Harc a láthatatlan ellenséggel

Még a kezdeti fázisában jár Magyarországon a vírus terjedése, de már most lehet érezni a maradandó hatását a gazdaságban.
A franchise szektort különösen érzékenyen érinti, hiszen a vírus negatív hatásainak elsősorban a vendéglátó szektor és a kiskereskedelem az elszenvedő alanya. Habár vannak olyan üzletek is, ahol különös forgalomnövekedés tapasztalható - például gyógyszertárak és azok az üzletek, ahol bespájzolásra vásárolnak a fogyasztók - összességében elmondható, hogy a vírus negatívan érinti a legtöbb szereplőt.
A magyar franchise szektorra is jellemző, hogy a legnagyobb hálózatok általában a vendéglátásban működnek, itt találhatók a legismertebb brandek is, mint a McDonald's. Ahogy külföldön, már nálunk is egyre csökkenő kereslet tapasztalható, hiszen a fogyasztók attól félnek, hogy ha egy alkalmazott lebetegedik a konyhában, akkor őket is megfertőzheti. Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a CDC szerint nem bizonyított, hogy a vírus ételen keresztül terjedne, sokkal gyakoribb, hogy a készpénzzel való fizetésnél érintkezéskor vagy egyéb tárgyakon keresztül, de legfőképp cseppfertőzéssel, köhögéssel terjed.
A magyar franchise hálózatok jellemzően a közösségi médiában próbálják tájékoztatni ügyfeleiket, itt gyors és rövid üzenetekben könnyen el tudják érni a fogyasztókat. Általánosan az tapasztalható, hogy ahol megoldható ott átállnak a hálózatok az online kiszállításra, ezt javasolja például az AlphaZoo is Facebook oldalán.
Vannak ugyanakkor éttermek, ahol ez nem lehetőség, például a Budapest Makery esetében, ahol nem csak az étel elkészítése alkotja a kínálat részét, de magát az élményt, nem lehet házhoz vinni, nemrégen jelentették be, hogy előre nem látható ideig bezárnak. Ugyanígy tett a BITE Bakery Café, a hálózat mind három üzletét határozatlan ideig bezárja a mai naptól.
Más hálózatok is bezárásra kényszerülnek sajnos, különösen a nagy higiéniai veszéllyel járó szolgáltatókra igaz ez. Vezetői döntés alapján a Stilianos Babauszoda is arról adott tájékoztatást, hogy bezárnak a vírus idejére, mert ezt ítélték meg felelős döntésnek.
A most kialakult helyzetből is azt tapasztalhatjuk, hogy milyen fontos szerepe van a hálózatoknál a közösség építésnek. Hiszen egy Facebook oldalt vagy hírlevélküldést leszámítva nehéz lenne hatékonyan kommunikálni a jelenlegi helyzetet a fogyasztók felé. Különösen az induló hálózatok vannak most nehéz helyzetben, ahol ez az online marketing infrastruktúra még nem épült ki, így csak kevés vásárlót tudnak elérni és a legtöbben csak akkor értesülnek a hálózat konkrét intézkedéseiről, ha bemennek az üzletbe és ott találkoznak egy felhívó anyaggal.
A jelenlegi helyzetben elengedhetetlen, hogy a hálózatok egy egyértelmű üzenetben tájékoztassák ügyfeleiket. Fontos, hogy a bizalom fenntartása érdekében egy részletes leírást adjanak a rendszergazdák arról, hogy mit tesznek a fokozott higiénia érdekében, de az is elengedhetetlen, hogy új lehetőségek után nézzenek a csökkenő kereslet esetére - online kereskedés, házhozszállítás - és ezekről szintén tájékoztassák a vásárlókat. Azt is szem előtt kell tartani, hogy jelenleg mindenki nyugtalan, a bizonytalan helyzetben fontos, hogy egy külön posztban is megnyugtassák a fogyasztókat a hálózatok.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó holland Used Products a másodkézből vásárolt termékek újraértékesítésén keresztül kínál ígéretes vállalkozási lehetőséget.
A Touch Coffee Smart Bar egy innovatív, teljesen automatizált önkiszolgáló kávézó koncepció, amely modern technológiával párosítja a minőségi kávé élményét. A franchise rendszer már Kanadában és az Egyesült Államokban is bizonyított, most pedig további terjeszkedésre készül.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
Február 6-én került megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség 18. Díjkiosztó Gálája.
legolvasottabb

A franchise, mint gazdasági forma több mint 300 szektorban van jelen, az éttermektől a fodrászokon át, az online oldalakig.
A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Interjú Nagy Andreával, a Party Point hálózat alapítójával.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...