös tulajdonos, az Inspire Brands adja. Érdekes módon a gyorséttermi szektorban hasonló dualbrandinget ritkán találni, főleg Európában. A Pizza Hut, Burger King, KFC és Starbucks tulajdonos AmRest például nem igen boronálja össze saját márkáit egy helyen. Ha mégis azt leginkább a lokáció miatt teszi - pl. a plázák foodcourtjának kötelező megtöltése érdekében.
Európán kívül viszont egyre relevánsabb a passzoló márkák összeházasítása és közös üzemeltetése - ha máshogy nem, akkor a franchise átvevőkön keresztül. Az úgynevezett multi brand partnerek olyan befektetők, akik több vállalkozást indítanak, de nem feltétlen ugyanazzal a franchise hálózattal. Természetesen multi brand átvevőnek lenni nem elég, a márkák párosítása szinte mindig az átadók beleegyezéséhez kötött és komoly marketing kutatás előzi meg.
2023-ban remélhetőleg Európában is egyre több ilyet látunk, külföldön ugyanis igencsak megszaporodtak a dualbrandingben nyitott lokációk. Ilyen például a fánkozó Dunkin' és a szendvicsező Jimmy John's közös lokációja, mely tavaly februárban kezdte meg a működését. Hasonló koncepció az Auntie Anne's és Cinnabon pékségek párkapcsolatba, melyben előbbi inkább a sósabb, még utóbbi az édesebb vonalat képviseli. A dualbranding sikerét mutatja, hogy a franchising szektoron túl is bőven akad példa rá. Az Apple és a Nike szoros kapcsolatot ápol közös edzéstervek kialakításában, a GoPro és a Red Bull márkáit pedig az adrenalin hajhász extrém sportok kötik össze hatékonyan.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...