Családi vállalkozásból franchise
Gyakori kérdés például, hogy mikor érdemes elindítani a franchise hálózatot, egy induló vagy inkább egy rég működő családi vállalkozásnál.
Mit is jelent ilyenkor pontosan a franchise?
Röviden és tömören megengedjük átvevőinknek, hogy a mi nevünkkel nyissanak egy hasonló egységet az útmutatásainkat követve. A partner természetesen nem ingyen kapja ezeket a szolgáltatásokat, fizet egy úgy nevezett royaltyt (havi díj, melyet álltalában a forgalom alapján határoznak meg), illetve egy egyszeri belépési díjat.
Az előnye a franchisenak, mint üzleti modellnek, hogy az átvevő finanszírozza meg az új egységet, és üzemelteti azt. A rendszergazda pedig az üzleti tudása átadása mellett, folyamatos szakmai támogatást nyújt a partnereinek, ezzel biztosítva sikerüket. Emellett a franchise központ feladata a fejlesztés, az állandó innováció is.
Mikor jó megoldás a franchise?
A legegyértelműbb kritérium a siker, ha egy koncepció egyáltalán nem vagy alig nyereséges, akkor általában nincs értelme belőle hálózatot építeni. Amennyiben mi magunk sem nem tudjuk sikerre vinni üzletünket, akkor nem várhatjuk el mástól, hogy belekezdjen.
Már kevésbé egyértelmű, hogy legyen egy megfogható brand identitás, és könnyen másolható koncepció, mely ugyanúgy sikeres lehet máshol is. A másolhatóság abban rejlik, hogy az egység működéséhez és sikeréhez nem szükséges sem nagyon egyedi, sem nagyon szerencsés körülmény. Például, ha egy ruha üzlet vagy egzotikus étterem nyereséges a Váci utcában az nem feltétlenül jelenti azt, hogy érdemes máshol újabb egységeket nyitni, ahol nincs legalább olyan mennyiségű forgalom és olyan vásárlóerő, mint a belvárosban.
A nehezen utánozhatóra a legjobb példa talán a személyes varázs például, ha egy híres sportoló, zenész visz egy éttermet, akinek puszta jelenlétért betérnek a vendégek vacsorázni.
Akkor mi is kell franchisehoz?
Egy sikeres, minimum egy éve működő vállalkozás mely, másolható és nem olyan egyedi körülmények okozzák sikerét melyeket nem lehet máshol megtalálni. Emellett fontos még a védett márkanév, és a kézikönyv, mely alapján az átvevők sikerre vihetik saját egységeiket. A dokumentációnak tartalmazni kell minden információt az egység működtetéséről a marketingtől a takarításon át, az esti zárás utolsó percéig.
Egy hálózat, franchise rendszer kialakítása komoly lehetőség a bevételek növelésére, a koncepciónk terjesztésére külső tőke bevonásával. Ugyanakkor komplikált manőver nem kevés jogi hercehurcával, és teljesen új problémákkal járhat (hogyan kell partnereket találni? honnan tudom, hogy jó-e az átvevő, akit találtam? .....).

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
Február 6-én került megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség 18. Díjkiosztó Gálája.
legolvasottabb

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
A McKinsey új jelentése bemutatja, hogyan aktivizálhatják a cégek a leszakadó munkaerőt.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Még olyan óriások is, mint a közel 40.000 egységgel rendelkező McDonald's sem sikeres minden piacon. Összegyűjtöttünk 10 olyan országot, ahol valamilyen oknál fogva nem tudott gyökeret verni az amerikai franchise.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...