2013.04.17.

Folytatódó franchise lendület

Ez a következtetése a Cseh Köztársaság franchise piacát bemutató legfrissebb jelentésnek. Húsz százalékkal több franchise koncepció, mint tavaly.

Ugyan a tavalyi évben valamelyest szűkült a cseh gazdaság, a franchise piac megmutatta, hogy számára nincs vége a fejlődésnek, éppen ellenkezőleg, tovább folytatódik a franchise „bumm” a Cseh Köztársaságban. Egy év alatt közel húsz százalékkal nőtt a franchise márkák száma, 2012 végén 200 hálózat volt jelen a cseh piacon – derül ki a nemzetközi franchise tanácsadó cég, a PROFIT system éves franchise jelentéséből. A franchise rendszergazdák számának növekedése mellett jelentősen nőtt a franchise márkák védőernyője alatt nyitott üzletek, értékesítési pontok száma is, tavaly év végén 5300 franchise egységet működtetett 4180 partner.

diagramm Fotó PROFIT system

2012-ben tovább gyarapodott a cseh hálózatok saját üzemeltetésű irodáinak száma, de a franchise partnerek sem voltak tétlenek. A 2011-es 30% után, tavaly 20 százalékkal nőtt a franchise egységek száma.

A legfrissebb Cseh Franchise Riportból kiderült, hogy a cseh márkák egyre nagyobb arányban vannak jelen az országban, arányuk már 60 százalékra nőtt a külföldi márkák 40 százalékával szemben. Ez a folyamat is jelzi a cseh franchise piac felzárkózását a nyugati országokhoz, ahol a hazai márkák aránya 80-90%. A Cseh Köztársaságban egész pontosan 23 új cseh márka jelent meg 2012-ben, míg ez a szám az újonnan belépő külföldi márkák esetében mindössze 6 volt. – „A hazai márkák növekvő részesedése pozitív hír, ugyanis ez azt jelenti, hogy számos új és érdekes rendszer tud megjelenni, illetve talpon maradni, egyre több üzleti lehetőséget kínálva a kis- és középvállalkozások számára. A kkv-k pedig mindenhol a gazdaság motorjai” – értékelte a helyzetet Marek Halfar, a csehországi PROFIT system vezető tanácsadója. Az üzleteket nyitó hálózatok mellett folyamatosan nő az érdeklődés is a cseh piac iránt. Egyre több, franchise partnereit kereső, kipróbált üzletet kínáló hálózat figyelmét keltik fel a cseh piac nyújtotta lehetőségek – például a Magyarországon is partnert kereső DepilConceptét is – és a PROFIT system előrejelzései alapján idén tovább fog folytatódni a franchise piac növekedése, év végére 240 márka lesz jelen a Cseh Köztársaságban, még nagyobb hazai aránnyal.

Telítődő ingatlanpiac, újra népszerű gasztronómia

A legnagyobb mértékű növekedésről a szolgáltatási szektor hálózatai számoltak be, az ágazatban tavaly összesen 124 új egységet nyitottak, ami 22 százalékkal több az előző évi adatoknál. Sokan növelték irodáik számát az ingatlan szektorban, de elsősorban a régóta jelenlévő hálózatok tudtak sikeresen bővülni – „Az ingatlan piacon egyre kiélezettebbé válik a verseny, nagyobb hangsúlyt kap a minőség, a szakmaiság és a márkanév. Az ágazatban egyre nehezebb az új hálózatok piacra lépése is, azonban 2012-ben két új márka is meg tudott jelenni” – mondta Marek Halfar. Az ingatlanpiac mellett 2012-ben hangsúlyos szerep jutott a gasztronómia ágazatnak is, amely tavaly újra a szolgáltatói szektor legtöbb márkáját adó ágazatává vált.

A 2012-es évben sok más ágazatban is üzletnyitásokról számoltak be a franchise hálózatok. A megnyitott egységek 55 százalékát franchise partnerek üzemeltetik, aminek oka az egyre nagyobb számban, újonnan megjelenő franchise márkák- ebből 19 volt tavaly. A legtöbb franchise egységgel egy fitnesz- (a Jumping) és egy drogériahálózat (Teta Drogerie) tudtak bővülni, leginkább szintén a franchise partnerek aktivitásának köszönhetően.

A csehországi franchise piac fejlődésének része, hogy egyre nagyobb a cseh hálózatok aránya a külföldiekkel szemben, és a PROFIT system előrejelzései alapján ez az arány idén tovább fog nőni.

Továbbra is Szlovákia a kedvenc, de Magyarország is a látóhatáron

Nőtt a cseh márkák külföldi jelenléte is, 2012-ben összesen 41 márka vetette meg lábát sikeresen az ország határain túl, ez 8 százalékos növekedést jelent. A legtöbb cseh márka Szlovákiát választja a nemzetközi bővítés első lépéseként (a határokon túlnyúló cseh márkák közül 36 jelen van Szlovákiában), ez a közelségnek és a nyelvi különbségek könnyebb áthidalásának köszönhető. Azonban egyre nagyobb igény mutatkozik további országok meghódítására is, és a logisztika, illetve a kulturális hasonlóságok miatt elsősorban a közép-kelet-európai térség országai a főbb irányvonalak. Ugyan a régió országai közül Lengyelország (és Németország) sokszor nagyobb lehetőséggel kecsegtetnek a cseh koncepciók számára, egyre több márka nyit Magyarország felé is. Jelenleg is több cseh márka keresi magyarországi partnereit, ilyenek a CEFF vagy az Amaryllis.

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank