A cégek elengedhetetlen alkotóeleme a világon mindenütt a tőke – és pont ez az, amiből a legtöbb vállalkozni vágyó személynek nem áll rendelkezésére megfelelő mennyiség. Mindenki hálózatot és milliárdos vállalatot építene, csak nincs miből. Ez az első akadály amin egy leendő cégvezetőnek át kell jutnia. Szerencsére nem ez a legnagyobb kihívás egy induló vállalkozásnak, ugyanis ma már számos koncepciót kis tőkeigénnyel, magán megtakarításokból vagy kisebb hitelből is el lehet indítani. Mégis a legtöbbünk számára a tőke hiány félelme elég ahhoz, hogy eltántorítsa egy ötlet megvalósításától.
Ha nyitott szemmel járunk bőven találni olyan siker sztorikat, amelyekben a ma már jól működő cég feje komolyabb pénzügyi háttér nélkül indult neki ötlete megvalósításának – és járt sikerrel. Az is reményt adhat, hogy az elsőre életképtelennek tűnő elképzelések között is akadnak sikeres, megvalósításra való vállalkozások (legyen szó rovarlisztes kutyatápról vagy sörösdobozba töltött ásványvízről).
Persze a sikersztorik és az induló, de gyakran felsülő vállalkozások legalább egy nagyságrendnyi különbség van. Habár nem mindenki vállalkozik, azért mégiscsak akadt közel 1 millió működő vállalkozás hazánkban tavaly februárban. Sokan eljutnak odáig, hogy egy elképzelésüket pénzügyileg labilisan a gyakorlatba ültessék, a terjeszkedésnél viszont a legtöbben megrekednek. A viszonylag nagy mennyiségű cégnek ugyanis megközelítőleg a 99%-át kisvállalkozások alkotják, ezeknek is a döntő többségében kevesebb, mint 10 fő dolgozik.
A terjeszkedés és növekedés legnagyobb akadálya ismét a tőke. Ezen a szinten viszont már nem olyan könnyű megkerülni ezt az akadályt – és itt feneklik meg a legtöbb vállalkozó felfelé ívelő útja. Inkubátorházak, tőkebevonás, befektetők keresése mind kézenfekvő opció lehet, de ahogy a Cápák között műsorából megismerhették azt a nézők, ez sem egy könnyű út és jelentős áldozatokkal járhat. Egyes koncepciók számára van egy ennél is jobb lehetőség, mégis sokan szemet hunynak felette vagy eleve nem is tudnak a létezéséről – ez a franchise.
Egy franchise rendszer lényege, hogy a jól működő vállalati alapokat dokumentáción és oktatáson keresztül a cégvezető továbbadja egy új vállalkozónak. Az átvevő az üzleti tudás segítségével az eredeti vállalkozást többé-kevésbé egészében le tudja másolni és így sikeresen üzemeltetni. A két önálló vállalkozás egy márkát visel, az átvevő pedig a tudásért és a brand használatáért licensz díjakat fizet az ötletgazdának. Így az eredeti koncepció gyorsan tud tőkét bevonni és terjeszkedni a piacon.
Az amerikai gazdasági gépezet mozgatórugóinak egyike a franchise, így nem véletlen az sem, hogy világszerte és hazánkban is sikeresnek bizonyult a cégek ilyen jellegű terjeszkedése. A franchise tette lehetővé, hogy egyetlen kis családi étteremből egy 38.000 egységgel rendelkező óriássá nője ki magát a McDonald’s. Vannak szektorok, ahol a terjeszkedésnek ez a formája jobban teljesít – ilyen a vendéglátás is – de a legtöbb szegmensben valamilyen formában megtalálhatók a franchise nyomai. A hazánkból induló Logiscool programozó hálózat például részben ennek köszönheti globális sikerét (2014 óta 28 országban, 170 iskolát nyitott a magyar koncepció).
Jogosan merülhet fel a kérdés a vállalkozókban, hogyan kezdjenek neki egy franchise hálózat kiépítésének? Ma már itthon is meglepően nagy számban vannak jelen az így működő cégek, így „csak” franchise-t építeni már nem olyan könnyű, ha egy vállalkozó versenyben akar maradni a piacon. Habár jellemzően a franchise koncepciók életképesebbek hosszútávon, mint más KKV-k, azért itt is akadhatnak buktatók. Főleg ha a franchise dokumentáció elkészítéséről, a partner keresésről vagy éppen hálózatépítésről van szó, érdemes szakértőinkhez fordulni, akik örömmel segítenek egy hálózat kiépítésében.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok lusták nem dolgoznak, és azt is, hogy lehetetlen velük dolgozni, lakást venniük, továbblépniük, de melyik igaz, ha egyáltalán bármelyik az?
Biztonságos üzlet a franchise? Új irányelvek az európai piacon
A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
Egy jól működő vállalkozást szeretnél franchise rendszerré alakítani és terjeszkedni? Íme néhány fontos szempont, amit érdemes figyelembe venned egy franchise koncepció kialakításakor.
legolvasottabb
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
Közép-Európa egyik legnagyobb étteremoperátora 144 Starbucks kávézóval bővítheti tovább hálózatát. Szlovákiába is belépnek.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...