4 további indok, amiért 10-ből 7 vállalkozás tönkre megy 10 éven belül (3. rész)
Az Egyesült Államokban alapított vállalkozások (nem egyéni vállalkozók) 70%-a 10 éven belül tönkremegy, azonban a statisztikák alapján ezt nem a jelenlegi gazdasági környezet okozza. A legtöbben (80%) túlélik az első évet, azonban utána jelentős részük lehúzza a rolót, a cégek 2/3-a jut második éven túl. Habár a vállalkozásalapítás továbbra is az önállósodást és a kiugrási lehetőséget jelenti sokaknak, érdemes megvizsgálni a tényezőket, melyek megnehezíthetik ezt a lehetőséget.
Cikksorozatunk első és második részét folytatva, az alább kigyűjtött tippek támpontot adhatnak a sikeres vállalkozás működtetésében, habár fontos hozzátenni, hogy a legtöbb esetben - és ezt a statisztikák is igazolják - a franchise hálózatokhoz való csatlakozás is növeli egy cég túlélőképességét.
Nem szabsz gátat a kiadásoknak
A 2023-as év trendje volt a leépítési hullám mely a piacvezető tech cégeket érintette. Könnyű ugyanis költekezni, amikor a piac előre mutat és vannak tartalékai a cégnek. Viszont ha belassul a piac, akkor hirtelen sarokba szorítva találja magát a vállalkozás, - többek között ez vezetett az elbocsátásokhoz is.
A Google, Facebook, Spotify és egyéb tech óriások példáján okulva látható, hogy ezt a hibát még a legnagyobbak is elkövetik. A problémát itt leginkább a hirtelen piaci változás okozza. A veszteséges működés sokáig tolerálható, de amint cash flow problémák jelentkeznek gyorsan eljuthat oda egy cég, hogy nem tudja kifizetni a havi bérleti díjat és le kell húznia a rolót.
Nincs stratégia vagy hiányos a vezetőképesség
A stratégia hiánya egy komplex probléma, többnyire ugyanis a legtöbb vállalkozónak ilyen-olyan formában, de van elképzelése arról, hogy mit akar elérni. A hiba akkor jelentkezik, amikor a gyakorlati döntések ködös célokra épülnek. Ha egy vállalkozó elhatározza, hogy az ügyfélélményre építve próbál meg kitűnni a piacon (például egy prémium életérzést nyújtva a szolgáltatás közben), akkor hibásan dönt, ha költségcsökkentés címszó alatt kerti székekkel bútorozza be az egységét. A stratégia definiálása - hogy kinek, mit, miért állít elő egy vállalkozás - nem elég! Hiszen ennek gyakorlati alkalmazása is elengedhetetlen. Erre a legjobb mód, ha minden döntésnél megkérdezi magát a cégvezető: párhuzamban van-e ez a lépés a stratégiával?
A vezetői képességek leginkább közép- és hosszútávon tereli zsákutcába a cégeket. A gyakorlatban egy inkompetens vezetővel az élén a cégek nem tudnak egy bizonyos szinten túl nőni, hiszen a kisvállalkozásokon túl már nem elég néhány alkalmazott, egy nagyobb csapatra van szükség. A nagyobb tömegek menedzselésére nem mindenki alkalmas, jobb esetben ez csak a cég megrekedését okozza, rosszabb esetben a létszámnövelés és a rosszul menedzselt alkalmazottak pénzügyi terhe alatt az egész rendszer megroskadhat. Pontosan ezért elengedhetetlen, hogy a vállalkozó a cégé fejlődésével együtt fejlessze magát!
Nincs csapatépítés
A stratégia mellett másik ködös kifejezés lehet sokaknak a vállalati kultúra, ezt is hasonlóan nehéz definiálni. Munkavállalóként a legtöbben körül tudnák írni azt a légkört, amely a céget jellemzi. Ez lehet "élvezetes, nyitott, baráti" vagy "szigorú, hierarchikus, agresszív", egyik nem feltétlen rosszabb, mint a másik. A problémát az okozza, amikor a csapattagok elvárásai nincsenek összhangban a céges kultúrával. Ilyenkor történhet meg, hogy egy szabadszellemű kreatív alkalmazottra adminisztratív terheket ró a vezetés. De lehet szó arról is, hogy a szigorú munkavégzést baráti csevegés váltja fel a hatékonyság rovására.
Amikor a vezető-alkalmazott ellentétek elég nyilvánvalóvá válnak és egyik fél sem felel meg a másik elvárásainak, akkor ez kilépésekhez vezet. Sokkal nagyobb problémát jelent viszont, hogy ez csak hosszú távon jelenik meg a vállalkozásokban. Egy új alkalmazottnak hónapokba vagy évekbe is telhet, hogy rájöjjön nem illik bele egy céges környezetbe, ekkor viszont a távozásával több éves bele fektetett munkát és szaktudást vesz el a vállalkozástól. Fontos tehát, hogy a nyereségesség mellett a vezetők már korán el kezedjenek foglalkozni a csapatépítéssel és a céges kultúra tudatos formálásával.
Nincsenek rendszerek
Az ad hoc működés és a tettvágy kell ahhoz, hogy egy vállalkozó belépjen a piacra. Sok vállalkozni vágyó ember ugyanis az álmodozás szintjén reked meg. De ha egyszer már létrejött a vállalkozás, akkor pont ez a rendszertelen működés az, amivel a veszélybe sodorhatja leginkább önmagát.
Volt már szó a sales funnel kiépítéséről, stratégiáról, a sikeres cégek ismérve azonban mindenek felett a rendszerszerű működés. Nem hirtelen felindulásból készítenek egy marketingkampányt; egyszerre több promóció fut és be vannak ütemezve az újak. Nem papíron vezetik az ügyféladatokat; automatikusan bekerülnek egy központi CRM rendszerbe. Nem egyeztetnek minden számlát a könyvelővel; online küldik be a vásárlás pillanatában. Nem manuálisan küldenek ki hírleveleket; külön programot használnak az automatikus küldésre. A 21. században már egy vállalkozó nem engedheti meg magának, hogy manuálisan kezelje azt, amit automatizálni is lehet. Ilyenkor ugyanis egy-egy fától nem látja az erdőt, amikor pedig túlterheltté válik, hirtelen azt veszi észre, hogy a létfontosságú funkciók nem működnek, ha nem tartja őket életben manuálisan.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
Április 4-én ismét franchise kiállításon vehettek részt a hazai piac vállalkozói és befektetői.
A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó MozgásKlinika lehetővé teszi az izületi fájdalmak hatékony, tartós kezelését - többek között ennek is köszönheti a hálózat robbanásszerű növekedését.
legolvasottabb
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
A franchise szervezetek célja, hogy népszerűsítsék a franchise ötletét és biztosítsák az átláthatóságot és a magas színvonalat a piacon. Sok országban a jól ismert franchise hálózatok delegálnak képviselőket a nemzeti franchise szervezetekbe.
Számos buktatója lehet annak, ha a személyiségünkhöz nem illeszkedő franchise-hoz csatlakozunk.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...