2013.12.17.

Jó példa

Az elhúzódó gazdasági recesszió ellenére tíz év alatt közel duplájára nőtt a franchise szektor Franciaországban. Válság-biztos üzleti modell.

A franchise, mint üzleti modell ellenáll a válságnak és minden évben növeli részesedését a gazdaság egészén belül – ezt Franciaország példája is megerősíti. Tíz évvel ezelőtt indította el közös projektjét a Banque Populaire és a Francia Franchise Szövetség annak érdekében, hogy nyomon kövessék a franchise szektor fejlődését és aktuális trendjeit, amiből aztán minden évben összeállítanak egy franchise piaci jelentést. A legújabb, 2013-mas franchise riport ismét a gazdaság egészének átlaga feletti növekedésről számol be.

Míg az elmúlt évtized nagy részében az elhúzódó gazdasági recesszió éreztette hatását, Franciaországban a franchise rendszerek száma csaknem megduplázódott (98%), a hálózatokhoz tartozó franchise egységek száma pedig 77 százalékkal nőtt.

Az idei, tizedik franchise piaci elemzés rámutat, hogy a franchise népszerűsége folyamatosan növekszik Franciaországban, az elmúlt évtizedben minden évben nőtt a franchise rendszerben működő vállalkozások száma. A szektor összesített forgalma 21 százalékkal nőtt, amely így idén átlépte az 50 milliárd eurót. Erős növekedési ütemet tükröz nem csak a hálózatok, hanem a hozzájuk tartozó franchise egységek számának alakulása is. Előbbi az elmúlt tíz évben közel duplájára nőtt, míg az értékesítési pontok 77 százalékkal: 2003-ban 36773 franchise egység működött az országban, ez a szám idén már meghaladta a 65 ezret.

A piacjelentés ezen felül rávilágít, hogy a legtöbb vállalkozó (93%) a franchise szektorban nagyon optimista a fejlesztésekkel kapcsolatban a közeljövőben. A jelentés alapján tízből négy hálózat azt tervezi, hogy legalább 10 új egységgel bővül a következő 12 hónapban, míg tízből három Franciaországon kívüli piacok meghódítását is tervezi a következő két évben.

Néhány jól ismert francia franchise márkával már régóta találkozhatunk Magyarországon, valamint a régióban is. Minden bizonnyal nem kell bemutatni a Europcar autókölcsönző, Yves Rocher kozmetikai, az Axa biztosító hálózatokat vagy a külföldön jól ismert Carrefour élelmiszer áruházláncot. Ugyanakkor nem csak a franchise „óriások” érdeklődnek hazánk iránt, tavaly jelent meg Magyarországon innovatív szolgáltatásaival például a Paris Smile is.

Több francia márka pedig azzal is büszkélkedhet, hogy felkerültek az amerikai hálózatok által dominált és a világ legsikeresebb hálózatait összeállító Top100 franchise listára is. Közéjük tartozik a már említett Yves Rocher és Europcar, de pl. az 5áSec is.

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank