5 jótanács, mielőtt saját franchise hálózatot indítanál
A franchise ideális megoldást jelenthet az arra alkalmas vállalkozásoknak, külső tőkebevonást tesz lehetővé és igencsak megkönnyíti egy induló hálózat terjeszkedését. A belépő partnerek saját megtakarításukat kockáztatják egy franchise egység megnyitásával, ezért motiváltak lesznek abban hogy az minél eredményesebben működjön.
Mint minden üzleti döntést a franchise hálózatépítés gondolatát is jól meg kell fontolni, mivel nem minden koncepció számára ideális választás a franchise.
1. Ne befolyásoljanak az érzelmeid
Ami hasznos befektetési tanács, az élet számos területére igaz, de a franchise-ra is ugyanúgy érvényes: hideg fejjel kell gondolkodni. Nem szabad türelmetlenül franchise-t indítani, az induló hálózatok gyakori problémája, hogy egyetlen egység után hálózatot alapítanának.
Aki biztosra akar menni, nyisson legalább 2-3 saját egységet (akár különböző üzleti modellben), és több éves működési tapasztalattal, a megtérülés várható időtartamának ismeretében induljon el a rendszergazdává válás útján.
2. Milyen értéket biztosítasz az átvevőknek?
Sokan elfelejtik, hogy a franchise kétirányú kapcsolat. Nem csupán a védjegyet és a know-how-t adja át a rendszergazda a partnereknek, hanem folyamatosan segítséget is nyújt számukra: oktatás, ellenőrzés, marketing támogatás stb.
Mindezek hiányában a partnerek kisebb százaléka lesz képes üzletét jövedelmezően működtetni, amely az adott hálózat hosszútávú sikerét kockáztatja. Miért választaná egy potenciális átvevő azt a hálózatot, ahol meglévő partnerek közül sokan bezárni kényszerülnek?
3. Mérd fel az alternatívákat
Előre felkészülve arra az eshetőségre, ha a vállalkozásod nem alkalmas a franchise-ra vagy útközben ráébredsz arra, hogy mégsem szeretnél franchise rendszergazda lenni, érdemes úgy tervezni, hogy legyen belőle kiugrási lehetőséged.
Számos vállalkozás mögöttes tartalom nélkül állítja be magát franchise-nak, – különösen olyan országokban, ahol a franchise intézményesítettsége alacsony és nincsenek korlátozó jogszabályok. Csak a gyors haszonszerzés érdekében mondják magukat franchisenak, de a gyakorlatban sem a szerződésük, sem a működésük alapján nem felelnek meg annak. Gyakran beszállítói társulásról, vagy közös tulajdonú vállalkozásról van szó.
Nem feltétlen kell, hogy a vállalkozásod franchise legyen, ez az üzleti forma nem minden koncepció számára ideális, de mielőtt döntenél mérd fel az alternatívákat.
4. Melyek a hátrányok?
A franchise gyors tőkebevonást és terjeszkedést tesz lehetővé, ugyanakkor meg is köti a rendszergazda kezét. A független vállalkozók bevonásának is meg vannak a maga hátrányai. A franchise központ kiépítésének hatalmas költségei lehetnek és lesznek időszakok, amikor csak zsebből kipótolva tudja futtatni a rendszergazda azt, amíg önellátóvá nem válik a rendszer. Ráadásul egy bizonyos egységszám felett az innováció is megnehezedik hiszen egy új fejlesztést egyre több partneren kell átvinni. Többek között ezért volt hatalmas visszhangja anno a McDonald’s modernizálásának, de számos magyar példa is akad erre a problémára.
5. Megfelel-e a franchise a vállalkozásod jövőképének?
Nem szabad a terjeszkedés oltárán feláldozni a vállalkozásod mozgatórugóját. Számos koncepció sosem indult el franchise-ban, mert a független partnerek bevonásával a termék vagy szolgáltatás színvonalának csökkenésére számított a rendszergazda. A hálózatépítés számos logisztikai és jogi problémát is felvethet, melyek összeegyeztethetetlenek a vállalkozás számára kitűzött jövőképpel
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok lusták nem dolgoznak, és azt is, hogy lehetetlen velük dolgozni, lakást venniük, továbblépniük, de melyik igaz, ha egyáltalán bármelyik az?
Biztonságos üzlet a franchise? Új irányelvek az európai piacon
A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
Egy jól működő vállalkozást szeretnél franchise rendszerré alakítani és terjeszkedni? Íme néhány fontos szempont, amit érdemes figyelembe venned egy franchise koncepció kialakításakor.
legolvasottabb
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...