2013.07.12.

A nemzetközi franchise óriásai

Sok változás történt tavalyhoz képest a Top100 franchise hálózat listáján, de a Subway idén is az első.

Immár ötödik éve vehettek részt a Franchisedirect.com felmérésében azok a vállalatok, amelyek legalább két országban jelen vannak. Mint minden évben, a világ 5000 legnagyobb franchise hálózata közül idén is a következő kritériumok alapján állították össze az első százat: egységek száma, bevételek összege, a hálózat stabilitása és növekedése, fennállásának időtartama, társadalmi felelősségvállalás és az átvevők támogatásának mértéke. Az első tízbe idén kilenc amerikai és egy brit cég került be, melyeknek többsége Magyarországon is megtalálható.

Top 10 franchise hálózat (2013) Fotó Franchisedirect.com

Összességében a franchise népszerűsége jelentősen nőtt és folyamatosan növekszik a világ minden pontján. Ezt bizonyítja, hogy ugyan 82 százalékban továbbra is amerikai hálózatok találhatóak a listán, de egyre több nem-amerikai hálózat is be tudott kerülni a legjobbak közé.

A listán végig nézve – ahogy a korábbi években is – elsőre kitűnik a gyorséttermek dominanciája, így a tavaly is első Subway például fenn tudta tartani franchise rendszerének világszínvonalú megítélését, és az elmúlt évek szédületes sebességű terjeszkedésének köszönhetően (40 ezer éttermével mára megelőzte a korábbi világelső és egyben versenytárs McDonald’s-ot) megtartotta vezető pozícióját.

Azonban a Subway nem az egyetlen hálózat, amely dinamikusan növekszik és sok olyan márka is található a százas listán, amelyek épp a közepén vannak egy jelentős számú üzletnyitási folyamatnak. A 7-Eleven növekedése például idén egyenesen a második helyre repítette a hálózatot, éppen hogy megelőzve és ezzel a dobogó harmadik fokára taszítva a McDonald’s-ot, amely egyébként szintén jelentős növekedést könyvelhetett el az egységek számában. Az első három helyezettet követi egy helyet visszacsúszva a KFC, továbbra is megelőzve a Burger King (5.) és a Pizza Hut (6.) hálózatokat.

Sikeresen bővített nemzetközi szinten és két helyet előrelépett a Hertz autókölcsönző hálózat, valamint a tavalyi amerikai hegemóniát lazítja valamelyest a brit Intercontinental Hotels Group (10.) előretörése, amely egyedüli nem-amerikaiként bekerült a Top 10 közé. Erre a hálózat egyébként már két ízben is képes volt, 2009-ben a negyedik helyen,2010-ben pedig a hatodik helyen végzett. Ezt viszont, rajta kívül egyedül egy, a spanyol Naturhouse hálózat mondhatja el magáról, amely még 2009-ben volt 10.

Összességében a franchise népszerűsége jelentősen nőtt és folyamatosan növekszik a világ minden pontján. Ezt bizonyítja, hogy ugyan 82 százalékban továbbra is amerikai hálózatok találhatóak a listán, de egyre több nem-amerikai hálózat is be tudott kerülni a legjobbak közé. Európából elsősorban francia márkák értek el jó helyezést, a Magyarországon is jelenlévő Europcar a 12., a világ egyik vezető szupermarket hálózata, a Carrefour pedig 13. lett, valamint az Yves Rocher (30.) és első ízben az 5ásec (57.) is felkerült a listára. A legjobb 100 közé még 6 kanadai, három spanyol, két ausztrál, illetve 1-1 japán, német és brit hálózat fért be.

A legjobb nemzetközi franchise hálózatok teljes listája megtekinthető ide kattintva.

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank