7 érdekesség a franchise-ról

Kedd
2024.04.23.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
 

Mi a franchise?

A franchise többszereplős üzleti vállalkozás. Az ilyen típusú rendszerek a terjeszkedni vágyó, sikeres cégektől indulnak, ők a hálózat irányítói (rendszergazda / franchisor). Csatlakozó partnereik az adott márkanevet és a vállalkozási rendszer használatának jogát kapják meg a fizetett licensz díjak (royalty) ellenében.

A nemzetközi tapasztalatok szerint a franchise vállalkozásba lépő félnek általában a már befutott márkanév használata és a rendszergazda, valamint a rendszer tapasztalt tagjainak szakmai támogatása mellett a kis eséllyel megy tönkre és lesz sikertelen a vállalkozása.

Hogy néz ki egy tipikus franchise?

Egy klasszikus franchise példa a McDonald's, melyben a rendszergazda franchise jogot értékesít egyéni átvevőknek (single-unit franchisee) vagy nagyobb csoportoknak (multi-unit franchisee), utóbbiak akár több száz, vagy ezer egységet is üzemeltethetnek egy hálózaton belül. Az átvevők ebben a rendszerben, mint más márkák esetében is, megkapják a hálózatszintű márkából származó húzóerőt és ismertséget, a rendszergazda pedig külső tőkét tud bevonni a terjeszkedéshez anélkül, hogy személyesen menedzselnie kéne az önállóan működő vállalkozásokat.

Milyen franchise átvevőnek lenni?

Franchise átvevőként egy bevezetett márka rendszerében dolgozik a vállalkozó. Az átvevő saját tőkéjével alapítja meg a vállalkozást, melyért cserébe a rendszergazda átadja üzleti tudását (pl. betanítja a partnerek alkalmazottait, marketing támogatást ad, stb). A kölcsönös partnerkapcsolatban az átvevők kihasználhatják a hálózat márkaerejét és egy bizonyított üzleti modellt kapnak, cserébe viszont szerződéses keretek szerint, meghatározott szabályok alapján kell végezniük a napi tevékenységüket a vállalkozásban.

Milyen alkotói elemei vannak egy franchise-nak?

A legtöbb franchise szerződésben visszatérő terminológia az "átvevő" (egységet üzemeltető egyéni vagy csoportos vállalkozó) és "átadó" (márka védjegyét és üzleti tudását tulajdonló rendszergazda) szerepköre. A különböző díjak között tipikus elem a havi vagy éves szinten, forgalmi alapon vagy fix díjban fizetett royalty díj. A legtöbb hálózatnak továbbá egyszeri belépési díjat is kell fizetni. Egyes országokban ezek kiegészülhetnek helyi törvényekkel, pl. az Egyesült Államokban az FDD (franchise disclosure document) szabályozza a szerződéskötés előtt kötelezően átadott információk körét - ez nagyobb márkák esetében akár több száz oldalas terjedelmű is lehet, habár hazánkban ilyen dokumentumot nem kötelező átadni.

Mitől lesz egy franchise "jó" vagy "rossz"?

Sajnos nem minden vállalkozás franchise, ami annak hívja magát - különösen igaz ez olyan országokban, ahol nincs franchise jogszabály. A sikeres hálózatok ismérve, ha megfelelő, stabil támogatást tudnak biztosítani a partnerek által befizetett royalty díjak ellenében - legyen szó pl. országos szintű marketing kampányokról, melyek a márkát erősítik. 

A legegyszerűbb a hálózatba tartozó átvevőket megkérdezni arról, hogy mi a véleményük a hálózatról, tipikus ismérv lehet például egy jó hálózat mögött, ha több átvevője is van, aki multi-unit üzemeltető - azaz több egységet is alapított a márka mögött.

Milyen franchise hálózatok a legnyereségesebbek?

Az árrés szektoronként változó, de a franchise modell leginkább az erős-keresletű ágazatokban állja meg a helyét a legjobban: pl. gyorséttermek, kiskereskedelmi láncok vagy személyes szolgáltatások (pl. kozmetika, oktatás). Azonban a legjobb márkák is zátonyra futhatnak, ha például egy rossz helyen nyitnak a partnerek, vagy nem tudják jól menedzselni a létrehozott egységet.

Mik a franchise előnyei és hátrányai?

Előnyök között sorolható a márka és a védjegyhasználati jog, a hálózatszintű loyalty programok, a betanítás és az állandó támogatás pl. marketing promóciók formájában. Sok franchise hálózatnak már a mérete is előnyként sorolható, a nagyobb csoportok olcsóbban tudnak nagyobb mennyiséget beszerezni, ezért minden franchise partner a piaci árak alat tudja működtetni az üzletét, mintegy beszerzési társulás.

Hátránynak tekinthető, hogy különösen az erős márkák nagy belépési és licensz díjakat kérnek a fent sorolt előnyök ellenében. A globális hálózatok esetében egy szoros rendszernek kell megfelelni, ez pl. gyakran innovációs kötelezettségekkel is jár: ha például a rendszergazda kitalálja, hogy bevezet egy kioszkos kiszolgálást, vagy új arculatot, akkor ennek a költségeit gyakran az átvevőknek kell állni. Maga a hálózatszintű működés is járhat kockázatokkal, elég egy gyenge átvevő vagy PR krízis, amí az egész márka megítélését ronthatja.


Franchise tanácsadó

népszerű a fórumban

Az értékváltás szükségessége

Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.10.26.
Új támogatás innovatív kkv-knak

Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.12.
Fiatal vállalkozók támogatása

Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...

1 hozzászólás
utolsó 2014.07.01.
Még gyerekcipőben

A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.14.
A hónap végéig nevezhet honlapjával

Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...

1 hozzászólás
utolsó 2013.12.08.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Kedves Mihály!   Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.24.
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?

Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...

2 hozzászólás
utolsó 2013.11.23.
Eladó a MosóMedve Wash&Dry

4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten:   III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...

4 hozzászólás
utolsó 2013.11.10.