A koronavírus gazdasági hatásai a franchise szektorban
"Nem a legerősebb marad életben, nem is a legokosabb, hanem az, aki a legfogékonyabb a változásokra" - Charles Darwin
Ezzel az idézettel nyitotta a témában előadását a szövetség főtitkára, amely a jelenlegi helyzetre tekintettel különösen aktuális. Darwin azt a magatartást írja le, amelyet most a hálózatoknak tanúsítaniuk kell, ha át akarják vészelni a gazdasági krízist.
Az online konferenciát megelőző két hétben tagjai között felmérést végzett a szövetség, amelynek alapján elküldte javaslatait a franchise szektor támogatására vonatkozóan a Pénzügyminisztérium, illetve az Innovációs és Technológiai Minisztérium számára.
A tanulmány megmutatta, hogy a szövetség tagjainak túlnyomó részét már a kijárási korlátozást megelőzően is kedvezőtlenül érintette a vírus. Jelenleg a hálózatok 43%-a megváltozott nyitvatartással, 38%-a pedig egyáltalán nem működik már vagy ideiglenesen bezárt. A helyzetre tekintettel több hálózatban (52%) elengedték a royalty és egyéb havi díjak fizetését, 29%-nál pedig csökkentették a díjakat. A szövetség tagjainak 30%-ánál már történtek létszámleépítések. A hálózatok többsége legfeljebb a meglévő forgalom 30%-át tudja áthelyezni az online térbe. A bezárt, érintett üzletek felénél tudtak a franchise partnerek valamilyen szintű bérleti díj csökkentést elérni. A jelenlegi helyzet az induló hálózatok számára a legkritikusabb, hiszen a csapat még nem összeszokott, és ez az első krízis, amellyel közösen kell szembenézniük. A hálózat tulajdonosai még nem rendelkeznek válságkezelési tapasztalattal, amellyel az érett rendszerek viszont igen. A feltétlen bizalom és a hálózathoz való tartozás igénye is kevésbé jelenik meg az 1-2 éve csatlakozott franchise partnerek esetében.
Az Egyesül Államokban is készült a Covid-19 okozta gazdasági krízis hatásairól tanulmány (FranConnect), melyben 226 hálózatot kérdeztek meg. A válaszadók fele áprilisban a forgalom 51-100%-os zuhanására számít hálózatszinten, abban az esetben, ha az egységek nyitva tartanak. A rendszergazdák közel 50%-a azzal számol, hogy franchise partnerei több, mint 11%-át el fogja veszteni, közülük pedig minden negyedik az átvevők negyedének elvesztésére számít. A válaszadók 50%-a szerint fél évig is eltarthat, mire a hálózatuk ismét talpra áll.
Ebben a helyzetben javasolt a franchise rendszergazdák számára krízistervek összeállítása (3, 6 és 12 hónapra). Kiemelt szerepet kap, hogy a hálózatban történő változásokat nyíltan és őszintén kommunikálják a franchise partnerek, az alkalmazottak és a fogyasztók felé egyaránt. A hálózatoknak szemléletet kell váltaniuk, előtérbe helyezve a krízis túlélését a korábbi terjeszkedésközpontú gondolkodásmód helyett. Elsődleges cél, hogy minimalizálják a költségeket, létszámleépítéssel, bércsökkentéssel, a meglévő szolgáltatások és beszerzések felülvizsgálatával, rendkívüli fontos a felmerülő cash-flow problémák kezelése. A franchise hálózatoknak partnereiket is támogatniuk kell, legyen szó pénzügyi segítségről a royalty és/vagy havi díjak elengedése formájában vagy akár rövid távú hitelezésről. A központnak folyamatosan keresni kell azokat az innovatív megoldásokat, amelyek segítik partnereiket, hogy kezelni tudják a kialakult helyzetet. Ebben az időszakban még fontosabb a folyamatos hálózati kommunikáció és a franchise partnerek lelki támogatásai is, ezzel a gondolattal zárta előadását Mandel Katalin.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
Gyakran halljuk, hogy a mai fiatalok lusták nem dolgoznak, és azt is, hogy lehetetlen velük dolgozni, lakást venniük, továbblépniük, de melyik igaz, ha egyáltalán bármelyik az?
Biztonságos üzlet a franchise? Új irányelvek az európai piacon
A Fornetti prémium termékeivel és különleges eljárásaival forradalmasította a pékipart, miközben franchise hálózatát Európa-szerte bővíti.
Egy jól működő vállalkozást szeretnél franchise rendszerré alakítani és terjeszkedni? Íme néhány fontos szempont, amit érdemes figyelembe venned egy franchise koncepció kialakításakor.
legolvasottabb
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
A H&M lett a legértékesebb kiskereskedelmi márka Európában, legnagyobb arányban divat és szupermarket hálózatok a listán.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...