A nemzetközi terjeszkedés nehézségei

Péntek
2022.12.09.
Mit tegyünk ha, lassul a növekedés? Hogyan profilozzuk a partnereket? Beszámoló a Magyar Franchise Szövetség novemberi webinárjáról.
 

Az első és legfontosabb javaslatom, hogy a céljaitokkal mindig tiszták legyenek – kezdte előadását Tánczos-Székely Gabriella, Cafe Frei nemzetközi franchise igazgatója, korábban a Logiscool franchise igazgatója - a következő a stratégia, ami nem egy egyszerű játék, mi is sokszor billegtünk, hogy mester franchise koncepcióval menjünk vagy inkább a multi-unit partnerek keresünk esetleg egy joint venture-t alapítsunk, tehát, hogy milyen formában induljunk külföldre.

Nyilván ez az anyagiakon is múlik,, amennyiben saját egységek nyitása mellett döntünk, akkor jelentős tőkét kell befektetnünk. Ezt követi a joint venture, a multi-unit partner és végül a mester franchise. Ám amennyiben egy átvevővel dolgozunk együtt, mindig hatalmas energiákat kell fektetnünk a kiválasztásba, hiszen ezekben az esetekben nem garantált, hogy a másik fél, az átvevő is beleteszi azt az energiát, amit mi szeretnénk. 

Hol? És miért pont ott? Ez is gyakran felmerülő kérdés. A hazai hálózatokat gyakran kitelepült magyarok viszik külföldre, ám változó és nagyon a szektortól függő, hogy ez a modell mennyire működőképes. A Logiscool esetében például nagyon fontos, hogy ismerje az átvevő a helyi tanmenetet, szokásokat, a vendéglátásban inkább a piac általános ismerete előnyös. 

A terjeszkedés üteme legalább ilyen fontos, érdemes végig gondolni, hogy 5 országot egyszerre le tud-e a központ menedzselni. Általában a nagy országokban szeretnénk előszőr terjeszkedni, mert akkor lesz „komoly” a brand ha már bent van Németországban, Franciaországban stb. De ez nem feltétlenül van így a Logiscool például Romináiban indult el igazán. Úgyhogy erre sajnos nincs recept, mindenkinek egyedileg kell megtalálnia, hogy számára mi a legideálisabb. 

A következő pont az ideális partner meghatározása, amíg nem tudjuk, kit keresünk, nem tudjuk profilozni, addig nem leszünk sikeresek. Például fontos-e, hogy a partner lokálpatrióta legyen, vagy, milyen kapcsolatai vannak.  De az is lehet, hogy ez mind irreleváns. 

A szolgáltatások vagy termékek portfoliója is változhat, például nálunk Törökországban felmerült, hogy az átvevő árulhatna baklavát.  Itt is kell kompromisszumokat kötni, mi úgy gondolkodunk, hogy van egy fix szortiment, tudjuk mik a kötelező termékek, viszont van egy olyan része is a portfóliónknak (körülbelül a 20 százaléka), ami szabad mozgásteret ad a partnernek a kínálatban.  De például a Cafe Frei-el szemben a Logiscool-nál nem lehetett eltérni sem a tantervtől, így a különféle koncepciók adaptációs lehetősége nagyon eltérő.

Az utolsó kulcs pont pedig az ellenőrzés. Fontos, hogy már a partner kiválasztás előtt összeállítsuk a saját minőségbiztosítási rendszerünket és ezt biztosítsuk is be a szerződésben. Ezt követően pedig folyamatosan ellenőrizzük a működésüket mind központilag, mind pedig mystery shoppinggal.


Franchise tanácsadó

népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.