A 21. század Top 5 franchise márkája
A franchise világában sokszor hallunk sikertörténeteket. Az Entrepreneur magazin például minden évben összeállítja a Top 500 legsikeresebb franchise márka rangsorát; most azonban előrukkolt egy újabb listával: összegyűjtötte azt az 5 franchise hálózatot, melyek 2001 óta minden évben megjelentek a franchise rangsorban, és így a legnépszerűbbnek és legsikeresebbnek mondhatók. Lássuk, melyek ezek!
1. Subway
A szendvicseiről elhíresült Subway 2001 óta 14-szer szerepelt a Top 5 franchise hálózat között, bár igaz, hogy az utóbbi években lejjebb csúszott a ranglétrán: 2016-ban még mindig az 5. helyen szerepelt, tavaly azonban már a 25. helyre csúszott vissza. Jelenleg a Top 500-as lista 105. helyén áll, ez pedig nagyrészt annak köszönhető, hogy az Egyesült Államokbeli egységeinek száma két év alatt a 2015-ös 26 972 üzletről 26 291-re csökkent. Ennek ellenére a Subway még mindig igen népszerű a kedvező együttműködési feltételeknek, valamint a közelmúltban végbement változásoknak köszönhetően, így pedig ismét növekedési pályára állt. Magyarországon jelenleg 9 működő étterem található, mind hazai franchise partnerek üzemeltetésében.
- Vezérigazgató: Suzanne Greco
- Franchise központ: Milford, Conn.
- Franchise rendszer 1974 óta
- Becsült teljes befektetés: egy étterem kialakításának és beindításának összes költsége Magyarországon nagyjából 100 000 EUR
- Kezdeti franchise díj: Az első franchise licence-díj (belépési franchise díj) Magyarországon 7.500 EUR, minden további licence díja pedig 3.750 EUR. Amennyiben a franchise megállapodás megkötésétől számított 12 hónapon belül megnyitja Subway éttermét, úgy a franchise központ 3.750 eurót visszatérít az engedély árából
- Új egységek 2017-ben: - 222 (0,5 százalékos csökkenés)
- Képzés: 33 óra gyakorlat, 62 óra elmélet
2. 7-Eleven
A 7-Eleven kiskereskedelmi áruházlánc 2002-ben és 2018-ban is a második helyen végzett a Top 500-as listán. A franchise hálózat az utóbbi években tovább gyarapodott, csak tavaly 3 336 egységgel bővült világszerte. Legtöbbjük nem amerikai franchise tulajdonosoké, de a cég pozíciója továbbra is hazai piacán a legerősebb. Míg 54 061 üzlet a nemzetközi piacokon található, addig az USA-ban 7 025 üzlete van, azonban ez a szám 2008 óta mintegy 60 százalékkal nőtt. Magyarországon egyelőre nem üzemel 7-Eleven szupermarket.
- Vezérigazgató: Joseph DePinto
- Franchise központ: Dallas
- Franchise rendszer 1964 óta
- Becsült teljes befektetés: 37 550 – 1 149 900 USD
- Kezdeti franchise díj: 10-100 ezer USD
- Új egységek 2017-ben: 3 336 (5,7 százalékos növekedés)
- Képzés: 240 óra gyakorlat, 24 óra elmélet
3. McDonald's
A világ talán legjobban ismert franchise márkája, a McDonald's sem hagyható ki a listáról, hiszen a világszerte 34 ezer franchise üzlettel rendelkező hálózat 2001 óta rendszeresen megjelent a világ top franchise hálózatai között, és nincs ez másképp idén sem. Magyarországon 1990-ben nyitott meg az első McDonald’s, jelenleg pedig 89 étterem kínálja a „mekizés” élményét hazánkban – a 21 fős franchise partneri kör az éttermek több mint felét üzemelteti országszerte.
- Vezérigazgató: Steve Easterbrook
- Franchise központ: Oak Brook, Illinois
- Franchise rendszer 1955 óta
- Becsült teljes befektetés: Magyarországon nagyjából 200-500 millió forint
- Kezdeti franchise díj: 45 000 USD
- Új egységek 2017-ben: 507 (+1,4%)
- Képzés: 9-12 hónapos éttermi és vezetői tréning a franchise partner és személyzete számára
4. Hampton by Hilton
2001 óta a Hampton by Hilton hotellánc mindig feltűnt a legjobbak között, sőt a 21. század első éveiben négy alkalommal is az első helyen szerepelt. Igaz, hogy domináns szerepe azóta valamelyest csökkent, de a hotelláncok között még így is a Hampton by Hilton a legnépszerűbb (jelenleg 29.). A franchise hotelek és motelek üzemeltetésével foglalkozó hálózat 20 országban több mint 2300 egységgel rendelkezik. Az 1984-ben alapított márka eredetileg a Hampton Inn nevet viselte, azonban 1999-ben felvásárolta a Hilton Worldwide. 2009-ben a Hampton by Hilton Európa felé vette az irányt, és megnyitották első brit szállodájukat. Magyarországon a Hilton ezen franchise márkája egyelőre még nem vetette meg a lábát.
- Vezérigazgató: Christopher Nassetta
- Franchise központ: Memphis, Tennessee
- Franchise rendszer 1984 óta
- Becsült teljes befektetés: 7-17 millió USD
- Kezdeti franchise díj: 75 000 USD
- Új egységek 2017-ben: 128 (+6,0%)
5. UPS Store
A UPS Store a kiskereskedelmi postai szolgáltatások legnagyobb franchise rendszergazdája, melynek 5000 egysége van az Egyesült Államok, Kanada és Puerto Rico piacain. Ebben az évben az Entrepreneur listáján a vállalat a negyedik helyen áll, és 2001 óta ötször is a világ 30 legsikeresebb franchise hálózata között szerepelt. A cég belföldi és külföldi szállítmányozási szolgáltatásokat, valamint csomagolási és nyomtatási megbízásokat is teljesít.
- Vezérigazgató: Tim Davis
- Franchise központ: San Diego, Kalifornia
- Franchise rendszer 1980 óta
- Becsült teljes befektetés: 177 955 – 402 595 USD
- Kezdeti franchise díj: 29 950 USD
- Új egységek 2017-ben: 69 (+1,4%)
- Képzés: 80 óra gyakorlat, 72 óra elmélet
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Itthon viszonylag laza jogi környezetben működnek a franchise hálózatok de nyugaton komoly szabályoknak kell megfelelniük.
Honnan tudjuk mennyire komoly egy árvíz vagy tornádó? Elég kérni egy gofrit és kiderül.
Mikor és mennyi pizzát esznek a pentagonban, és mi következik ebből?
Mi áll az olyan cégek sikere mögött, mint a Foodora vagy éppen a Wolt?
Októberben került sor a varsói franchise expóra, Kelet-Közép-Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállítására. De jövő év elején sem áll meg az élet külföldön.
legolvasottabb
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...