Hova tartanak a hűségprogramok?

Számos statisztika van arra vonatkozólag, hogy mekkora értéket jelentenek a lojális fogyasztók egy márka számára. Egy felmérés alapján (Fivestars), habár csak 19%-át teszik ki egy étterem fogyasztóinak, a teljes forgalom 70%-áért felelnek ezek a visszatérő vendégek. Az Oracle felmérése szerint pusztán egy törzsvásárlói programba való csatlakozással, a vendégek 20%-kal gyakrabban látogatják az éttermet és 11%-kal többet költenek ilyenkor, mint az ebből kimaradó fogyasztók. Látható tehát, hogy a vendéglátóiparban miért kerül fókuszba a lojalitás.
A "captura rate" marketingmutató lényegében azt fejezi ki, hogy egy vállalkozás bevételének hány százaléka származik elérhető / rögzített fogyasztóktól, pl. olyan ügyfelektől akik valamilyen belső adatbázisban vagy CRM rendszerben benne vannak. Az internet óta ismert fogalom az információs társadalom, pusztán ebből a kifejezésből könnyű belátni, hogy az információ mennyire felértékelődött az elmúlt évtizedekben - és ez alól az éttermek sem jelentenek kivételt.
2022-ben aranykorukat élték az éttermi törzsvásárló / pontgyűjtő programok és 2023 hasonlóan alakul. Az informatikai átalakulásnak köszönhető szinte minden nagyobb étteremlánc bevezetett vagy átdolgozott hűségprogramot, hogy felzárkózzanak a piacvezetők, mint például a Starbucks és McDonald's mellé.
Sajnos a legtöbb étterem – akár a tőzsdén jegyzett vállalatok is – rosszul méri a hűségprogramok hatékonyságát, gyakran olyan jól csengő mutatókra hagyatkoznak, melyek nem hordoznak hasznos információt. Jellemző, hogy sokan csak a programban résztvevők átlagos költését és a gyakoribb látogatási arányát nézik - de ezek a számok szinte magától értetődőek, hiszen eleve csak az elkötelezettebb vendégek jelentkeznek ilyen programba.
Az egyik legproblémásabb mutató a törzsvásárlók összesített száma. Ez a mutató nagymértékben függ a márka méretétől, és semmit nem árul el arról, hogy a tagok mennyire aktívak vagy elkötelezettek. A márkáknak inkább azt a kérdést kellene feltenniük, hogy "változtatta-e meg a hűségprogram a viselkedést" – például olyan kérdéseket, mint hogy "gyorsabban jutnak-e el a vásárlók a harmadik vásárlásukig?"
Az új regisztrálók száma hasonlóan üres mutató, habár a márkák szívesen hangoztatják a médiában. A legtöbb vendég kizárólag a kedvezményért regisztrált, és utána többé nem is tért vissza (vagy legalábbis nem azonosították magukat törzsvásárlóként a következő vásárlásoknál).
A korábban említett "capture rate" a legalkalmasabb erre, mely a bevétel, törzsvásárlói forgalomból származó hányadát mutatja. Ha ez csak 5%, akkor a bevétel jelentős része anonim vásárlóktól származik; hiába rendelkezik tehát az étterem egy korszerű applikációval, ha ezt nem használják érdemben a vendégek. Ellenben egy 50%-os mutató (vagy magasabb) arra utal, hogy az étterem szoros kapcsolatot ápol a hűséges vendégekkel és ennek köszönhetően hatékonyabb marketing kampányokat tud kidolgozni, hiszen az adatbázisában szegmentálva, pontos célzással tudja elérni a vendégeket.
Példa a sikeres hűségprogramra a Starbucks, a kávézólánc esetében 2022-ben az amerikai bevételek 55%-a törzsvásárlói programokból származott. Hasonló arány (50%) volt a Panera esetében, a Papa John's-nál hasonlóan a bevétel majdnem fele loyalty programokból származik.

BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT

Bár szinte mindig a McDonald’s-ról beszélünk, mint a legnagyobb franchise hálózat, de ha szimplán darabszámot nézünk a 7-Eleven jóval nagyobb, és nagyobb kihívásokkal áll szemben.
A szépségipar virágzik, és a SAGA COSMETICS az egyik európai szereplője ennek az élmezőnyben. Mi teszi ezt a franchise-t olyan vonzóvá, és miért érdemes fontolóra venni a befektetést?
A DIVANI&SOFA' International olasz luxusbútor hálózat sikeres működése után most a határokon túlra helyezi a fókuszt.
Az Eat Salad egy francia gyorsétterem-lánc, amely testreszabható salátákat, tálakat és wrap szendvicseket kínál.
A baguette és croissant után nem meglepő, hogy az egyik ikonikus pékség hálózat Franciaországban indult. Mára viszont már globális jelenlétre tett szert.
legolvasottabb

A 2000-es évek elején szinte minden európai országban jelen volt a hálózat, Németországban a Benelux államokban, sőt még hazánkban is. Akkoriban több problémával is küzdött a franchise óriás, hiszen az új piac teljesen más elvárásokat támasztott a hálózat elé. Amikor 2002-ben kivonult a Wendy’s Magyarországról az volt a közvélekedés, hogy drágább versenytársainál, és ezért nem tudta elérni a kívánt forgalmat.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése ellenére egy gyorsan megtérülő befektetéssé válhat.
Megmutatjuk, kinek és miért érdemes részt venni a 2025. április 3-án megrendezésre kerülő Franchise Expo-n.
A nagy kávézó franchise hálózatok magyarországi piacrészesedése mindössze pár százalék, mégis ők jelentik az ágazat növekedésének motorját.
népszerű a fórumban
A Fornetti recept
A hazai piacon még mindig van potenciál új Fornetti-k nyitásához, mivel a gyorsan fogyasztható péksütemények iránti kereslet folyamatosan növekszik. A franchise...
Lengyel postacég lép a magyar piacra
Bővebb információt Jelinek Gábor tud adni, aki az Integer.pl magyarországi sajtókapcsolataiért felelős. Ő továbbítja majd kérdéseit a lengyelek felé. Ha további...
Pályázat mikrovállalkozásoknak
Spanyolok forgattak hazai LEADER-eredményekről! A „80 nap alatt a LEADER körül” program célja, hogy Európa 20 országába ellátogatva egy másfél órás filmet...
Hogyan legyünk jó főnökei önmagunknak?
Nagyon jó összefoglalót ad arról, hogy milyen is egy jó főnök. Meg vagyok elégedve vele; lényegre törő, tömör és hasznos egyben. Csak annyit tudok még mondani,...
Atipikus foglalkoztatás
április 23-án kerül megrendezésre a MuKi második kerekasztal beszélgetése és nyílt napja! Az egész napos esemény két részből áll, és a szakmában rendhagyónak...
Gyorsétterem - ki, mit ajánl?
Kinek milyen tapasztalata van valamelyik gyorsétterem lánc átvevőjeként? Az ilyen pozíciók általában nagy felelősséggel járnak, hiszen a gyorséttermek sikerének...
KKV-k piaci megjelenését támogató pályázat
A mai napon 3 pontban módosult a pályázati kiírás, amely a következőket tartalmazza: - A.6 - A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje; - D.2 -...
Erasmus ösztöndíj vállalkozóknak
Idén is várják azokat az új vagy már tapasztalt vállalkozókat, akik az EU-ban kis- vagy középvállalkozás tulajdonosai vagy működtetői, valamint azokat, akik...