Megszűnik a legtöbb Aranypók üzlet

Az Aranypók a hazai kiskereskedelem egyik legrégibb márkája. A cég első boltját a húszas években nyitotta a Rákóczi úton „Pók”-néven, majd rövid idő alatt ismert és kedvelt divatáruüzletté vált.
Fotó: Goenetix
Csütörtök
2012.10.18.
Az ország egyik legrégebben működő ruházati cége bezárja üzletei nagy részét - a megmaradó négy pedig franchise rendszerben működik tovább.
 

A nagy múltú vállalat a cégbírósági adatok szerint 1,7 milliárd forint árbevétel mellett 79 milliós veszteséggel zárta 2010-et, de a 2011-es év sem lett jobb a cégvezető Bartha András elmondása szerint. Végül a cégvezetés most úgy döntött, gyökeresen átalakítja az Aranypók működését, így a veszteséges üzleteit – összesen 15 boltot – bezárja, a megmaradó négy üzlet pedig dolgozói üzemeltetésbe kerül át – írja a Népszabadság. Az üzletbezárások ellenére az Aranypók Zrt. változatlan tulajdonosi körrel, stabil tőkehelyzettel rendelkezik. A cég a korábban üzletfejlesztésre felvett egymilliárdos hitelt, illetve a napi üzemeltetéshez kapott 300 millió forintos hitelt is visszafizette.

A 430 millió forintos törzstőkéjű Aranypóknál marad a jelenlegi üzlethelyiségek tulajdonjoga, illetve a cégnév, az önállóvá váló üzletek pedig immár franchise-partnerei lesznek az Aranypók Zrt-nek, s csak az üzlethelyiségek bérleti díját kell kifizetniük. Bartha András elmondta: szándékuk az volt, hogy ahol a helyi kollektíva érzett hozzá erőt, ott tovább üzemeltessék a boltot. Eredetileg úgy is volt, hogy kilenc Aranypók-üzlet maradhat nyitva, ám végül csak négy üzlet dolgozói vállalták, hogy tovább viszik a boltot – részint úgy, hogy az eddigi boltvezető lépett elő ügyvezetővé, másutt, ahol összeszokott, régi gárda volt a boltban, az alkalmazottak is résztulajdont kaptak.

Az Aranypók a hazai kiskereskedelem egyik legrégibb márkája. Fekete Jenő üzlettársával 1924-ben alapította meg a Guttmann–Fekete Budapest harisnya- és kötöttárugyárat Óbudán. A cég első boltját a Rákóczi úton nyitotta, „Pók”-néven, majd rövid idő alatt ismert és kedvelt divatáruüzletté vált. A bajok a 2008-as válsággal, illetve keresletcsökkenéssel kezdődtek, majd ezt tetézte a forintárfolyam egyre szeszélyesebb hullámzása. Az euróárfolyam meghaladta a 275 forintos lélektani szintet, s ezzel már veszteséget termeltek a vállalkozások, amelyeknek mind az importáruért, mind pedig a plázákban lévő üzlethelyiségeikért euróban kellett fizetniük. Az Aranypók a nehéz időket üzletei eladásából próbálta átvészelni. Nehézségeiket fokozta, hogy korábbi beszállítói – Triumph, J. Press – is önálló üzleteket indítottak, megnövelve az Aranypók konkurenciáját.

Forrás: Népszabadság


Papp Csaba
újságíró