2013.04.09.

Franchise piacjelentés Lengyelországból

Képes volt ellenállni a válságnak és tavaly ismét tovább gyarapodott a lengyel franchise piac. A várakozások alapján 2013 végéig 930-ra nőhet a franchise hálózatok száma.

A 2012-es éves ugyanakkor sok változást hozott - derül ki a PROFIT system lengyelországi elemzéséből. Az élelmiszeriparban 1800-zal nőtt a franchise üzletek száma, az új franchise rendszerek több mint fele pedig a gasztronómia ágazatban kezdte meg működését. Ugyanakkor a másik oldalon bankok függesztik fel franchise partnerek keresését, és megtorpantak az ingatlaniroda hálózatok is a stagnáló piacon. A lengyel franchise piac összességében azonban helytállt a recesszióval szemben és az idei évben folytatódhat a több mint tíz éve tartó növekedés. 2013 végére a lengyel piacon 930 franchise koncepció lesz jelen.

diagramm Fotó PROFIT system

2012-ben 59-cel nőtt a Lengyelországban tevékenykedő franchise hálózatok száma.

A PROFIT system legfrissebb lengyelországi piacjelentéséből kitűnik, hogy a 2012-es évben az élelmiszeripar tudott igazán kiemelkedni a franchise mezőnyből. A riport alapján tavaly év végén 24.500 élelmiszert kínáló franchise üzlet, értékesítési pont működött, 1.800-zal több, mint az előző évben. Az ágazat vezetője - immár a második egymást követő évben – az Eurorach kisközért hálózat, amely 713 új értékesítési pontjával 5300-ra növelte üzletei számát.

Hullámvölgyek

2012 végén a franchise rendszerben működő üzletek száma Lengyelországban 51.200 volt, háromezerrel több, mint egy évvel azelőtt, és a szakértők arra számítanak, hogy ez a szám év végére meg fogja haladni az 54 ezret. Azonban a riport rámutat, hogy nem minden ágazat büszkélkedhet ilyen növekedési mutatókkal, sőt a bankszektorban még csökkent is a franchise jelenléte. 2011-ben még közel 3.400 bankfiók működött valamelyik franchise hálózat licence alapján, ez a szám tavaly év végére háromezer alá csökkent, annak ellenére, hogy az országban működő 15 hálózatból 9 növekedést jelentett - a legnagyobb mértékűt a 2008-ban alapított Alior bank, amely 120 franchise fiókkal növelte hálózatát.

A bankok mellett a ruházati és divat cégek számára sem volt könnyű év a tavalyi. A piacról eltűnt 20 ruha- és cipőbolt hálózat, a hozzájuk tartozó 320 üzlettel együtt. Annak ellenére, hogy ez a legnagyobb mértékű piaccsökkenés 2012-ben, továbbra is a ruhaiparban található a legtöbb franchise hálózat, szám szerint 142.

Lengyelországban 2012-ben 864 franchise hálózat tevékenykedett, ami 59-cel több az egy évvel korábbi adathoz képest - a legtöbb (29) ”újonc” a vendéglátásból került ki. A PROFIT system elemzők várakozásai alapján a hálózatok száma 2013 végére akár 930-ra is nőhet. - „A piacon még mindig van hely az új franchise koncepciók számára, azonban az elindulásuk jóval nehezebb, mint pár évvel ezelőtt. Egyrészt azért, mert a franchise átvevők jóval pontosabban értik az üzleti lehetőségeket és tudatosabban, alaposabban vizsgálják meg azokat. Emellett az a tendencia mutatkozik meg, hogy a franchise koncepciók átlagos futamideje folyamatosan növekszik, 2012-ben 100 új rendszer indult, és csak 41 fejezte be tevékenységét” – mondta el Michal Wisniewski, franchise tanácsadás igazgató.

A PROFIT system szakértői 3.000 új franchise üzletet jósolnak az év végéig, amelyek összesített száma így meghaladhatja az 54 ezret.

diagramm

Az átvevőknek már hallani a hangját

A 2012-es lengyel franchise-piaci változások megerősítették a franchise átvevők pozícióját – „az erős verseny és a franchise rendszerek száma azt eredményezi, hogy a franchise rendszergazdáknak meg kell küzdeniük jövőbeli partnereikért” – mondta el Arkadiusz Słodkowski, a Lengyel Franchise Szövetség igazgatósági tagja. – „Egyre nehezebb átvevőket találni, ezért a cégek is egyre többet költenek kampányokra a partnerek felkutatása érdekében. A franchise átadók találkozókat, bemutatókat szerveznek az érdeklődőknek, egyre többet reklámoznak és jelen vannak a különböző országos vagy nemzetközi franchise vásárokon is. A hálózatok egyre inkább alakítják ajánlataikat az átvevők igényeihez, és egyre jellemzőbb, hogy többféle koncepciót is kidolgoznak, amiből a jelentkezők kiválaszthatják a számukra legvonzóbbat.”

A piacjelentés alapján Lengyelországban egy franchise licence-be való átlagos befektetés 164,700 złoty volt (közel 12 millió Ft). A bizonyított üzleti ötletek legnagyobb arányban 21 és 50 ezer Zł (1,5-3,5 millió Ft) közötti befektetéssel járnak, ebbe a kategóriába tartozik a franchise ajánlatok 23 százaléka. Kiderült, hogy egy népszerű megoldás a költségek csökkentésére, ha a kisebb városokban nyitnak franchise üzletet a jövőbeli partnerek. Ilyen politikát követ például a BZ WBK (Lengyelország ötödik legnagyobb bankja), amely saját üzemeltetésű irodáit, bankfiókjait a nagyobb városokban nyitotta meg, míg franchise iroda nyitása csak a tízezernél kevesebb lakosú településeken lehetséges. Persze a hálózatok adnak lehetőséget franchise partnereknek a nagyobb városokban is, például a spanyol Telepizza hálózat maga kutatja fel a lehetséges helyszíneket és tárgyal a bérleti díjról vagy vételárról.

Biztos módszer vállalkozásindításhoz

A lengyel franchise piac az elmúlt több mint tíz évben évről évre növekedni tudott. Tavaly jelentősen felgyorsult a különböző szolgáltatásokhoz kapcsolódó koncepciók fejlődése, és ezáltal a lengyel franchise piac konfigurálása a fejlett, nyugati országok piacaihoz. Az éves riport alapján a szolgáltatói szektorban működő franchise rendszerek száma több mint 15 százalékkal nőtt, ami 56 új hálózat megjelenését jelentette tavaly.

A PROFIT system jelentéséből tisztán kirajzolódik, hogy a lengyel vállalkozók egy biztonságos módszerként tekintenek a franchise-ra. A franchise koncepciókba vetett bizalmat és a növekvő étvágyat mutatja, hogy egyre nő azon franchise partnerek száma, akik egynél több üzletet/irodát is működtetnek. Tavaly átlagosan 1,15 franchise outlet jutott egy átvevőre.

Franchise piacjelentés Lengyelországból

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank