Érdemes családi vállalkozásból hálózatot építeni?
Egy vállalkozás építésének számos módja van, sok esetben a hálózatépítésre legalkalmasabb eszköz éppen a franchise, mely segítségével a kisvállalkozás gyors expanzióba kezdhet külső tőkebevonással, befektető partnereken keresztül. A franchise rendszerben átadott know-how-t az átvevők felhasználva a családi vállalkozás mintájára üzemeltetik saját egységüket. A jogért, a védjegyért, illetve a tudásért egyszeri belépési díjat, havi szinten pedig royalty-díjat fizetnek a rendszergazdának.
Ám mielőtt megkezdi a franchise rendszer kidolgozását érdemes ellenőrizni, hogy megfelelő-e erre a koncepció:
Sikeres a vállalkozás?
A franchise átvevők jövedelmező hálózatokat keresnek, azt a vállalkozást fogják előnyben részesíteni, amellyel gyorsabban profitot láthatnak majd a befektetésből. Ha a koncepció eddigi üzleti eredménye nem tükrözi ezt az elvárt sikert, akkor nehéz lesz meggyőzni a partnerjelölteket arról, hogy ez a jövőben eredményesebb lenne.
Védjegy
A vállalkozásnak rendelkeznie kell bejegyzett márkanévvel, ideális esetben pedig márkaismertséggel. Egy logó vagy arculat hiányában nem lesz mire építeni a franchise rendszert, a partnerek egységei nem lennének összeegyeztethetőek a koncepcióval.
Másolható-e?
Egyetlen szakember tudására épül a családi vállalkozás? A franchise hálózatok gyenge láncszeme a legtöbbször maga a munkaerő. Egy komplex üzleti koncepció nehezen adható át hibák nélkül, ha annak jelentős része külön képzést igényel. A franchise hálózatokra jellemző a rendszer lebutítása, a potenciális hibalehetőségek eltávolítása. Ez azt is jelenti, hogy a vállalkozás jelenlegi állapota jelentősen különbözhet attól, amely majd franchise-ba kerül.
Ha mindezekre megvan a válaszunk a következő lépés a dokumentáció elkészítése és a franchise rendszer kiépítése. Ez egy hosszas folyamat, gyakran hónapokig vagy évekig is eltarthat. A franchise esetében érdemes lehet szakemberre bízni a folyamatot, így jelentős hibákat lehet elkerülni, illetve felgyorsítani a rendszer kidolgozását.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Az AI mégsem megoldás a gyorséttermek minden problémájára?
/2025.10.27.
A nagy AI trendtől sok vállalkozás azt várta, hogy végre nem kell többet foglalkozni a munkaerő problémákkal és már tényleg csak az étterem konyhájába kell ember.
A KFC már több, mint 100 éves és több mint 70 éve működik franchise-ban mégis komoly változásokat jelentett be a hálózat.
A rendezvénynek a Jalsovszky ügyvédi iroda volt a házigazdája, akik üzleti reggelivel fogadták a résztvevőket.
Az elmúlt két évben a DODO szinte teljes egészében franchise-alapú működésre állt át Magyarországon: míg 2023 augusztusában 50%-os volt a franchise-partnerek aránya, ezt az értéket mostanra sikerült megduplázni.
Ha csak az utóbbi 10 évet nézzük az Egyesült Államokban, a McDonald’s-ban a termékek átlagosan ára megduplázódott, de a McChicken átlagos ára $1-ról $3-ra nőtt 2014 óta. Az infláció egyébként ugyanabban az időszakban 31% volt, tehát ezt követve csak $1,31-nek „kéne” lennie McChicken-nek.
legolvasottabb
Mennyibe kerül egy McDonald’s?
/2022.02.02.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Hazánkban is keresi partnereit a hálózat, hogy 23 év után újra legyen Wendy’s az országban!
Spanyol gasztro-óriással a háttérben már a szomszédban jár az amerikai pizzérialánc. A magyarországi mester franchise jog is elkelt.
Miben más a magyar piac és lesz itt valaha Amerika?
Egy újabb karantén esetén előnyt élvezhet a fogyasztók között ez az étteremtípus. Pontosan mi is a ’ghost kitchen’ lényege?
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...