2012.02.05.

Készüljön fel az átadó szerepre

A franchise egyre népszerűbb forma vállalkozások bővítéséhez, üzleti tevékenység kiterjesztéséhez.

Az elmúlt években egyre több és több új franchise koncepció jelent meg a piacon és a vállalkozók továbbra is kíváncsiak, hogyan használhatnák ki a terjeszkedésnek ezt a formáját, milyen lehetőségeket rejt még magában. A franchise előnyök átgondolása után egy kérdést kell megválaszolnia: készen áll, hogy átadó legyen?

A franchise ötlete egyre jobb megítélést nyer vállalkozók körében. Észrevették azokat az előnyöket, amik a franchise-zal járnak és amikből profitálhatnak. Minden vállalkozó bővíteni akarja az értékesítési csatornáit, újakat kiépíteni, a terméküket, márkájukat ismertebbé és napszerűbbé tenni a piacon. Mindinkább csábító pedig, ha a vállalkozás fejlesztése nagymértékű befektetés nélkül és minimális kockázattal jár. Továbbá a franchise-ba adónak nem kell foglalkoznia a személyzet és a management felkutatásával, felvételével az egyes franchise üzletekbe, ugyanis ezeknek az üzleteknek a tulajdonosai maguk a vállalkozók, akik sokkal elhivatottabbak, mint más alkalmazottak. Másik érv az átadóvá válás mellett az új bevételi forrás lehetőségek megjelenése, mint a franchise díjak, kisebb marketing költségek, nagyobb piaci részesedés (forgalmazási franchise esetén). Ugyanakkor a franchise átadó egy időigényes szerep. Sajnos sokszor nem tudatosul azokban, akik vállalkozásuk franchise-ban való fejlesztésében gondolkodnak, hogy mivel tehetik különlegessé ajánlatukat átvevők számára, mi lesz igazán vonzó, aminek köszönhetően végül csatlakoznak a lánchoz. Mielőtt döntene mindenképp gondolja végig, hogy milyen előnyökkel jár az átvevő számára a franchise koncepció átvétele.

Eljött az idő?

A franchising definíciója szerint az átadó ellátja a teljes üzleti modellel az átvevőt, ami az üzleti tevékenységhez elengedhetetlen. Ahhoz, hogy az ehhez elengedhetetlen gyakorlati tapasztalatok rendelkezésre álljanak, szükséges egy legalább 12 hónapja működő kísérleti egység, ”próba-outlet”, ami a sikeres gyakorlati megvalósulást hivatott bemutatni. Minimum ennyi idő szükséges, hogy az ötletet alaposan ki lehessen próbálni, ellenőrizni a jövedelmezőségét a szezonitását, a versenytársakat a piacon és megbizonyosodni, hogy mennyire függ az aktuális trendektől, divatirányzatoktól. Mindenkinek magának kellene a saját bőrén megtapasztalni az üzleti koncepciót, ezáltal könnyebb az ideális franchise átvevő megtalálása is. Csak saját outlettel lehet elkészíteni egy olyan átfogó koncepciót, ami az üzleti tevékenység minden részére kiterjed.

Jogom van használni a logómat?

Franchise hálózat kiépítése során egy egységes, univerzális megjelenéssel kell ellátni a hálózat egységeit annak érdekében, hogy a vállalkozás, márka felismerhető és könnyen beazonosítható legyen a vásárlók számára. Ehhez szükség van a vállalkozás logójának, valamint az egységek belső megjelenésének kialakítására. Ne feledkezzen meg, hogy vannak bizonyos jogi szabályozások, amik engedélyezik logó kizárólagos használati jogát és szabályozzák is azt. E után tud majd franchise licence-t értékesíteni.

Megéri?

Ha franchise-on gondolkozik mindenképp meg kell vizsgálnia a franchise rendszer használatából fakadó előnyöket, plusz bevételeket mind a saját, mind a potenciális átvevő szemszögéből. A kérdés az, hogy hány jövőbeli átvevővel számolhat, nekik milyen pénzügyi forrásokat kell befektetni és az egyes üzletek milyen megtérülési idővel valósíthatók meg. El kell dönteni, hogy milyen szolgáltatásokat nyújt majd, tud nyújtani átvevői számára és határozza meg a hálózatához való csatlakozás előnyeit is.

Van promóciós stratégiája?

Ha van legalább egy működő üzlete, tulajdonosa az ehhez tartozó márkajelezéseknek és az üzleti tevékenység jövedelmező, el lehet kezdeni gondolkozni franchise hálózat kiépítésén. De ahhoz, hogy az ehhez szükséges összes előkészületet megtegye, meghatározzon minden az együttműködéshez szükséges alapelvet, bizony idő -és energiaigényes. Az első lépés a franchise csomag elkészítése, amit a potenciális átvevőknek ajánl. Ennek tartalmaznia kell a franchise szerződést, ami tartalmazza mindkét fél jogait és kötelezettségeit az együttműködés időtartama alatt és után is. A következő lépés a működési vagy üzemeltetési kézikönyv elkészítése, ami leír minden olyan eljárást, amit az átvevőnek be kell ültetnie, alkalmaznia kell a működés során és ami a mindennapi üzleti tevékenységét segíti. Meg kell határozni a franchise díjakat is és készíteni olyan üzleti terveket, amik az ajánlatát vonzóvá teszik. Mindez nem egyszerű és igen időigényes, ezért érdemes franchise tanácsadóhoz fordulni a szakmai dokumentumok alapos elkészítésének érdekében.

A következő lépés a franchise hálózatnak és a márkának a fejlesztését célzó promóciós stratégia meghatározása és az első franchise átvevők felkutatása. Tudni kell, hogy az átvevők alkalmazásához és későbbi ellenőrzéséhez szükségesek lesznek különböző számítógépes programok, belső kommunikációs csatornák és hasonló vállalati eszközök, berendezések is. A főkérdés, amire választ kell találnia: készen áll az átadó szerepre?

Franchise fejlesztés, Profit franchise services

Készüljön fel az átadó szerepre

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 61 téma, 106 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank