Miért olyan unalmasak a gyorséttermek?

Bár hazánkban kevésbé érzékelhető a trend, hiszen csak 30 éve vannak jelen a nagy hálózatok, nyugatabbra megdöbbentő a különbség egy mai és 50 évvel korábbi McDonald’s-on. Hogyan formálták a változó építészeti elképzelések, és vásárlói igények majd 100 év alatt a gyorséttermeket?
Mai szemmel furcsa lehet, de a századfordulót követően teljesen egyedi, és egészen változatos éttermek jelentek meg. Akkoriban a legnagyobb újdonság az autó megjelenése volt, különösen a tengeren túlon, az új vendéglátóhelyeknek, látványosnak, fényesnek és messziről láthatónak kellett lennie, amellett, hogy egyszerűen megközelíthető legyen autóval. Ekkoriban jelentek meg az első ikonikus art deco éttermek, melyeket a mai napig látunk az amerikai filmekben, változatos és egyedi formákkal, épületekkel.
Az első White Castle a 30-as években. (Forrás: White Castle Facebook)
A 20-as, 30-as évek látványos art deco étterme. (Forrás: LAPL)
Korai McDonald’s Los Angeles-ben. (Forrás: Kaliforniai Állami Könyvtár)
A második világháborút követően alakult ki és terjedt el a napjainkban is ismert formájában a franchise, az új hálózatok egységes éttermekkel és új formákkal indultak. Az első komoly változást a hatékonyság növelése, a gyors kiszolgálás hozta, ahogy az az Alapító című filmben is látható, a konyha teljes átrendezesével, sablonizálásával járt.
Ekkor még kiemeltem fontos volt a magasság, egyediség, és az átláthatóság mely a háború utáni építészetre átfogóan jellemző. A ferde tető meghatározó design eleme volt a korai éttermeknek, ezáltal az épület fizikailag is nyitott az utca felé, ekkor jelent meg az ikonikus arany boltíves McDonald’s is.
A legidősebb McDonald’s, mely 1953 óta változatlan arculattal üzemel. (Forrás: Google street view.)
Érdekesség, hogy akkoriban még annyira meghatározó volt a külső megjelenés, hogy 1961-ben a McDonald’s logót is váltott (ahogy a galériában is látható), hogy jobban hasonlítson a ferde tetős étteremre.
A következő jelentős változás a 80-as évek elején érkeztek meg, a nagy üvegfelületek visszább szorultak, a gyorséttermek pedig a belső terekre helyezték a fókuszt. A külső rész játékosabb, színesebb lett, ezzel imponálva a gyereknek, a cél az volt, hogy családok tetszését elnyerjék.
A 80-as évektől megjelenő, beülős McDonald’s. (Forrás: Google street view.)
A modern gyorséttermeket mai megjelenését több tendencia alakította, egyfelől megváltozott a vásárlói profil, már nem csak a gyerekekre koncentrálnak a hálózatok, egy mai egység sokkal kevésbé játékos színes, mint idősebb társai. Ezzel párhuzamos jelenik meg a felnőtt Happy Meal, mely eddig csak gyerekeknek készült.
A modern gyorsétterem (Ózd). (Forrás: McDonald’s Magyarország)
Emellett a folyamatosan erősödő funkcionalista építészet az egyszerűbb és letisztultabb formák felé vezetett. Mára az étterem külső megjelenése gyakran nem a brand egyedi és meghatározó eleme. Kétség kívül a modern gyorséttermek kialakításukban olcsóbbak, egyszerűbbek és adott esetben tovább értékesíthetőek, hiszen az épület kevés egyedi jellegzetességgel bír, mely az új tulajdonost zavarná.
Pozitív változás a kemény, kényelmetlen székek kikerülése mely a 80-as években elterjedt volt, hogy gyorsabban forogjanak az asztalok.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A rendezvénynek a Jalsovszky ügyvédi iroda volt a házigazdája, akik üzleti reggelivel fogadták a résztvevőket.
Az elmúlt két évben a DODO szinte teljes egészében franchise-alapú működésre állt át Magyarországon: míg 2023 augusztusában 50%-os volt a franchise-partnerek aránya, ezt az értéket mostanra sikerült megduplázni.
Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
Az év elején több mint 1500 étterem váltott tulajdonost, megkérdőjelezve az utóbbi 25 év trendjeit.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
legolvasottabb

Magyarországon is elérhetővé tette franchise koncepcióját az amerikai székhelyű Popeyes Louisiana Kitchen csirkés gyorsétterem lánc.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Spanyol gasztro-óriással a háttérben már a szomszédban jár az amerikai pizzérialánc. A magyarországi mester franchise jog is elkelt.
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...