2012.02.07.

5 lépés az átadó szerep felé

Egyre több vállalat dönt franchise együttműködésen alapuló vállalkozás-fejlesztés mellett. Ellenőrizze, hogy eljött e az idő a franchise-hoz.

Jelenleg 300-350 vállalkozás működik franchise rendszerben, az elmúlt években egyre nagyobb és nagyobb érdeklődés áramlott a franchise piac felé. A statisztikák optimisták a jövőre nézve, különösen, amikor az újabb magyar üzleti ötletekről, megoldásokról van szó. A növekvő érdeklődés nagyobb versennyel is jár, ami egészséges a franchise piac fejlődéséhez, ugyanakkor az éles versenyhelyzetben csak professzionális cégek tudnak versenyelőnybe kerülni, növelve esélyüket a nagyobb sikerre. Ahhoz, hogy valaki fenn tudja tartani a növekedést és a sikert a piacon, nagyon jól fel kell készülni az átadó szerepre. A lenti kérdések, pontok segítenek átgondolni, hogy készen áll vagy sem.

  1. Osztályozza, értékelje vállalkozását
    Mióta van a cég a piacon?
    A franchise együttműködés során a franchise-ba adó kipróbált üzleti modellt ad át átvevőinek. Az ehhez szükséges gyakorlati tapasztalat érdekében legalább 12 hónapig érdemes egy saját üzletet üzemeltetni. Rövidebb idő alatt nem tudja ellenőrizni az ötletet, a termék vagy szolgáltatás szezonalitását, illetve, hogy mennyire függ az aktuális trendektől.

    Az én ötletem nyereséges?
    Minél hosszabb ideje fut egy vállalkozás, annál mélyebb ismeretei lesznek az értékesítési költségekről és a pénzügyi lehetőségekről. Ez azért hasznos, mert ezáltal reális, jó üzleti terveket tud készíteni és pontosabb információkat tud adni átvevőinek arról, hogy mikor a legoptimálisabb az üzletnyitás. Természetesen, ahhoz hogy egy vállalkozás növekedjen, profitálónak kell lennie és tudni kell, hogy várhatóan a jövőben mennyire fog ez változni.

    Egyedi a cégem?
    Az jó, ha egy vállalkozás kitűnik a saját ágazatában, különleges maga a termék vagy a szolgáltatás, az üzleti megjelenés, esetleg az ügyfélszolgálat. Ez kelti fel a potenciális átvevők érdeklődését, ez fog számítani a döntésükben. Ugyanakkor ellenőrizze, hogy ennek az egyediségnek nem szabhat e határt a jövőben trend vagy divatirányzat változása, esetleg nem épp ez az egyediség e az, ami határt szab a vállalkozásnak. Minél inkább 'másolhatatlan’ egy üzlet – például egy étterem különleges, nehezen beszerezhető alapanyagokból készülő, egyedien kialakított menüje – annál nehezebb a franchise hálózat kiépítése. Azt az üzletet könnyű franchise rendszerben fejleszteni, ami könnyen átvehető és megvalósítható az átvevők által.
  2. Mit kínál jelenlegi és jövőbeli átvevőinek?
    Logó
    Franchise hálózat kiépítésekor egy ugyanolyan, standard megjelenéssel kell ellátni minden üzlethelyiséget, viszonteladó boltot, stb., ez teszi a láncot széles körben felismerhetővé és beazonosíthatóvá. Ehhez el kell készíteni a márka logóját és az üzletek vizualizációját és az ehhez kapcsolódó irányadó jognak és egyéb kötelezettségeknek is eleget tenni. Csak ezek után lehet gondolkozni franchise licence értékesítésén.

    Know-how
    A legfontosabb kötelessége egy franchise átadónak a teljes know-how és üzleti tapasztalat nyújtása átvevőinek. Ez legyen titkos, fontos és pontosan meghatározott tudásbázis, ami csak a franchise hálózat tagjaként tevékenykedő vállalkozók számára érhető el. A know-how-nak köszönhetően a lánchoz csatlakozó átvevők piaci előnyre tehetnek szert versenytársaikkal szemben. Ahhoz, hogy teljes know-how-ról beszélhessünk az átadónak el kell készítenie a működési -vagy üzemeltetési kézikönyvet, aminek tartalmaznia kell minden információt a termék vagy szolgáltatás értékesítésével, az ügyfélszolgálattal, üzletvezetéssel és az adminisztrációs és pénzügyi kérdésekkel kapcsolatban.

    Képzések
    A tanfolyamok fontos részét képezik a franchise együttműködésnek, akár ez lehet az, ami meggyőzi az átvevőt a hálózathoz való csatlakozásról. Ezek a tanfolyamok ugyanis lehetőséget kínálnak azok számára, akik eddig nem tevékenykedtek az ágazatban, hogy megszerezzenek minden szükséges ismeretet az üzletvitel szabályairól, egyéb specifikus ismertetőiről. A franchise átadónak kellene szerveznie az alapképzéseket – ami után a partnerek kiválóan ismerik a cég szabályait, termékeit, az ügyfélszolgálat jellemzőit, stb. – és további kiegészítő képzéseket, amennyiben szükségesek, például új termék megjelenésekor.

    Támogatás
    Az átvevő a hálózathoz való csatlakozással különböző támogatásokban részesül úgy az elején, mint a későbbiekben folyamatosan is. Az együttműködés kezdetekor segítséget kell nyújtani az ideális üzlethelyiség, iroda megtalálásában. Az átadó jobban ismeri az outlet szükséges paramétereit, jobban meg tudja ítélni, hogy a hely rendelkezik e a megfelelő mérettel, kialakítással és meg vannak e a szükséges műszaki követelmények is. A megfelelő iroda kiválasztása nagyon fontos, hiszen ez dönthet sikerről vagy kudarcról. Az együttműködés során pedig az átadónak képesnek kell lennie arra, hogy az átvevő számíthasson segítségére promóciós tevékenységek, merchandising esetén és a dolgozók, személyzet képzése kapcsán.
  3. Az együttműködés költségei
    A befektetés szintje
    A franchise végiggondolásakor elemezni kell a tevékenység nyereségességét, költségességét mind az átadó, mind a jövőbeli átvevő szemszögéből. Gondolnia kell arra, hogy az átvevőtől mekkora befektetés szükséges a vállalkozás beindításához és üzemeltetéséhez, milyen hamar kezd a vállalkozás bevételt termelni és milyen megtérülési idő a reális.

    Franchise díjak típusai
    Miután ismeri a szükséges befektetés szintjét és a fix költségeket, meg tudja határozni a franchise díjakat, amiket az átvevőnek kötelessége lesz rendszeresen fizetni. A franchise együttműködéshez kapcsolódóan két féle díj van. A szerződés aláírásakor fizetett kezdeti franchise díj és a havi franchise díj, amit havonta, esetleg negyedévente fizet az átvevő. A havi franchise díj kiszámításakor figyelembe kell venni egyrészről azt, hogy fedezze a költségeket (a hálózat karbantartása, tanfolyamok, képzések, marketing költségek, számítógépes – vagy könyvelői programok), de másrészről ne rójon indokolatlanul nagy terheket az átvevő számára.
  4. A franchise csomag elkészítése
    Ha már elég régóta vezet egy üzlethelyiséget, boltot, ön a tulajdonosa a márkajelzéseknek és a tevékenysége jövedelmező, akkor elkezdhet gondolkodni franchise hálózat létrehozásán. Ez idő -és energiaigényes, különösen, amikor a franchise csomag elkészítéséről van szó. A franchise csomagnak tartalmaznia kell a franchise szerződést, ami pontosan meghatározza mindkét fél jogait és kötelezettségeit az együttműködés időtartama alatt és után. A csomagnak tartalmazza kell az üzemeltetési -vagy működési kézikönyvet is (használati útmutató), ami minden részletében leírja és bemutatja az átadó know-how-ját. Továbbá készíteni kell üzleti tervet a potenciális átvevő számára. Az alapos és mindent kimerítő franchise csomag és a különböző hivatalos dokumentumok elkészítése nem egyszerű és időigényes feladat, ezért érdemes kikérni szakmai tanácsadó segítségét, véleményét.
  5. Az átvevők felkutatása
    A következő lépés franchise hálózat kiépítése előtt a franchise rendszer promóciós stratégiájának kidolgozása és a lehetséges átvevők felkutatása. Az elkészített üzleti modell a termék, amit értékesíteni szeretne. Ennek megkönnyítésére a legjobb ötlet többcsatornás média és reklám kampány vagy használja a PR eszközöket.

Franchise fejlesztés, PROFIT franchise services

5 lépés az átadó szerep felé

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank