Létezik-e valódi zöld franchise?

A franchise hálózatok méretgazdaságos működése elsősorban vállalkozói érdekekre épül. A rendszergazda az átvevő által fizetett pénzügyi juttatásokért cserébe teljeskörű marketing és arculati támogatást nyújt, illetve átadja az üzleti tudását, ezzel javítva partnerei hatékonyságát. Mégis benne rejlik a modellben, hogy a rendszergazdák olyan technológiai fejlesztéseket is be tudnak vezetni, melyek jelentősen csökkenthetik a hálózat ökológiai lábnyomát. Ilyen lehet például egy takarékossági döntés a csomagolások hanyagolására, a szívószálak vagy zacskók kispórolására. Ami jellemzőbb például, hogy egy nagyobb brand éttermeiben a legtöbbször papír csomagolóanyag fogadja a vendégeket, míg ugyanez az önállóan működő vállalkozások esetében a sokszor műanyag dobozt jelent műanyag zacskóban és műanyag evőeszközökkel.
Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy egy nagy hálózatnak folyamatosan figyelnie kell a róla alkotott képre. A fogyasztói megítélés egyre inkább a zöld irányba húzza a vállalatokat, ahogyan pedig lassan érezhetővé válnak a környezeti hatások, úgy ez a jövőben még inkább igaz lesz. A McDonald's számára kifizetődő például egy zöld arculat. Napelemek és különböző, kreatív projektek keretében terelik a róluk alkotott véleményt. Ennek elsősorban marketing célzata van, de párhuzamosan szintén pozitív környezetvédelmi hatást is fejt ki.
A méretgazdaságosság elve az első, a technológia és a marketing pedig a további fogai a franchise hálózatok zöld kerekének.
Ezt leszámítva főként az utóbbi évek vívmánya az, amit ma zöld hálózatnak nevezhetünk. Ezek olyan koncepciók, melyek nem a bizniszt veszik elsőnek és az általuk hagyott környezeti lábnyomot a másodiknak, hanem fordítva. Jó példa lehet egy víztakarékos kézi autómosó. A GreenLine Clean koncepciója például magában ötvözi a kisvállalkozók számára ideális alacsony indulási költségeket, mindeközben a hálózat minimális ökológiai lábnyommal működik. Hasonló vonulatú rendszerekből egyre több lesz a jövőben, habár most még szűkös lehet a választék a hazai piacon.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A rendezvénynek a Jalsovszky ügyvédi iroda volt a házigazdája, akik üzleti reggelivel fogadták a résztvevőket.
Az elmúlt két évben a DODO szinte teljes egészében franchise-alapú működésre állt át Magyarországon: míg 2023 augusztusában 50%-os volt a franchise-partnerek aránya, ezt az értéket mostanra sikerült megduplázni.
Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
Az év elején több mint 1500 étterem váltott tulajdonost, megkérdőjelezve az utóbbi 25 év trendjeit.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
legolvasottabb

A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Spanyol gasztro-óriással a háttérben már a szomszédban jár az amerikai pizzérialánc. A magyarországi mester franchise jog is elkelt.
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...