Miért olyan unalmasak a gyorséttermek?
Bár hazánkban kevésbé érzékelhető a trend, hiszen csak 30 éve vannak jelen a nagy hálózatok, nyugatabbra megdöbbentő a különbség egy mai és 50 évvel korábbi McDonald’s-on. Hogyan formálták a változó építészeti elképzelések, és vásárlói igények majd 100 év alatt a gyorséttermeket?
Mai szemmel furcsa lehet, de a századfordulót követően teljesen egyedi, és egészen változatos éttermek jelentek meg. Akkoriban a legnagyobb újdonság az autó megjelenése volt, különösen a tengeren túlon, az új vendéglátóhelyeknek, látványosnak, fényesnek és messziről láthatónak kellett lennie, amellett, hogy egyszerűen megközelíthető legyen autóval. Ekkoriban jelentek meg az első ikonikus art deco éttermek, melyeket a mai napig látunk az amerikai filmekben, változatos és egyedi formákkal, épületekkel.
Az első White Castle a 30-as években. (Forrás: White Castle Facebook)
A 20-as, 30-as évek látványos art deco étterme. (Forrás: LAPL)
Korai McDonald’s Los Angeles-ben. (Forrás: Kaliforniai Állami Könyvtár)
A második világháborút követően alakult ki és terjedt el a napjainkban is ismert formájában a franchise, az új hálózatok egységes éttermekkel és új formákkal indultak. Az első komoly változást a hatékonyság növelése, a gyors kiszolgálás hozta, ahogy az az Alapító című filmben is látható, a konyha teljes átrendezesével, sablonizálásával járt.
Ekkor még kiemeltem fontos volt a magasság, egyediség, és az átláthatóság mely a háború utáni építészetre átfogóan jellemző. A ferde tető meghatározó design eleme volt a korai éttermeknek, ezáltal az épület fizikailag is nyitott az utca felé, ekkor jelent meg az ikonikus arany boltíves McDonald’s is.
A legidősebb McDonald’s, mely 1953 óta változatlan arculattal üzemel. (Forrás: Google street view.)
Érdekesség, hogy akkoriban még annyira meghatározó volt a külső megjelenés, hogy 1961-ben a McDonald’s logót is váltott (ahogy a galériában is látható), hogy jobban hasonlítson a ferde tetős étteremre.
A következő jelentős változás a 80-as évek elején érkeztek meg, a nagy üvegfelületek visszább szorultak, a gyorséttermek pedig a belső terekre helyezték a fókuszt. A külső rész játékosabb, színesebb lett, ezzel imponálva a gyereknek, a cél az volt, hogy családok tetszését elnyerjék.
A 80-as évektől megjelenő, beülős McDonald’s. (Forrás: Google street view.)
A modern gyorséttermeket mai megjelenését több tendencia alakította, egyfelől megváltozott a vásárlói profil, már nem csak a gyerekekre koncentrálnak a hálózatok, egy mai egység sokkal kevésbé játékos színes, mint idősebb társai. Ezzel párhuzamos jelenik meg a felnőtt Happy Meal, mely eddig csak gyerekeknek készült.
A modern gyorsétterem (Ózd). (Forrás: McDonald’s Magyarország)
Emellett a folyamatosan erősödő funkcionalista építészet az egyszerűbb és letisztultabb formák felé vezetett. Mára az étterem külső megjelenése gyakran nem a brand egyedi és meghatározó eleme. Kétség kívül a modern gyorséttermek kialakításukban olcsóbbak, egyszerűbbek és adott esetben tovább értékesíthetőek, hiszen az épület kevés egyedi jellegzetességgel bír, mely az új tulajdonost zavarná.
Pozitív változás a kemény, kényelmetlen székek kikerülése mely a 80-as években elterjedt volt, hogy gyorsabban forogjanak az asztalok.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A magyar ingatlanpiac most robbanás előtt áll, és ebben a dinamikus környezetben minden vállalkozás álma a gyors növekedés és a stabil alapok. De mi a jobb választás: egy saját ingatlaniroda indítása a nulláról, vagy csatlakozni egy bejáratott franchise hálózathoz, mint az Immo1?
Szeretnél saját vállalkozásba fogni, de nem tudod, hogyan kezdj neki? A franchise lehet a megoldás! Ez az üzleti modell lehetővé teszi, hogy ismert márkák erejét és üzleti tudásukat (know-how) kihasználva indítsd el saját vállalkozásodat.
Sikerre vágysz az ingatlanszakmában, de nem akarsz mindent egyedül csinálni? Egy franchise hálózathoz való csatlakozás, mint az Immo1, kiváló lehetőség - de ahhoz, hogy valóban sikeres franchise partnerré válj, kulcsfontosságú képességekre van szükség. Íme az 5 kulcskompetencia, amely a sikeres induláshoz elengedhetetlen.
Egyre több a magániskola és napközis programokra épülő hálózat Európában, innovatív tanulási megoldásokat kínálva a hagyományos iskolai oktatáson túl. De vajon mi áll e trend hátterében, és milyen lehetőségeket rejt a vállalkozók számára?
Nemzetközi terjeszkedésbe kezdett az Esotiq&Henderson, az egyik legnagyobb lengyel franchise hálózat. A kiváló minőségű és saját gyártású fehérneműiről és kozmetikumairól ismert koncepció, izgalmas új fejezetet nyit a terjeszkedésének történetében. A női fehérneműk és férfi alsóneműk szakértőjeként a márka Lengyelországban már sikerrel építette fel a minőséggel és stílussal fémjelzett brandjét.
legolvasottabb
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A franchise hálózatok jobb megértésének érdekében kategóriákra bonthatóak. Általában a tevékenység vagy a vállalati struktúra által.
Hazánkban a szállodaiparban és a gyorsétkeztetésben bukkant fel először a franchise, azóta sokat változott. A franchise fejlődése jól halad Magyarországon.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...