2015.06.04.

Újra csúcson

Az Apple ismét megelőzte a Google-t és ezzel visszaszerezte vezető pozícióját a világ legértékesebb márkáinak Top 100-as listáján.

A Millward Brown marketing és márkatanácsadó által készített BrandZ Top 100 tanulmány a világon az egyetlen rangsor, amely a pénzügyi adatok mellett potenciális és jelenlegi fogyasztók értékelését is felhasználja a márkaértékek meghatározásához. Az idei listán az évről-évre 67 százalékos márkaérték növekedést felmutató Apple végzett az élen, melynek márkaértéke 2015-re elérte a 247 milliárd dollárt. A második helyet elfoglaló Google 9 százalékos növekedésével jelenleg 173,3 milliárd dollárt ér. A Microsoft márkaértéke 115,5 milliárd dollár, 28 százalékos növekedéssel, egy helyet előreugorva jelenleg harmadik a listán. A legjobb 10 között található még az IBM a negyedik (4.), amelyet a Visa, az AT&T, a Verizon, a Coca-Cola, a McDonald's és a Marlboro követ. legjobb tíz között így továbbra is a McDonald’s az egyetlen franchise márka, amely azonban (5 százalékos márkaérték csökkenés mellett) 4 helyet rontott előző évhez képest.

10 legértékesebb márka Fotó Millward Brown

2014-ben a technológia lett a leggyorsabban növekvő kategória, a szektor értéke (több mint 1 ezer milliárd dollár) az előző évhez képest 24 százalékos növekedést mutat, és ezzel az összérték több mint egyharmadát teszi ki. 10 éves viszonylatban a gyorséttermi szegmens emelkedik ki, 252 százalékos összesített márkaérték növekedéssel.

Bár az AppleWatch igen népszerűnek bizonyult, a sikert mégis az iPhone 6 hozta meg az Apple számára. „Az Apple továbbra is uralni tudja kategóriáját, köszönhetően annak, hogy fejlesztéseivel időről időre valós értéket teremt fogyasztói számára. Egyesíti racionális és érzelmi szükségleteiket, ezzel szórakoztató módon egyszerűbbé teszi az életet. Az Apple tisztában van a helyzetével, s kiválóságának folyamatosan hangot is ad” - mondta Petra Prusova, a Millward Brown Central Europe ügyvezetője.

A Top 100-as lista jelenlegi teljes összesített márkaértéke 3,3 ezer milliárd dollár. Ez 2014-hez képest 14 százalékos, míg a lista tíz éves fennállása óta 126 százalékos növekedést jelent. 2014-ben a technológia lett a leggyorsabban növekvő kategória, a szektor értéke (több mint 1 ezer milliárd dollár) az előző évhez képest 24 százalékos növekedést mutat, és ezzel az összérték több mint egyharmadát teszi ki.

A Facebook hihetetlenül gyorsan nő, 99 százalékos növekedést ért el a sikeres stratégiájának köszönhetően, amellyel megszerzett és integrált más közösségi alkalmazásokat (Instagram, WhatsApp), valamint jól működő üzleti modellt dolgozott ki felületeinek kereskedelmi célú értékesítésére.

Az e-kereskedelem növeli a kiskereskedelmi márkák értékét, az Alibaba belépett a 100-as rangsorba és jelenleg megelőzi az Amazont. A kínai e-kereskedelmi vezető belépésének köszönhetően a szektor értéke 24 százalékkal növekedett. Jelenleg az Amazon és az Alibaba a két legértékesebb kiskereskedelmi márka, együtt lekörözik a Walmartot, annak ellenére, hogy ez utóbbi világszerte 11 ezer üzlettel rendelkezik, míg előbbiek eggyel sem.

A BrandZ Top 100 tanulmány immár 10. születésnapját ünnepli. Elemezve a márkák 10 éves pályafutását a rangsorban, kiderül, hogy az európai márkák helyzete stagnál, míg a kínai márkák erősödnek, az amerikai márkák pedig visszatértek korábbi pozíciójukba. A kínai márkák száma 2006 óta 1-ről 14-re emelkedett a Top 100-as listán, 1004 százalékos márkaérték növekedéssel. Az amerikai márkák értéke az elmúlt évben 19 százalékkal, míg az elmúlt 10 évben 137 százalékkal emelkedett. Ehhez képest Európa jelenleg csak 24 résztvevővel jelenik meg a rangsorban (2006-ban 35 európai eredetű márka volt a rangsorban), melyek összesített értéke 9,3 százalékkal csökkent egy év leforgása alatt. A legtöbb kieső európai márkát valamelyik kínai márka taszította le a Top 100-as listáról.

A vezető márkák nagyobb eredménynövekedést és részvényeseik számára magasabb értékeket képesek biztosítani. Az elmúlt 10 évben, a Top 100 márkából álló "részvényportfólió" azt mutatja, hogy a részvények árfolyama több mint háromszorosára emelkedett az MSCI World Index-hez képest és csaknem kétharmaddal magasabb, mint az S&P500.

A 100 legértékesebb márkát tartalmazó teljes lista itt megtekinthető

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank