Harc a láthatatlan ellenséggel

Koronavírus
Koronavírus / Hogyan szállnak szembe hatásaival a magyar hálózatok
Kedd
2020.03.17.
Még a kezdeti fázisában jár Magyarországon a vírus terjedése, de már most lehet érezni a maradandó hatását a gazdaságban.
 

Még a kezdeti fázisában jár Magyarországon a vírus terjedése, de már most lehet érezni a maradandó hatását a gazdaságban.

A franchise szektort különösen érzékenyen érinti, hiszen a vírus negatív hatásainak elsősorban a vendéglátó szektor és a kiskereskedelem az elszenvedő alanya. Habár vannak olyan üzletek is, ahol különös forgalomnövekedés tapasztalható - például gyógyszertárak és azok az üzletek, ahol bespájzolásra vásárolnak a fogyasztók - összességében elmondható, hogy a vírus negatívan érinti a legtöbb szereplőt.

A magyar franchise szektorra is jellemző, hogy a legnagyobb hálózatok általában a vendéglátásban működnek, itt találhatók a legismertebb brandek is, mint a McDonald's. Ahogy külföldön, már nálunk is egyre csökkenő kereslet tapasztalható, hiszen a fogyasztók attól félnek, hogy ha egy alkalmazott lebetegedik a konyhában, akkor őket is megfertőzheti. Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a CDC szerint nem bizonyított, hogy a vírus ételen keresztül terjedne, sokkal gyakoribb, hogy a készpénzzel való fizetésnél érintkezéskor vagy egyéb tárgyakon keresztül, de legfőképp cseppfertőzéssel, köhögéssel terjed.

A magyar franchise hálózatok jellemzően a közösségi médiában próbálják tájékoztatni ügyfeleiket, itt gyors és rövid üzenetekben könnyen el tudják érni a fogyasztókat. Általánosan az tapasztalható, hogy ahol megoldható ott átállnak a hálózatok az online kiszállításra, ezt javasolja például az AlphaZoo is Facebook oldalán.

Vannak ugyanakkor éttermek, ahol ez nem lehetőség, például a Budapest Makery esetében, ahol nem csak az étel elkészítése alkotja a kínálat részét, de magát az élményt, nem lehet házhoz vinni, nemrégen jelentették be, hogy előre nem látható ideig bezárnak. Ugyanígy tett a BITE Bakery Café, a hálózat mind három üzletét határozatlan ideig bezárja a mai naptól.

Más hálózatok is bezárásra kényszerülnek sajnos, különösen a nagy higiéniai veszéllyel járó szolgáltatókra igaz ez. Vezetői döntés alapján a Stilianos Babauszoda is arról adott tájékoztatást, hogy bezárnak a vírus idejére, mert ezt ítélték meg felelős döntésnek.

A most kialakult helyzetből is azt tapasztalhatjuk, hogy milyen fontos szerepe van a hálózatoknál a közösség építésnek. Hiszen egy Facebook oldalt vagy hírlevélküldést leszámítva nehéz lenne hatékonyan kommunikálni a jelenlegi helyzetet a fogyasztók felé. Különösen az induló hálózatok vannak most nehéz helyzetben, ahol ez az online marketing infrastruktúra még nem épült ki, így csak kevés vásárlót tudnak elérni és a legtöbben csak akkor értesülnek a hálózat konkrét intézkedéseiről, ha bemennek az üzletbe és ott találkoznak egy felhívó anyaggal.

A jelenlegi helyzetben elengedhetetlen, hogy a hálózatok egy egyértelmű üzenetben tájékoztassák ügyfeleiket. Fontos, hogy a bizalom fenntartása érdekében egy részletes leírást adjanak a rendszergazdák arról, hogy mit tesznek a fokozott higiénia érdekében, de az is elengedhetetlen, hogy új lehetőségek után nézzenek a csökkenő kereslet esetére - online kereskedés, házhozszállítás - és ezekről szintén tájékoztassák a vásárlókat. Azt is szem előtt kell tartani, hogy jelenleg mindenki nyugtalan, a bizonytalan helyzetben fontos, hogy egy külön posztban is megnyugtassák a fogyasztókat a hálózatok.


Franchise tanácsadó

népszerű a fórumban

A Fornetti recept

A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Lengyel postacég lép a magyar piacra

Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Pályázat mikrovállalkozásoknak

Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...

3 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?

Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Atipikus foglalkoztatás

április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?

Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat

A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...

2 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak

Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...

4 hozzászólás
utolsó 2024.10.01.