2014.08.08.

Nőtt az e-kereskedelem Magyarországon

A bővülés évek óta meghaladja a hagyományos boltok forgalomnövekedését, és a növekedési potenciál még mindig óriási.

Egyelőre csak 3% az online csatornák aránya a hazai kiskereskedelemben, szemben az ausztriai 9 százalékkal. A bővülés azonban évek óta meghaladja a hagyományos boltok forgalomnövekedését, és ez a trend a jövőben is kitart. A cseh vagy román vásárlókhoz képest a magyarok inkább informálódnak, mintsem költenek a világhálón. Az internetes értékesítés nem is annyira olcsó, mint azt sokan elsőre gondolják, a boltok szerepe pedig nem csökken, csak új formát ölt – többek között ez derült ki a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó által szervezett e-kereskedelem témájú panelbeszélgetésen.

Fotó PROFIT system

Magyarországon az online boltok forgalma 2009-ben még csak 100 milliárd forint volt, 2013-ban viszont már elérte a 217 milliárdot.

Hosszú évek stagnálása után idén már várhatóan akár 3-4 százalékkal is nőhet a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, az elektronikus kiskereskedelem pedig évről-évre (az európai átlagon felül) 15-20 százalékkal bővül. Az eNET felmérése szerint az online boltok forgalma 2009-ben még csak 100 milliárd forint volt, 2013-ban viszont már elérte a 217 milliárdot. Ez nemzetközi összehasonlításban azonban még mindig alacsony érték, és a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül is mindössze 3 százalékot jelent. 

Európában a többcsatornás értékesítésé a jövő: a kereskedők túlnyomó többsége (90%) nem tervezi a fizikai bolthálózat csökkentését online platformjának térnyerése miatt. Az üzlethelyiség jelenlétére szükség van és szükség is lesz a jövőben, a funkció azonban változik: egyszerre pick-up pont, élményzóna és a brand-építés elengedhetetlen eszköze” – áll a CBRE Physical Store in the Digital World („Valódi bolt a digitális világban”) című felmérésében.

A témában a CBRE júliusban panelbeszélgetést is szervezett, melyen Venczel Judit, az Yves Rocher leányvállalat igazgatója, Németh Norbert, a Tchibo Magyarország e-kereskedelmi üzletágvezetője, Starcz Ákos, a Libri-Shopline vezérigazgatója és Tamás Gábor, az iStyle Magyarország ügyvezetője osztotta meg tapasztalatait a magyarországi elektronikus kereskedelem fejlődéséről:


Nem sokkal olcsóbb az online, de megéri
Az Yves Rocher számára a 20 üzlet mellett kitűnő döntésnek bizonyult a web áruház kiépítése, sőt a saját applikáció elindítása is küszöbön áll. A web áruház Magyarországon nagyon jól ellensúlyozza a bolthálózat főváros-centrikusságát, ugyanis az alacsony vidéki vásárlóerő sajnos nem indokolja a nagyobb fizikai jelenlétet – ellentétben például Csehországgal, ahol elég kiterjedt a cég bolthálózata Prágán kívül is. Venczel Judit, az Yves Rocher kereskedelmi igazgatója eloszlatott egy tévhitet is: „Hiba azt gondolni, hogy az online értékesítés lényegesen olcsóbb csatorna, hiszen mind a szakképzett munkatársaknak, mind a logisztikának komoly költségei vannak.” 

Kevesen vásárolnak online és a boltban is
Németh Norbert, a Tchibo Magyarország e-kereskedelmi üzletágvezetője szerint „a boltnyitás elengedhetetlenül szükséges a márka ismertségének növeléséhez és további terjeszkedéséhez.” A Tchibo Magyarországon 2012-ben nyitotta meg a web áruházát, ezzel teljes lett a régiós e-kereskedelmi platform. Ma a vásárlók 60 százaléka a boltban vásárol, 30% a web áruházban, és csupán 10% használja egyaránt a két csatornát – ez a megoszlás Németország és Ausztria esetében is hasonló.

Nincs külön on- és offline

Starcz Ákos, a Libri-Shopline vezérigazgatója szerint „nincs külön online és offline, hanem csak kiskereskedelem” – erre kell stratégiát építeni. Rámutatott, hogy bár fontos a közösségi média, de nem szabad túlértékelni annak szerepét, ahogy az üzletre szabott applikációk is fölöslegesnek tűnnek egy nem FMCG jellegű cég esetében. A Libri-Shopline tudatos döntése a bevásárlóközponti jelenlét erősítése és az utcai bolthálózat leépítése – a cél, a prémiumhálózat bővítése és fenntartása.

Drága termék nem fogy online
Egyre kevésbé hatékony és egyre drágább a közösségi média, ezért érdemes az ott toborzott ügyfélkörre építve saját elektronikus csatornát létrehozni” ‒ állítja Tamás Gábor, az iStyle Magyarország ügyvezetője, aki szerint minél magasabban pozícionált és drágább egy termék, annál kisebb szerepe van az online értékesítésnek, de a kiegészítők és a kényelmi funkciók piacán verhetetlen ez a csatorna. Míg a például a cseh és a román piacon az üzletek látogatószáma jelentősen csökken, addig a hazai piacon még komoly növekedési lehetőségek vannak.

Nőtt az e-kereskedelem Magyarországon

Jelenleg nincsen hozzászólás ebben a témában. Legyen Ön az első!

Fórum 62 téma, 108 hozzászólás

olvasna többet?

newsletter Franchising.hu

If you see this, leave this form field blank