2016-ban Evan Armstrong új munkahelyen kezdett a Pandora Radio-nál. Itthon nem sokan ismerik a zene streaming szolgáltatást, de akkor még piacvezető volt. A vezetőség magabiztos volt benne, hogy a Spotify-al, akkor egy új svéd startuppal szemben tartani tudják a lépést hiszen mindig is piacvezetők voltak és amúgy is "sokkal jobb a zenei ajánló rendszerük". Ahogyan Armstrong viszont odasétált az egyik középvezető asztalához azt látta, hogy Spotify-on hallgat zenét. Mikor a kollégát megkérdezte, hogy miért a svéd szoftver használja, ő csak azzal indokolta a választást, hogy "kényelmesebb". Nem meglepő, hogy a startup még ebben az évben megelőzte a Pandora-t. 2016-ban még mindkét szolgáltató 80-90 millió felhasználóval rendelkezett, ám ma a Spotify 570 millió felett tart, míg a Pandora 50 millió alá zuhant.
Steve Jobs kedvenc könyvében az "Innovator's Dilemma"-ban hasonló utat járt be a Kodak. Az amerikai analóg fényképezőgépgyártó már az 1970-es években kifejlesztette a digitális kamerához szükséges technológiát. Azonban annyira elkényelmesedtek a vezető pozíciójukban, hogy végül nem vitték piacra a terméket. 20 évre rá megjelentek az első digitális kamerák más gyártóktól, a Kodak pedig 2012-ben csődöt jelentett.
Az ilyen és ehhez hasonló történetek külső szemlélőként nem tűnnek logikusnak. Miért ne tenne meg egy vezető márka mindent annak érdekében, hogy az első maradjon? Az óriásvállalatok és a franchise hálózatok számára viszont a méret kockázattal jár. A nehezen mozgó óriásoknak a legbiztonságosabb megoldás az ha lassan, kimért lépésekkel navigálják a piacot.
A hálózatépítés különböző lépcsőfokain eltérő kihívásokkal néznek szembe a rendszergazdák, de úgy gondolom a legfelsőbb szint nehézségeiről kevésbé esik szó. Mégis a Pandora vagy a Kodak példáján okulva számos olyan hálózat akad, ahol a vezetőség vagy éppen a franchise központban dolgozók vagy félelemből, vagy kényelemből kifolyólag kerülték az innovációt.
Az említett könyvben (The Innovator's Dilemma) nem is minden innováció egyforma. A nagyvállalatoknak stabil RnD részlegeik vannak és folyton dolgoznak az új, következő terméken. Viszont ez a rendszerszerűsített innováció pont az a fa, amitől nem látják néha az erdőt - gondoskodnak a termék frissítésről, de lemaradnak a diszruptív innovációkról. Ironikusan ezt látjuk most lejátszódni az Apple esetében, - a cég éppen csak felhagyott saját önvezető autójának fejlesztésével - vagy a Google esetében, - ahol tech-óriás kapkodva próbálja utolérni az OpenAI-t, holott évekkel előtte kifejlesztette a saját M.I. rendszereit.
A franchise hálózatok vezetőinek számára ennek a fő tanulsága az, hogy vállaljanak kockázatot. Igenis legyenek ráncfelvarrások a márka megjelenésében, kísérletezzen a koncepció új termék vonalakkal és vakmerő marketinghúzásokkal. Ha a piacvezetők elriadnak ezektől azzal megnyitják az utat belépő startupok előtt. A franchise átvevők által fizetett díjak feladata az is, hogy az állandó jellegű innovációk mellett merész kísérleteket is tegyen néha.
BÖNGÉSSZEN A HÍREK KÖZÖTT
A több, mint 50 éves múltja ellenére a világ legnagyobb kávézóláncának kevesebb, mint 10 éve van drivethru modellje, de a dobás nagyon bevált a franchise számára.
A Magyar Franchise Szövetség májusban ismét megrendezi a nagysikerű franchise képzését. Az előadásokon a résztvevők megismerkednek a franchise rendszer alapjaival, működésével, a sikeres hálózatépítéssel, a kézikönyvek elkészítésével és a partnerkeresés fortélyaival.
Sokak számára ködös kifejezés lehet a "franchise", mint üzleti modell - de mi is a titka ezeknek a sikeres márkáknak?
Április 4-én ismét franchise kiállításon vehettek részt a hazai piac vállalkozói és befektetői.
A budapesti franchise kiállításon bemutatkozó MozgásKlinika lehetővé teszi az izületi fájdalmak hatékony, tartós kezelését - többek között ennek is köszönheti a hálózat robbanásszerű növekedését.
legolvasottabb
2011-es magalakulása óta több mint 160 taggal bővült Olaszország egyik legnagyobb közösségi franchise hálózata.
Évről évre növekedést mutat a kiskedvenceket támogató piac, legyen szó ajándékokról, étkeztetésről vagy technológia innovációról, az állatartókra építve egyre több új biznisz jelenik meg.
Bár hazánkban az amerikai óriás nem keres partnert, érdemes belegondolni milyen költségekkel is jár egy gyorséttermet üzemeltetni.
Húsz éves szünet után ismét megvetette a lábát a Wendy's az Egyesült Királyságban, és vele Európában.
Tavaly év végén már felreppentek a hírek miszerint hazánkban is megnyílhat végre az első Five Guys. Ennek apropóján is érdemes belenézni, hogy milyen pszichológiai trükköket alkalmaznak a franchise hálózatok, különösen az éttermek, hogy jobban hozzáférjenek a pénztárcánkhoz.
népszerű a fórumban
Az értékváltás szükségessége
Idén is megrendezésre kerül a felelősen gondolkodó és cselekvő emberek éves találkozója! A "Magyar Fenntarthatósági Csúcs 2014" konferencia fókuszában a...
Új támogatás innovatív kkv-knak
Az Európai Bizottság szerdán megjelentette a Horizont 2020 keretprogram első pályázati felhívásait!! A pályázati kiírások megtekinthetőek ide kattintva. A Nemzeti...
Fiatal vállalkozók támogatása
Újabb régiókban érhetőek el a fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása a konvergencia régiókban című pályázat kitöltőprogramjai! 2014. július 1-én a...
Még gyerekcipőben
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2014. január 15-én megrendezésre kerül a HUMÁN-ERŐ-TÉR 2!! Jelentkezési határidő nagyvállalatok és kkv-k számára:...
A hónap végéig nevezhet honlapjával
Kihirdették "Az Év Honlapja" pályázat nyerteseit!! A pályázatra idén 333 nevezés érkezett - a tavalyihoz hasonlóan az idei évben is a legtöbb pályázat a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Kedves Mihály! Általában a franchise vagy belépési díjat az átadott know-how (kézikönyv, képzés, stb.) és védjegyhasználati jog (plusz beletartozhatnak a...
Hogyan szakíthat a franchise átadóval?
Tisztelt Cim! A Fornetti-vel van frenchise szerződésünk amelyet most fel kell mondanunk, mert megszüntetjük az üzletet.A szerződés megkötésekor fizettünk 300000...
Eladó a MosóMedve Wash&Dry
4 MosóMedve Wash&Dry mosoda található Budapesten: III. ker., Pethe Ferenc tér 1. III. ker., Ágoston utca 3. XIII. ker., Kárpát utca 22. XI. ker., Lágymányosi utca...