Egy franchise megvásárlása és elindítása vonzónak tűnhet a vállalkozók számára, hiszen az üzleti modell már elkészült és tartalmazza a termékek vagy szolgáltatások értékesítésének módját, kivitelezését, a szükséges és bevált marketing technikákat. A munka nagy része már megvan, hogyan lehetne hát, hogy az üzlet ne legyen sikeres?! Sajnos ez így helytelen. Csak azért, mert a franchise modell jól működik más helyszíneken, az nem garantálja, hogy eredményes lesz bárhol a franchise átvevő kemény munkája nélkül. Annak érdekében, hogy az induló franchise üzlet sikeres legyen – és legalább olyan jól menjen, ahogy más helyszíneken is – először is meg kell érteni, hogy egyáltalán hol foghatnak mellé a franchise átvevők. A következőkben bemutatunk hetet ezekből a hibákból, hogy elkerülhetőek legyenek.
1. A franchise szerződés és mellékleteinek felületes/helytelen értelmezése
Egy saját franchise vállalkozás elindításával járó papírmunka és dokumentáció nyomasztónak tűnhet, aminek következtében egy-két fontos információ elkerülheti a franchise átvevő figyelmét. Rendkívül fontos azonban, hogy a franchise szerződést és mellékleteit nagyon figyelmesen tanulmányozzuk kétséget kizáró módon győződjön meg róla, hogy maximálisan tisztában van a franchise partnerek kötelezettségeivel. Érdemes egy jogi képviselővel is átnézetni a dokumentumokat és meggyőződni, hogy nincsenek olyan rejtett záradékok, kikötések, amik rosszul érinthetik a franchise átvevőt az együttműködés alatt vagy előre nem látott helyzetben.
3. Nem jár utána részletesen a franchise történetének
Mielőtt kiválasztaná azt a franchise márkát, amibe be fog fektetni, nézzen utána a hálózat múltjának, sikertörténeteinek, valamint beszéljen a kiválasztott szektorban tevékenykedő más átvevőkkel is. Lássa hogy, hogyan működik a rendszer, mit várnak el az alkalmazottaktól, és hogyan kezelik a franchise partnereket. A végén lesz egy tiszta elképzelése arról, hogy illik-e az Ön személyes preferenciáihoz a kiszemelt hálózat, avagy sem.
4. Törekvés a franchise rendszergazda üzleti modelljének megváltoztatására, átdolgozására
Előfordulhat, hogy nem ért mindenben egyet a franchise átadóval az üzleti modell aspektusai kapcsán, de fontos emlékezni, hogy ez a modell már működött a rendszergazda és más átvevők számára, hiszen akár több helyszínen is, sikeresen vezetik vállalkozásukat. Az eredeti üzleti modell megváltoztatása, mert úgy érzi, hogy egy másik irányvonal működhet a saját helyszínén veszélyes lehet.
5. A márka és védjegyek helytelen bevezetése, használata
A védjegy valószínűleg az egyik legfontosabb alkotóeleme a franchise hálózatoknak, ugyanis ez az, ami alapján a vásárlók, ügyfelek kialakítják véleményüket, választanak termékek és szolgáltatások között, ami alapján felfigyelnek rá. Amikor egy rendszergazda beleegyezik, hogy egy tőle független vállalkozó megnyissa a franchise-át és az üzleti modellje alapján működtesse azt, olyankor a márka és védjegyek megfelelő implementációját várja el cserébe annak érdekében, hogy a hálózat egységes legyen. Ez szükséges ugyanis a márka felismerhetőségéhez, beazonosításához, ahogy összeköti az értékesítést is a marketinggel.
6. A munkaerő nem megfelelő képzése
Ha a kiválasztott franchise hálózat köztudottan erős ügyfél-/vásárlókapcsolattal rendelkezik, akkor rendkívül fontos a megfelelő munkaerőképzés. Az alkalmazottak képzése – az eredeti franchise oktató modell alapján – elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeresen és hatékonyan vezesse üzletét, amikor a vásárlói-, fogyasztói élményről van szó.
7. Rossz célközönség
Az értékesített termékek vagy szolgáltatások célközönségének ismerete létfontosságú a marketing szempontjából. Lényeges, hogy egy húron pendüljön a többi franchise partnerrel, hogy a márka üzenete eljusson ahhoz a célközönséghez, akiket megcéloztak. Persze a franchise hálózaton belül is, a különböző földrajzi helyszínek közt lehetnek apróbb különbségek, függően időzónától és a helyi szokásoktól.
Végül, az újonnan csatlakozó franchise partnerek számára a legfőbb cél az kell legyen, hogy olyannyira egyetemesen és hasonlóan működtesse vállalkozását a már működő franchise partnerekéihez képest, amennyire ez csak lehetséges. Egy egységes márka létrehozása elengedhetetlen a működéshez és a marketing kampányok sikeres megvalósításához, viszont cserébe jelentős profitot eredményez.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
Attól függetlenül, hogy a franchise jog megvásárlása csak egy befektetés vagy aktívan részt is vesz majd az üzlet működtetésében, fejlesztésében, mindenképp utána kell nézni a hálózatnak, a piacnak.
A franchise átvevővé válásnak a szakmai tapasztalat hiánya sem jelent akadályt, sőt vannak ágazatok, ahol kifejezetten előnynek számít.
Egy franchise megvásárlása remek alternatíva lehet azoknak a vállalkozóknak, akik saját üzletet szeretnének indítani, egy nagyobb brand neve alatt.
Lehetnek olyan záradékok a franchise szerződésben, amelyek ellehetetlenítik az együttműködés megszűnésekor. Ezekre figyeljen, mielőtt aláírná a szerződést.
Kiválasztotta, hogy melyik franchise vállalkozás licencét fogja megvásárolni. Mielőtt aláírná a szerződést bizonyosodjon meg róla, hogy van elegendő pénze a licence megvásárlásához és az üzletvezetés, működtetés havi költségeinek finanszírozására. Röviden, számolja össze a befektetés összes költségét.
legolvasottabb
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...